Naast de startproblemen met de 940 was het een week met van alles en nog wat. Ondermeer even bij Volvo Lotte langs geweest om een combi die daar in consignatie te koop staat te bekijken.
Deze auto had ik een aantal weken geleden van de eigenaar getipt gekregen met als omschrijving:
Body is ongelast gaaf. Nieuwe voorschermen, nieuwe achterklepdeuren etc. Bodem is gaaf gelast.
Omdat ik inmiddels echt met mijn eigen auto verder ga, is de auto voor mij geen optie meer, maar ik was wel nieuwsgierig. Zou het dan echt bestaan? Een ongelast gave body?
Ik zou haast zeggen ‘gelukkig in dit geval niet’, omdat ik dan nog was gaan twijfelen. Het is een mooie en harde auto, maar er is wel degelijk aan gelast. Op de meeste plekken ziet dit laswerk er goed tot zeer goed uit. Van de dorpels en wielranden twijfel ik of ze deels nog origineel zijn of met een puntlasapparaat gelast. De achterkanten onderaan zijn vervangen en zo nog wel wat meer.
Positionering binnenwielbak
Maar goed, terug naar mijn eigen auto. Doordat de lengte van de dorpel niet meer klopte, bleek het even zoeken naar de juiste positionering van de binnenwielbak. Heel vaak erin en eruit, dorpel en wielrand erbij en meten.
Gelukkig heb ik m’n schuurvondst combi als referentie object. Uiteindelijk bedacht om hiermee een houten mal te maken.
En zo een beeld te krijgen van hoe de lijnen uit zouden komen, inclusief de naad tussen de voorste en achterste wielrand.
Ter controle heb ik de mal ook nog even bij de andere wielrand gehouden van zowel mijn groene als de schuurvondst en deze waren beide anders. Dat was wel een geruststellende gedachte. Het hoeft dus niet op de millimeter nauwkeurig.
Gereedschap gekocht
Ook heb ik nog wat handige gereedschappen gekocht. Bij het boren van de gaatjes voor proplassen heeft de plaat de neiging om altijd wat te vervormen. Met een pons gaat dat een stuk makkelijker. Eerst gekeken voor een Tama 5 mm pons of een Roper Whitney met diverse maten ponsen. Dit zijn echter beide handponsen. Op basis van wat tips heb ik uiteindelijk gekozen voor een pneumatische Rodac RC 236 van 5 mm. Soms vind ik dat net wat aan de kleine kant, vooral met dikkere plaat, maar dan kan ik de gaatjes altijd nog even opboren.
Verder heb ik een contourmeter gekocht. Hiermee kan ik de rondingen van mijn schuurvondst combi mooi opnemen.
Dan overnemen op een stuk plaat en/of eventueel onder de scanner leggen om een het profiel ook digitaal vast te leggen.
Voorbereiden plaatsing binnenwielbak
Nu ik de positie van de wielbak heb vastgesteld, moet ik nog her en der wat randen herstellen om hem ook daadwerkelijk erin te kunnen lassen. De ponstang kwam daarbij direct van pas en maakt inderdaad mooie gaatjes.
Het achterste deel van de rechter binnendorpel was ooit al vervangen, maar deels door gebruik van overlappende plaat. Deze heb ik er dus weer uitgehaald.
Met een stukje karton een malletje gemaakt zodanig dat de dorpel ook weer wat verlengd wordt en de binnenwielbak er tegenaan steunt.
Vervolgens een plaatje gemaakt uit 1,5 mm Zincor.
Het onderste deel van de dorpel (op de foto boven) wordt als één geheel van voor naar achter vervangen met een gezet profiel. Dat laat ik dus voor nu nog even open en los. De hoek als geheel begint dus al wat vorm te krijgen.
En de nieuwe wielbak lijnt aardig mooi uit met de wielbak van de body.
Wordt vervolgd (binnendorpel gerepareerd).
Hey Lars, waar heb je die binnenwielbak vandaan? Ziet er een stuk beter uit dan het exemplaar dat ik een paar jaar geleden gekocht heb, en inmiddels alweer kan vervangen… #dailydriver.
Er is sinds kort bij Nordicar een premium versie te koop. Zie ook linkjes in mijn blogpost https://www.oudevolvo.nl/blog/2016/03/28/frontpanelen-en-radiatorbalk-aangepakt/