De plannen van Weekers zijn gisteren bekend geworden. Zijn voorkeur gaat uit naar de volgende scenario’s:
3. Kwarttarief voor benzine van 30 jaar en ouder en voor diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder
5. Een 30-dagenkaart voor auto’s van 30 jaar en ouder
4. Vrijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar
Ik ben wel benieuwd: Wat ga jij doen met je oldtimer(s)?
Edit: Resultaten
Bij ieder van de oude opties kiest circa 40% voor de optie schorsen, slopen of verkopen. Ik ben benieuwd of dit een scheve peiling is of dat dit representatief is. In dat laatste geval verwacht ik dat Weekers in het binnenhalen van de 153 miljoen al van voor hem gunstigere opbrengsten uit is gegaan, dus als dit al het beeld is met deze aangepaste mogelijke regelingen zegt dat genoeg dat die 153 miljoen niet gehaald zou worden.
Gelukkig is het sinds het debat van woensdag 17 april duidelijk dat Weekers komt met een “ultiem voorstel” die een combinatie vormt van de oorspronkelijke opties 3, 5 en 4. Hopelijk geeft dat voor veel mensen het beste uit de individuele opties en zal het aantal oldtimers dat geschorst, gesloopt of verkocht wordt lager uitvallen.
Hieronder de resultaten van de poll:
Optie 3
Optie 5
Optie 4
optie vier: als optie 3. gebruik blijft onveranderd.
Bij optie 5 is er niets aan de hand, auto is van voor 1970!
Bij optie 4 en 5: oldtimer dagelijks blijven gebruiken
@Robbert, @Bart en @Gert, bedankt, bij 4 en 5 de antwoordoptie “Gewoon gebruiken en volle mep betalen” toegevoegd.
Bij vrijstelling 40+ veranderd er voor mij niets.
mijn amazon is 48 jaar oud.
Voor mij verandert er niks, Mijn 240 is mijn enige auto op dit moment en wanneer ik de vollemep zou moeten betalen blijft die ook gewoon. (nee ik rij er niet veel mee, denk nu zo’n 100km per maand)
in het geval van de 30 dagenkaart gaat er 1 weg, ga ik voor de andere de volle mep betalen en verandert er voor de oudste van de drie niets. Maar een 30 dagenkaart is wat mij betreft wel de minst wenselijke optie. Dan toch liever het kwarttarief.
Het is jammer, heb ik vorig jaar een mooie oldtimer gekocht ( 29 jaar) daar LPG in gebouwd en dus flink geïnvesteerd, met de verzekering van de toenmalige regering dat aan de vrijstelling niets aan zou veranderen.
Nu doen ze het toch anders, breken woord en afspraak, dit is niet meer te betalen, ik zal hem weg moeten doen aan de hoogst biedende, en ben bang dat dat oud ijzer prijs zal worden.
Dit gaat me aan mijn hart, lang gespaard , gekocht en BEKOCHT.
Ik heb zelf drie oldtimers, ( voor mij auto’s van 40jaar en ouder) dus laatst scenario is gewenst. Anders zullen de LPG installaties verwijderd worden.
Ik betwijfeld of dhr. Weekers 100+ mio zal binnen harken. Er zullen in ieder geval veel klassieke auto’s uit het straatbeeld verdwijnen.
Zijn we tenminste weer een hoop oude troep kwijt dat niet als oldtimer benoemd kan worden. Als je gebruik wil maken van de weg moet je ervoor betalen, net als iedereen doet..
Fair enough, maar laten we dan ook de toch niet zo schone hybrides netjes laten betalen. Het gebruik ervan is al niet zo schoon als gedacht, laat staan de productie ervan.
Overigens ben ik het eens met het feit dat roestbakken die geen aandacht krijgen qua onderhoud en puur afgereden worden om goedkoop te rijden inderdaad mag verdwijnen al dan niet voor restauratie of sloop. Probleem is wel dat restaureren economisch al niet uit kon in de oude situatie, laat staan in de beoogde nieuwe situatie.
Een jaar geleden een mooie oldtimer van 29 jaar gekocht en lpg inlaten zetten. Zal denk een dure investering worden en mijn lpg van bijna 30 jaar oud is een stuk milieu vriendelijker dan een benzine auto van 15 jaar oud.
Maar als voor lpg de grens 40 jaar wordt gaat de lpg tank er weer uit.
Onbegrijpelijk dat ze lpg net zoveel willen laten betalen als diesel!
En het dan over milieu hebben?
Wat ga ik doen:
Toyota Corolla sedan diesel, 1986 =>Verkopen voor export
Toyota Hi Lux pickup diesel, 1986 => Verkopen voor export
Ford Granada diesel 1983 => Stallen & bewaren
Chevrolet K30 pickup diesel, 1984 => Kenteken inleveren voor sloop en bijhouden om te crossen.
Ford Transit diesel 1979 => Slopen/export
Ford Granada LPG 1978 => Slopen
Ik vind dat de staat maar met een goede slooppremie moet komen voor deze oldtimers. Ik heb er flink in geïnvesteerd en dat is nu ineens allemaal om zeep. Ik ben de enige bestuurder van bovenstaande wagens… het zou een beetje krom zijn om voor deze collectie wegenbelasting te gaan betalen.
Even nog tot de goede orde: Deze maatregel heeft HELEMAAL niks met milieu te maken, dat is slechts een excuus. Het gaat gewoon om geld, zoals altijd. Het enige wat we met z’n allen moeten doen is ons gewoon laten naaien als makke lammetjes. Maar dat moet ook wel, anders kunnen we het niet met zakken tegelijk over de balk smijten natuurlijk om onze fictieve ‘zorgstaat’ in stand te houden.
Wat ik werkelijk vreemd vindt (maar zo is de huidige maatschappij) dat een ieder voor zijn eigen belang gaat. Als die van mij maar, als ik maar
De kamer heeft duidelijke grenzen aangegeven. Optie 5 past daar het beste bij. Voor auto’s die er buiten vallen, moet geprobeerd worden een overgangsregel te treffen. Dus, de parkeerplaats valt buiten het controlecircuit, camera’s genoeg boven de weg. Het dagelijkse rijden belastingvrij is gebeurt, laten we aub het beste kiezen voor wat dan wel mogelijk is en waar voor iedereen wat in zit. Maar dat verschrikkelijke, als ik maar….
ik zal mijn mooie bmw van 84 maar schorsen en in duitsland ( waar mijn vakantie woning staat) verder gaan rijden .
verzekerd zal ik hem nog laten .
en de uitlaat gassen waaien deze kant toch uit .
De oldtimer zakelijk rijden en 35% bijtelling betalen over “niets”…
@jt Allemaal leuk en wel, maar als iemand 4 jaar geleden een oldtimer gekocht heeft voor 5000 Euro en nu erachterkomt dat hij met moeite nog de oudijzer prijs kan krijgen voelt die persoon zich wel genaaid. En als hij er 3 jaar geleden een nieuwe LPG installatie in heeft laten zetten al helemaal!!
Dit bij 3000 kilometer per jaar, een gewicht van 2300 kg en een leeftijd van 34 jaar?! Dit zou dan op 230 Euro wegenbelasting per maand komen bij optie 4, nog 6 jaar lang, voor een hobby die ook nog onderhouden moet worden veel geld.( dat is dus 1 Euro wegenbelasting per gereden kilometer!!)
Als we dit zouden flikken bij iemand zouden we een procesverbaal krijgen voor een economisch delict, maar de regering mag blijkbaar alles.
Positief bekijken:
Nog meer genieten van mijn oldtimers. De moderne auto gaat eruit en ik ga dagelijks met mijn oldtimers rijden. Doet de één het niet dan pak ik gewoon de andere. Oja, en de gastank gaat er natuurlijk ook uit. Liever goedkoop en vuil dan schoon en duur, want door het geringe aantal kilometers van dat ene gasexemplaar loont dat niet meer.
@binnenkort failliet, ik ben het er ook helemaal niet mee eens, maar bij optie 5 zit er bijna voor iedereen dan nog 30 dagen rijden voor 100 euries in. Bij de andere opties vallen vele overal buiten. Of zie ik dat verkeert?
Garageboxen zullen in waarde toenemen. En dan gewoon voldoende auto’s met 30 dagen kaart aanschaffen!
@jt Klopt.mits je dan ruimte hebt om de auto op eigen terrein te kunnen zetten…De boete voor een geschorste auto op de openbare weg is al meer dan 900 Euro ( economisch delict 🙂 )
Ruimte huren is ook al gauw 3000 euro per jaar, daat schiet je ook al niets mee op, dus dat wordt oldtimer eruit voor een appel en een ei en een trabantje ervoor terug?( Maar dan wel een echte met 2-takt, goed voor het milieu)
Mijn 240 GL met LPG is van 1 okt 1986. Nog geen 2 ton op de teller. Ik rij ongeveer 6000 km /jaar, inclusief vakantie naar Zweden. Optie LPG-installatie er uit, dan betaal ik me nog scheel aan superbenzine bij deze km’s en zal nog ruim 3 jaar belasting moeten betalen. Geen enkele optgie is goed voor mij. Tweede Kamer moet alles maar afblazen. Milieu is bij VVD nooit de drijfveer geweest (denk aan 130km/uur verhoging). Terecht is opgemerkt dat uit de beantwoording van de staatssecr geld de drijfveer is.
Massaal onze -getaxeerde- auto’s te koop aan bieden aan Joop Atsma, die ermee is begonnen en tegelijk ook aan deze VVD-staatssecretaris. Per email op één en dezelfde dag en dat een paar weken lang ?
Ze proberen dubbeltjes te vangen, terwijl de kwartjes bij hen langs vliegen.
Mijn standpunt blijft dat je het als overheid niet kan maken om mensen op deze manier met een financiele strop op te zadelen. Men koopt een oldtimer en opeens blijkt die in het gebruik een stuk duurder te worden en praktisch onverkoopbaar. Daarnaast wil ik mijn klassieker gebruiken wanneer ik daar zin heb en niet dertig dagen, of misschien de volgende stap? alleen op zondag? Het rijdend houden en restaureren van oldtimers is al duur genoeg. Ik denk dat de overheid indirect aan BTW al voldoende extra inkomsten heeft van oldtimers. Stinkende oude roestbakken zonder karakter die alleen gereden worden om geen belasting te hoeven betalen van de weg…. prima wat mij betreft.
Oldtimers alleen in het weekend & op feestdagen gebruik laten maken van de weg zou voor mij ook een perfecte optie zijn! Daar had ik nog nooit aan gedacht. Op die manier wordt wel het ´misbruik´ direct gestopt en kunnen die liefhebbers toch gewoon in het weekend rondtoeren.
Jazeker, ook leuk dat je in een Prius naar het gemeentehuis mag omdat je trouwdag doordeweeks is! Altijd al eens in een accubak willen rijden 🙂
Auto een jaartje schorsen, zodat die 30 jaar oud is, want een volledig jaar wegenbelasting betalen voor twee auto’s is wat veel van het goede.
Heb geen problemen met een 30 dagenkaart of een kwarttarief.
Een kwart tarief voor iedereen lijkt mij ook t meest fair!
Ik heb mijn hobby al ingekrompen, nu alleen nog een Amerikaan, 2100 kilo en op LPG…maar dan wel 40+ jaar oud, en redelijk zeldzaam (16700 stuks ooit gemaakt) hij is van 1969 en dagelijks gebruik is met deze auto helemaal niet interessant, het is een wagen van de 1e eigenaar, en ik heb er sinds ik hem uit de USA gehaald heb al zeker 8-9000 Euro aan uitgegeven in Nederland, als ik er belasting voor moet gaan betalen, gaat hij met pijn in m’ n hart in de verkoop, richting Duitsland of Zweden waarschijnlijk…
Hopelijk valt dit vreselijke kabinet en denkt een volgend kabinet iets beter na…
Zaterdag rij ik mee met de protest rit vanuit LEEK.
Hopelijk een beetje media aandacht!
Een oldtimer, heb een BMW 525i uit 1983 , is voor mij de enige manier om auto te kunnen rijden. Sinds dik 7 jaar ben ik afhankelijk van een WIA uitkering en door mn hersenbloeding niet goed instaat te lopen. Zodra ik weer wat geld heb voor benzine ben ik onafhankelijk van andere mensen . Zou dus hele grote inlevering zijn van mn vrijheid mochten de lasten verhoogd worden waardoor ik mn vierwieler niet meer kan bekostigen. De wereld wordt dan wel heel erg klein.
Paul Legemaate
Mijn auto’s zijn diesels van 36 en 37 jaar. Nu komen ze maar een paar keer per jaar uit de schuur. De 30 dagen kaart is voor mij ideaal, dan kan de hobby behouden worden. De 30 dagen kaart moet er bij komen ander word het slopen of schorsen. Maar bijft het 40 jaar of word het ieder jaar een jaartje ouder,41,42,43 enz.????
De 30 dagen kaart is de beste oplossing voor de echte oltimer liefhebber, daarmee hale ze het milieu doel. En naar buitenlandse evenementen kan ook heel goed, 1 dag voor ernaar toe en twee weken in het buitenland genieten en weer 1 dag naar huis is toch weer 2 weken genieten van de oltimer.
Dus we willen betalen voor schorsen, en dan nog voor veel geld een kaart kopen waarmee we slechts 30 dagen per jaar van onze hobby kunnen genieten? Dan liever kwart tarief en geen administratieve rompslomp. Zal waarschijnlijk op 4 Euro per dag neerkomen, en tel daarboven nog maar de inkomsten die de overheid heeft van brandstofaccijnzen en BTW (onderdelen en onderhoud).
Ik heb in de afgelopen 45 jaar (ik ben inmiddels ruim 70) 23 oldtimers verzameld, waarvan er 14 ouder dan 40 jaar zijn. Geen enkele van de genoemde opties is serieus toegesneden op liefhebbers die er op kleine schaal een soort van museum op nahouden. Het betalen van 23 maal het kwarttarief of 30 dagenkaart is niet realistisch en schiet zijn doel volstrekt voorbij. Als er volgens plan bij het kwarttarief ook nog eens niet geschorst kan worden is de chaos compleet. Wat moet je dan met auto’s die APK plichtig zijn maar om allerlei redenen niet door de keuring zijn te halen? Zoals het er nu naar uitziet zit er voor mij niet veel anders op dan alle auto’s op Frans kenteken te zetten en mijn vakantiehuisje in Frankrijk als primair fiscaal adres te laten registreren. In dat geval zou zelfs mijn dagelijkse gebruiksauto van een Frans kenteken voorzien kunnen worden (in Frankrijk bestaat geen MRB) zodat heer Weekers helemaal naar zijn centen kan fluiten en ik gewoon legaal in Nederland kan blijven rondrijden.