Opnieuw uitlijnen distributie B23E

keerring voor automaatNadat ik de voorste keerring voor de AW71L had ontvangen, heb ik deze er meteen even snel in gezet en een poging gedaan om de automaatbak te monteren. Dat is nog niet zo makkelijk, want zowel de bak als de motor zijn zwaar en ze moeten perfect recht tegenover elkaar staan.

In een poging om de motor iets te verdraaien aan de bout van het nokkenas wiel is de distributie een beetje versprongen. Daarom heb ik de riem er weer helemaal afgehaald en opnieuw uitgelijnd.

Dat is nog best lastig. Uiteindelijk klopt het volgens mij:

1. Nokkenaswiel bij uitsparing en 1 merkteken op de riem

distributie uitlijnen

2. Timing merkteken bij 1 merkteken op de riem

timing merkteken distributie

3. Krukas tandwiel in eerste instantie naar boven wijzend met ‘spie’ in lijn met bout nokkenas wiel (en eerste zuiger bovenaan), daarna bij iets verdraaien overeenkomend met merkteken met twee streepjes op de distributieriem.

timing merkteken krukas

Nu alleen nog even de spanrol op 50Nm vastzetten en daarna alsnog de automaatbak eraan maken.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate