De laatste tijd was ik bezig geweest met het ontwerp van de achterste batterijen bak. De bak moet uiteindelijk een volledig luchtdicht geheel worden. Daardoor volstaat het niet om alleen de originele reservewiel klep te gebruiken. Voor een deksel op maat heb ik eerst de contouren opgenomen.
Door dat deze schaal 1:1 zijn, kon ik ze makkelijk overnemen in het tekenprogramma.
Daarna met de maten van het gat verder uitgemeten en er een lasrand en deksel van RVS voor getekend.
De lasrand komt dan precies onderaan tegen het huidige randje van de auto.
Voor de zekerheid de tekening deels nog even op 1:1 schaal geprint om de contouren te kunnen controleren. In de lasrand komen overigens zeskant blindklinkmoeren.
En het past perfect.
Bouwen batterijen frame
Inmiddels waren de aanvullende stalen koker van IJzershop en aluminium van aluminium op maat geleverd.
Nu kon ik met de geƫxporteerde tekeningen aan de slag met het maken van het frame.
Om er vervolgens een module in te proefpassen.
Het idee met het gefreesde sleufje voor een ophangrand van de module gaat niet werken. Ik krijg de module er dan niet tussen gekanteld om hem tegelijkertijd strak genoeg te hebben zitten. Dan maar 3x op een ligger en met klemstrips en boutjes vastzetten.
Daarna ook het achterste deel van het frame gemaakt en in de auto gehangen om zo een module achter te kunnen proefpassen.
Gaat prima en qua hoogte komt de voorste stapel ook goed uit.
En het goede nieuws: de originele trekhaak past dan ook gewoon.
Wel is het frame vrij zwaar. Ik ga nog even kijken of 15x15x1,5 of zelfs x1 niet volstaat in plaats van de huidige 15x15x2 mm.
Daarnaast wil ik een andere oplossing bedenken voor de middenstapel. Het plaatsen van de modules wordt nu wel erg lastig. Ik ga in plaats daarvan kijken of ik hem niet helemaal kan ‘stapelen’ en dan vastzetten met een aantal lange bouten/draadeindes.
Heb je nagedacht over een eventuele aanrijding van achteren? Ik heb zelf een combi gehad en ben van achteren aangereden. Flink sterke auto maar dan nog moest ie worden rechtgetrokken. En als dan die accu’s daar zitten…. Maar wat een gaaf project!
Thanks! & goed punt!
Jazeker houd ik dat in gedachten. Het is een eis van de RDW dat de batterijen zich minimaal 10 cm vanaf het achterste en voorste punt van de auto bevinden. Ik doe daar nog wat marge bovenop. De bumper en trekhaak meegerekend zal het achter uiteindelijk iets van 30 cm. zijn. Bescherming tegen aanrijdingen is ook een van de redenen dat ik er zo op gebrand ben om de originele lange trekhaak te kunnen blijven monteren.
Daarnaast neem ik in mijn elektrische schema een zogenaamde inertia schakelaar op. Deze maakt het gehele systeem hoogspanning vrij op het moment dat er een botsing plaatsvindt.