Mijn vorige blogpost is al even geleden. Toen had ik ondermeer een reservewielbak donordeel uit een sloper gehaald. Daarna ben ik op vakantie geweest, druk met werk en de Mommenhoeve kampeerweek.
Tussendoor ook nog wel wat aan de auto gedaan. Zo heb ik de reservewiel bak zijkant los geboord van de rest van de achterkant.
Hierbij bleek wel dat de achterkant te slecht is om zo te gebruiken.
Uiteindelijk kies ik er dan toch voor om dit deel niet te gaan repareren. In plaats daarvan trek ik de batterijenbak helemaal tot aan de chassis balken door. Nadeel is dan dat de uitsparingen voor het makkelijker kunnen monteren van de trekhaak/bumperbouten komen te vervallen.
Prototype batterijenbak
Dus verder met de achterste bak door er ook een achterkant in te zetten.
Graag wil ik de originele lange trekhaak behouden. Niet zozeer om te kunnen trekken, maar als bescherming van de batterijen. Het gaat echter op de millimeter passen. Dus nog maar weer eens m’n dummy modules erbij gepakt.
Hij loopt achteraan nog net tegen de trekhaak aan. In de lengte is voldoende ruimte dus achteraan zet ik nog een hoekje om. Eigenlijk net als bij de originele reservewielbak.
Nu heb ik precies genoeg hoogte én vrije ruimte tot de trekhaak.
Heel maatvast is het allemaal echter nog niet, dus ben ik maar weer aan het tekenen geslagen.
3D CAD tekening
Mijn vorige 3D tekening van de bumpersteunhouders had ik in Onshape gemaakt. Dit is echter niet meer gratis beschikbaar in combinatie met ‘private’ bestanden. Daarop had ik ViaCad aangeschaft. Hiermee kwam ik er echter niet uit en heb hulp gevraagd van Bas, die me ook eerder op weg had geholpen met 3D tekenen. Al proberend met hem bleek dat ViaCad toch veel van de handigheden die een pakket als Solidworks wel heeft en voor een goot deel ook in Onshape zitten.
Daarom toch besloten om in Onshape in het publieke domein aan de slag te gaan. De basis van de auto stond mede dankzij Bas vrij snel. Ik begin het alweer door te krijgen.
Nog wat verder uitwerken, maar de basis staat. Evenzo al een begin gemaakt met het tekenen van de trekhaak. Hierbij gebruiken we een foto met ijklatje voor de maat als uitgangspunt.
Nu de auto verder uitwerken en de trekhaak afmaken. Uiteindelijk komen alle onderdelen dan samen in een assembly.