Prototype batterijen frame achter en vervolg ontwerp

De laatste tijd was ik bezig geweest met het ontwerp van de achterste batterijen bak. De bak moet uiteindelijk een volledig luchtdicht geheel worden. Daardoor volstaat het niet om alleen de originele reservewiel klep te gebruiken. Voor een deksel op maat heb ik eerst de contouren opgenomen.

overnemen contour

Door dat deze schaal 1:1 zijn, kon ik ze makkelijk overnemen in het tekenprogramma.

curve overnemen

Daarna met de maten van het gat verder uitgemeten en er een lasrand en deksel van RVS voor getekend.

deksel met lasrand

De lasrand komt dan precies onderaan tegen het huidige randje van de auto.

lasrand in auto

Voor de zekerheid de tekening deels nog even op 1:1 schaal geprint om de contouren te kunnen controleren. In de lasrand komen overigens zeskant blindklinkmoeren.

controle print contour op schaal

En het past perfect.

contour past in auto

Bouwen batterijen frame

Inmiddels waren de aanvullende stalen koker van IJzershop en aluminium van aluminium op maat geleverd.

staal ijzershop

aluminium op maat

Nu kon ik met de geƫxporteerde tekeningen aan de slag met het maken van het frame.

frame lassen met tekening

Om er vervolgens een module in te proefpassen.

module proefpassen frame

Het idee met het gefreesde sleufje voor een ophangrand van de module gaat niet werken. Ik krijg de module er dan niet tussen gekanteld om hem tegelijkertijd strak genoeg te hebben zitten. Dan maar 3x op een ligger en met klemstrips en boutjes vastzetten.

Daarna ook het achterste deel van het frame gemaakt en in de auto gehangen om zo een module achter te kunnen proefpassen.

module proefpassen achterste frame

Gaat prima en qua hoogte komt de voorste stapel ook goed uit.

module in auto

En het goede nieuws: de originele trekhaak past dan ook gewoon.

trekhaak past

Wel is het frame vrij zwaar. Ik ga nog even kijken of 15x15x1,5 of zelfs x1 niet volstaat in plaats van de huidige 15x15x2 mm.

Daarnaast wil ik een andere oplossing bedenken voor de middenstapel. Het plaatsen van de modules wordt nu wel erg lastig. Ik ga in plaats daarvan kijken of ik hem niet helemaal kan ‘stapelen’ en dan vastzetten met een aantal lange bouten/draadeindes.

2 gedachten over “Prototype batterijen frame achter en vervolg ontwerp”

  1. Heb je nagedacht over een eventuele aanrijding van achteren? Ik heb zelf een combi gehad en ben van achteren aangereden. Flink sterke auto maar dan nog moest ie worden rechtgetrokken. En als dan die accu’s daar zitten…. Maar wat een gaaf project!

    Beantwoorden
    • Thanks! & goed punt!
      Jazeker houd ik dat in gedachten. Het is een eis van de RDW dat de batterijen zich minimaal 10 cm vanaf het achterste en voorste punt van de auto bevinden. Ik doe daar nog wat marge bovenop. De bumper en trekhaak meegerekend zal het achter uiteindelijk iets van 30 cm. zijn. Bescherming tegen aanrijdingen is ook een van de redenen dat ik er zo op gebrand ben om de originele lange trekhaak te kunnen blijven monteren.
      Daarnaast neem ik in mijn elektrische schema een zogenaamde inertia schakelaar op. Deze maakt het gehele systeem hoogspanning vrij op het moment dat er een botsing plaatsvindt.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate