Nu de M400 versnellingsbak en motor ingebouwd zijn en ik de benodigde uitsparing in de tunnel heb gemaakt, kan ik aan de slag met het maken van de motorsteunen. De originele Amazon motorsteunen zijn te groot doordat de elektromotor breder is dan de B20.
Wellicht dat 140, 240, 740 of zelfs Penta steunen een uitkomst zouden kunnen bieden in combinatie met een frame om de motor heen om ze daaraan vast te zetten. Dat vereist echter nog wel wat “meten is weten” in combinatie met “trial and error”.
Daarom toch eerst maar aan de slag gegaan met mijn oorspronkelijke idee voor de ophanging. Een stalen plaat van circa 1 cm dik aan de kopse kant van de motor met ‘flapjes’ eraan die op de motorsteun rubbers terecht komen. Eerst een mockup gemaakt van hout om een idee te krijgen van de hoeken en afstanden.
Daarna met een aantal oude stukjes hoeklijn een prototype gemaakt van staal.
Hij hang er op zich best aardig in. Er zou nog een extra ‘stay’ kunnen tussen de motorsteun rubber en bovenste bevestigingsbout van de motor aan de adapterplaat. In elk geval moet hij nog iets hoger omdat met circa 5mm de bovemvrijheid wel heel klein is.
Vraag: Gaat deze constructie werken qua krachten en hoeken en is de stay nodig?
Uiteraard wordt het geheel dan uit dikkere plaat en profielen uitgevoerd. Ter input, de motor weegt 90 kg en kan 300 Nm leveren.
Update
Inmiddels heb ik wat maten genomen het eerste stalen prototype en de hoeken en lengtes wat gelijkgetrokken. Op basis hiervan heb ik nog een nieuw prototype gemaakt van hoeklijn.
Bij het passen in de auto bleek dat de “flapjes” niet exact symmetrisch uit het midden zitten. Hier zit 1 centimeter verschil tussen. Uit wat nameten bleek dat de breedtes van de originele B20 motorsteunen ook verschillend zijn en dat de ogen op de voortrein ook niet precies symmetrisch zitten. Nu hangt de motor waterpas, mooi in het midden en met een ruime centimeter bodemvrijheid op het moment dat de motor op de steun staat en de rubbers dus ingeveerd zijn.
Op basis van dit prototype en de CAD tekening van de Siemens 1PV5135 motor ga ik voor een machinefabriek/metaalwerkplaats de echte steun laten maken uit 0,8 tot 1 cm dikke plaat. Vergelijkbaar met hoe New Electric dit in hun Jeep CJ-5 ombouw heeft gedaan.
Daar lijken de motorsteunen nog wel meer “buiten hun macht” te werken en nog onder een hoek van 90 graden ook. Dan gaat mijn ontwerp het ook wel houden zonder ‘stay’ en zijn een frame en steunen aan de zijkant ook niet nodig.
Update 2
Inmiddels het prototype nog een stap verder uitgebreid zodat het representatief is qua vorm voor hoe ik de plaat aan de kopse kant wil. Deze plaat komt dan op 9 plaatsen vast aan de motor met M12 bouten.
Daarnaast een nog stevigere constructie voor de “flapjes” door grotere ribben. Enige vraagstuk is nu nog de breedte van de “flapjes”. Die moeten op de gehele bovenkant van het motorsteun rubber rusten. Ik heb er nu even stukjes aangezet, maar wellicht is het mooier om de flapjes zelf dan wat breder uit te voeren.
De geplaatste rib kan echter niet dichter naar binnen in verband met de vorm van de motor. Wellicht kan ik hier samen met de machinefabriek een mooie oplossing voor bedenken.
Update 3
Toch nog maar even een slag gemaakt met het prototype door ook nog even een versie van karton te maken. Hierin heb ik de ‘flapjes’ aan de buitenzijde breder gemaakt waardoor er daar al meer contactvlak is met het motorsteun rubber. Aan de binnenzijde heb ik er een rondje aan ontworpen. Hier is namelijk geen ruimte naar binnen voor de rib.
En dat geeft ook meteen de uitslag tekening van de te lasersnijden plaat.
Op die manier wordt de lange zijde van de buitenste rib gezet en hoeft alleen de onderkant en de binnenste rib erin gelast te worden. Dinsdag een rondje langs een tweetal machinefabrieken om de mogelijkheden en doorlooptijd te bespreken.
Ik zou alle 5 boutgaten in de motor gebruiken om de momentkrachten op te vangen, anders is je hoeklijn net een soort koevoet die de bouten uit de motor wil trekken.
Dank! Ja, dat was ik sowieso van plan. Ook de “flapjes” richting de motorsteun rubbers wil ik zwaarder en groter uitvoeren. Dit ding met hoeklijn is echt nog een prototype om het concept te testen.
300nm dat is wel flink! Een gewoon motorsteunrubber zoals die van een b20 gaat niet lang houden. Wellicht dat een BMW V8 motorsteunrubber wat is? Die zijn qua ontwerp vergelijkbaar maar veel sterker
Thanks, daar ga ik even achteraan Jan.
De 300Nm komt omdat je wegrijdt zonder koppeling gedoseerd vrij (instelling ACC) hierdoor is de belasting op de motorsteun veel minder. Zelf heb ik ruim 200Nm en dit heeft na 24dkm nog geen problemen gegeven.Bij gelijkblijvende snelheid is het gevraagde koppel ongeveer 50Nm bij een Citroën DS. (90km/h)
Dank voor die ervaringsinfo Henk. Dan laat ik het voor nu maar even zo. Ik kan altijd upgraden naar B30 rubbers of zelfs nog stugger/sterker. Die zijn allemaal in dezelfde form factor verkrijgbaar dus makkelijk later uit te wisselen.