Bij de Volvo dealer Harrie Arendsen in Ruurlo, organiseerde ATC Deventer-Zutphen een avond waarbij Martijn Hendriks zijn verhaal over de ombouw van zijn Volvo 240 GL Classic Electric vertelde.
Na een inleiding in plat achterhoeks was het woord aan Martijn. In woord en beeld deed hij zijn gehele ombouw haarfijn uit de doeken. Een van zijn uitgangspunten waren een professionele ombouw en zoveel mogelijk behoud van het oorspronkelijke 240 karakter. Dit is uitermate goed gelukt, tot en met de gebruikte schakelaars en bijvoorbeeld behoud van originele toerenteller aan toe. Hij heeft daartoe het hele elektrische schema van een Volvo 240 uitgeplozen en alle EV specifieke componenten daarin verweven. Gelukkig is het schema van een Amazon combi een stuk eenvoudiger.
Hij is in 2009 met zijn ombouw begonnen en in 2011 zijn de nieuwe RDW regels van kracht geworden. Hij is dus bijvoorbeeld in de loop van het proces op zoek gegaan naar EMC verklaringen en gelukkig waren leveranciers bereidwillig om hem als individu te helpen. Zijn auto is uiteindelijk eind 2011 goedgekeurd en hij heeft dus aan die nieuwe eisen moeten voldoen en voldaan.
In heb het voordeel dat er inmiddels commerciële partijen zoals New Electric zijn die alle benodigde certificaten en verklaringen leveren.
In de pauze heeft hij nog de nodige aanvullende uitleg bij de auto gegeven.
De hele auto ziet er super verzorgd uit. Martijn is duidelijk van de details en de nette afwerking. Mooi detail vind ik bijvoorbeeld dat hij het originele koelvloeistof reservoir heeft behouden voor het koelsysteem van de inverter en motor.
Nieuwe informatie en inzichten
Hoewel ik zijn website over de ombouw al uitvoerig had bekeken, heb ik uit zijn presentatie en uitwisseling met Martijn ook weer veel nieuwe dingen geleerd. Ook kijkt hij soms net weer anders tegen zaken aan dan Anne van New Electric tijdens mijn kennismaking daar. Een mooie manier om zo mijn eigen beeld en visie steeds verder te ontwikkelen. Mijn ’takeaways’ zijn:
- Zijn Volvo 240 heeft een verbruik van 200 Wh/KM. In mijn berekeningen was ik uitgegaan van 250 Wh/km voor mijn combi dus wellicht is het in de praktijk nog wat gunstiger en haal ik nog een wat grotere range.
- De accubak voorin moet 10cm vanaf het voorste punt blijven
- De remlichten gaan aan op het moment dat hij remt om de motor en regenereert. Hij heeft waarbij bovendien een lampje ingebouwd in zijn dashboard die hem laat weten dat zijn remlichten branden
- De motor is begrensd op 6500 RPM
- Zijn interieur verwarming werkt op basis van vloeistof en gebruikt zo de originele kachel. Het water hierin wordt elektrisch verwarmd met de hoogspanning. De restwarmte van de motor en inverter is hiervoor niet bruikbaar, deze temperaturen zijn te laag en worden doorgaans niet warmer dan handwarm.
- De radiator voor het koelsysteem voor de motor en inverter heeft hij laten maken bij Hartgers Radiateuren in Zuthpen
- Zelf heeft Martijn geen batterypack verwarming aangebracht (wel voorbereid), maar hij raad zeker aan om dit te doen omdat LiFePO4 batterijen beschadigd kunnen raken als je ze oplaadt bij temperaturen beneden de 5 graden.
- Hij heeft twee Brusa laders waardoor hij 2-fase kan laden en dus met 30 km/uur kan laden. Ik overweeg op dit moment om slechts één lader te gebruiken. Hij raadde echter aan sowieso al rekening te houden met het plaatsen van een tweede.
Volvo V50 elektrisch
Naast de 240 van Martijn stond ook nog een V60 plug in hybrid en een volledig elektrische Volvo V50.
De Volvo V50 is te koop voor € 21.900 euro incl. BTW (het is een BTW auto dus exclusief BTW is hij net iets meer dan achttienduizend euro). Dat valt me nog reuze mee als je het vergelijkt met de kosten van het zelf ombouwen van een auto. Deze auto is uit 2010 en heeft iets meer dan 30.000 km gereden.
Deze auto is omgebouwd in het kader van het project “Proeftuinen hybride en elektrisch rijden” wat in 2009 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is geïnitieerd.
Deze proeftuinprojecten zijn onderdeel van het Plan van Aanpak Elektrisch Rijden 2009-2011, waarin het Kabinet de ambitie heeft geformuleerd om in 2020 200.000 elektrische voertuigen in Nederland op de weg te hebben. (Bron: Tussenevaluatie 2013).
De V50 was onderdeel van het cluster “Rotterdam Test Elektrisch Rijden” van april 2012 tot april 2013. Daarnaast las ik op de Facebook pagina Volvo 240 GL Classic Electric van Martijn dat de auto tevens in gebruik is geweest als bedrijfsauto van Eneco en dat de auto tussen 2009 en 2011 is omgebouwd. Dit is gedaan door het Nederlandse bedrijf All Green Vehicles (AGV), tegenwoordig Electric Power Holland en ze hebben gebruik gemaakt van een borstelloze DC motor en gebruiken net als Martijn een Brusa NLG513 lader. Weet je meer over deze auto? Laat een reactie achter op het bericht op de Facebook pagina van Martijn. Overigens ook petje af voor deze ombouw, want bij een V50 is de electronica nog een heel stuk complexer.
2 gedachten over “Presentatie Martijn Hendriks over zijn Volvo 240 Electric”