Op eBay in Amerika kwam ik een originele 123GT (zie update, hij blijkt van een Volvo 140 te zijn) relais balk tegen. Deze werd aangeboden als “Volvo 122S 122 140 142 144 144 1800 P1800 ES B20 Bosch Relay Rail with Relay”. Ik had al een imitatie balk gekocht op de afgelopen Volvobeurs bij Volvo Klassiekers (maar dat is er dus ook een voor een 140).
Ik las echter ook ergens dat Volvo deze GT relais balk in de 123GT’s van 1969 en 1970 al niet meer toepaste. Dat verklaart wel waarom hij bij mijn GT ontbreekt en ook al ontbrak bij de rode 1969-er die ik heb verkocht.
Hoe dan ook lijkt een aantal extra relais me geen overbodige luxe en is montage op een originele rail dan wel mooi.
Update
Via de Volvo Amazon 123GT groep op Facebook leerde ik van George van het 123GT register dat de bovenstaande relais balk van een Volvo 140 is en niet van een 123GT. Dit werd bevestigd door het volgende plaatje uit een Volvo manual.
George deelde dat een relais balk uit een 123GT er als volgt uit ziet:
Wellicht kom ik die ook nog een keer tegen. De relais van mijn eBay koop kan ik sowieso wel gebruiken en deze uit een 140 zal ook niet misstaan in een GT.