Laatst was ik al begonnen met het inlassen van de strip in het dak van mijn combi. Dat bleek nog niet zo eenvoudig want het trok nog aardig. Gelukkig kreeg ik op het Volvo Klassieker Vereniging forum van Jan de gouden tip dat aan twee zijden (dus van boven en onder) lassen kromtrekken voorkomt. Daarop gewoon rustig aan stap voor stap verder gegaan met het plaatsen van hechtjes.
Bleef echter nog het vraagstuk hoe ik de lasnaad wilde afwerken. Daarom een proefstukje gedaan met zachtsolderen en nog her en der wat vragen uitgezet voor suggesties.
Dank voor alle input en het meedenken!
Op basis van de reacties, het forum en het advies van Mischa van Garage71 (die ook de RVS motorsteun gemaakt heeft) ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Geheel doorlassen heeft de voorkeur boven een kier opvullen met plamuur of tin.
Door hem geheel dicht te lassen is hij ook van onderaf dicht voor vocht. Anders zou plamuur in de toekomst van binnen uit problemen kunnen geven. Bovendien heb ik geleerd dat met beter is om minder systemen op elkaar te ‘stapelen’ in verband met verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Dus gewoon rustig aan iedere avond en waar mogelijk op momenten op de dag tussendoor stukjes gelast.
Daarna met een lamellenschijf de lassen afgeslepen, nog wat plaatsen gelast en weer afgeslepen.
Uiteindelijk is het resultaat best aardig en ben ik er tevreden mee. De plaat is niet helemaal strak, maar de oneffenheden die erin zitten zijn deuken naar beneden en lijken me voor de strakmaker/spuiter prima op te vullen met plamuur.
Helemaal dicht en vlak is de lasnaad echter nog niet. Er blijven putjes in zitten.
Telkens als ik zo’n kuiltje dichtlas en afbraam lijkt er weer een nieuwe naast te zitten.
Vraag: Wie heeft er een suggestie hoe ik dit het beste af kan werken?
Gewoon toch doorgaan met lassen en opvullen totdat hij met de lamellenschijf superglad te maken is? Of toch vertinnen? Of gewoon zo laten (tijdelijk primer erover, straks wordt hij toch ontlakt) en vangt de epoxyprimer dit wel op?
Update
Inmiddels op basis van wat reacties tot de conclusie gekomen dat ik het prima zo kan laten. Doordat het putjes zijn en geen gaatjes, wordt het t.z.t. wel opgevuld met epoxyprimer.
Omdat ik van boven en onder gelast heb, ga ik nog wel de onderkant ook even afbramen. Daar kan mooi meteen 2K epoxyprimer op en strijkkit. Als het nieuwe schuifdak er eenmaal in zit kan de spuiter daar namelijk niet meer bij dus doe ik aan de onderkant zelf de eindafwerking.
Daarom inmiddels ook de lassen aan de onderzijde afgeslepen en daarna beide kanten behandeld met Ferpox. Dit is een lood en chromaat vrije 1 component primer en dicht het oppervlak 100 % af. Op de onderkant kan het prima blijven zitten. Aan de bovenkant moet het er later deels weer af. Het is namelijk alleen met een 2K lak overschilderbaar bij een laagdikte maximaal 15 micron (0,15 mm). De normale laagdikte ligt echter tussen de 80 en 110 micron in natte toestand welke overeenkomt met circa 50 tot 70 micron na droging. (Bron: Ferpox pagina Rustbuster). Tegelijkertijd heeft Vocor het over “2 componenten lakken max. 150 µm laagdikte afwerken” dus dan zou het wel weer goed gaan.
Hoe dan ook wordt de buitenzijde voor het spuiten toch chemisch ontlakt en kaal gehaald dus zal het sowieso wel los lopen. Voor nu is het blanke staal dan in elk geval goed beschermd tegen roesten.
Nu de strip in de breedte erin zit, moet ik links en rechts in de lengte nog een strips in het dak lassen om ook de maximale breedte van het gat voor het nieuwe schuifdak te maken.
Die kleine miniputjes zijn geen probleem hoor Lars. Zolang je het geheel van beide kanten vochtdicht afwerkt (lak er erover dus) gaat dat wel goed. Ook beetje plamuur in die putjes is geen probleem.
Thanks! Scheelt weer. Nu de onderkant nog netjes maken en dan kan de primer erop.
Oja. Vergeet alleen niet dat primer (afhankelijk van type) niet altijd lucht-/vochtdicht is. Dus aan de binnenkant ook aflakken (voor zover niet al de bedoeling).
Goed punt! Ik wilde gaan voor 2K epoxy primer aan de binnenkant zal wel even checken of dat hermetisch afsluit. Anders aanvullend nog maar wat lak erover. Maakt dan niet zoveel uit wat. De bak van het open dak komt er toch voor en het zit onder het hemeltje.