Nu de combi body weer thuis staat kan de eerste fase van het ombouwen naar elektrisch beginnen. Daarom allereerst de elektromotor en M400 bak tevoorschijn gehaald.
De vorige keer dat de motor erin zat was bijna anderhalf jaar geleden. Toen stond de auto nog gewoon op z’n wielen. Bij het maken van de mover had ik rekening gehouden met het feit dat er een voortrein gemonteerd moest kunnen worden. Die er dus eerst onder gezet.
Daarna de elektromotor en bak erin getakeld (weegt samen toch iets van 130 kg).
Met de motor er eenmaal in kon ik gaan kijken hoe de indeling zou kunnen worden met Tesla batterijen.
Om onder de motorkap 30 CALB batterijen kwijt te kunnen zou de controller helemaal vooraan moeten. De Tesla modules zijn anders van vorm. Daarbij zou de controller wel eens handiger tegen het schutbord kunnen.
Met restanten isolatiemateriaal (Ben bedankt!), kon ik een dummy module maken.
Er moeten er drie voorin. Dan is op elkaar toch de beste optie denk ik.
Dat past precies qua speling met de motorkap. Nog 2 cm over en de hoogte van de isolatie is iets aan de ruime kant.
Voor de gewichtsverdeling zou het beter zijn om ze lager te plaatsen. Dit lijkt echter niet te passen. Voor de stapel past eigenlijk niet nog een module. Bovendien is één batterijenbox wel zo makkelijk om te maken.
Update
Na het monteren van het stuurhuis bleek dat de modules niet zo ver naar achteren kunnen als ik ze hierboven had gepositioneerd.
Dus in plaats van tegen de controller kwamen ze aardig wat naar voren. Hierdoor had ik niet meer genoeg speling bij de motorkap.
Na wat puzzelen en schuiven kwam ik op een nog betere indeling met de controller aan de rechter zijkant.
Dan passen de drie modules mooi op elkaar en oogt ook qua gewichtsverdeling beter.
Hoe de kabels dan moeten lopen om binnen de box de modules in serie aan elkaar te maken wordt de volgende puzzel. Hier is nog geen rekening mee gehouden met de afmetingen van de piepschuim dummy’s.
Op deze manier wordt de rechter bovenste draagarm uitlijnen wel een crime, maar het is niet anders.
Inspiratie bij Wheeler Dealers
Met dank aan Erik voor de tip een leuk filmpje naar een reeks van afleveringen van Wheeler Dealers met de herleving van een elektrische Maserati uit 1985. Al jaren geleden omgebouwd en nu voorzien van nieuwe elektrische techniek.
Deels opgenomen bij EV West, een grote ombouwer van oldtimers in Amerika. Mooi om te zien hoe zij te werk gaan.
De positie van de motorsteunen en de vorm van het koppelingshuis en hun onderlinge afstand wordt gewoon in 3D ingescand.
Wow! Misschien toch ook nog wel leuk om zelf eens wat in 3D te gaan doen als het gaat om uitproberen waar wat past.
Hoi, ik volg je project met veel belangstelling, ik heb zelf namelijk ook een EV plan weer uit de kast gehaald. Ik heb vast nog veel vragen maar als eerste vroeg ik mij af: Je Siemens motor, is dat degene van de Ford Transit Connectie die EV West ook verkoopt? http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?products_id=257
Dank voor je reactie, leuk dat jij je EV plan ook verder gaat oppakken. Wat voor auto ga je ombouwen?
Ja, dat is dezelfde motor, de Siemens 1PV5135-4WS14.
Je kunt me ook altijd even een mailtje sturen als je nog meer vragen hebt. Leuk om over uit te wisselen!