De vorige blogpost over het maken en installeren van de onderdelen van het koelsysteem sloot ik af met het vinden van de juiste aansluitstukken voor de controller. Deze blogpost gaat over de expansievaten / swirl pots. Misschien eerst even een toelichting daarop.
Expansievat / swirl pot, waarom?
Hoewel de temperatuurverschillen niet groot zullen zijn, zal de koelvloeistof uitzetten en krimpen. Het wil dan ergens heen cq ergens vandaan komen. Een voor de hand liggende oplossing is om dan gewoon analoog aan het originele gesloten koelsysteem van de Amazon een expansievat te maken dat met een dun slangetje verbonden is. Ik wil echter ook een zogenaamde ‘swirl pot’. Doordat de koelvloeistof langs te rand erin stroomt ontstaat er een draaiende beweging en ontlucht hij als vanzelf.
Aluminium bewerken
Dus maar even het een en ander opgemeten en wat aluminium in huis gehaald. Daar had ik eigenlijk nog nooit mee gewerkt.
Van Mischa leerde ik dat je voor een mooi resultaat het dekseltje het beste een beetje kunt voorzien van een ronde rand. Na het bekijken van wat Youtube voorbeelden zelf aan de slag gegaan. Allereerst met het maken van een mal. Dit is een ronde schijf met een diameter net iets kleiner dan het beoogde dekseltje en een (met een bovenfrees) afgeronde rand.
En die daarna mooi glad schuren.
Vervolgens een rondje geknipt uit aluminium en erop vastgezet en dan rustig rond hameren maar.
Best aardig voor een eerste keer.
Het wordt ook meteen de plek waar ik het koelcircuit ga vullen dus een lasbare radiatornek in huis gehaald.
En het deksel uitgedraaid zodat hij erin past.
En dan is het begin er.
Volgende stap was het maken van de aansluiting op de controller. Ik had nog een aluminium AN8 adapter die ik mooi kon gebruiken. Even de binnendiameter wat vergroot.
Die gaat dan in het elleboogje wat uit de controller komt.
Daarna een pijpje gemaakt om daarop te schroeven.
En die moet dan op de swirl pot gelast worden.
Voor de zekerheid nog even gepast met de motorkap erop, maar daar is ruim voldoende ruimte.
Op deze manier stroomt de vloeistof mooi laag in de swirl pot zodat dit onder het niveau kan en je geen ‘waterval’ hoort.
Een vergelijkbare aanpak voor de swirl pot van het batterijen koelcircuit.
Batterijen koelcircuit expansievat
Daar speelde nog het vraagstuk of de gaten voor de slangen niet te hoog zaten.
Die hoeken zijn wel vrij krap. Eerst maar eens een verdeelblokje maken.
Hmm, dat houdt niet over. Een beetje te weinig wanddikte. Even een ander blokje pakken.
Dat is beter, nu kunnen de tapse nippels er goed in vastgedraaid worden.
Zoiets zou het dan moeten worden nadat ik de achterkant rond had gemaakt.
Conclusie: de gaten in de batterijenbak moeten lager. Op deze manier is een ‘waterval’ bijna onvermijdelijk of het niveau moet wel heel hoog staan. Daarnaast blijft het krap qua slangen. Dus afgetekend waar ruimte is in de bak en nieuwe gaten gemaakt.
Ja, dat oogt een stuk beter. Nu lopen de leidingen mooi horizontaal in een flauwe bocht.
Dat triggerde nog wel een nieuw layout vraagstuk. De controller en batterijen swirl pot staan dan precies over elkaar dus was het even de vraag hoe de controller retour leiding dan moest lopen. Achterlangs de batterijen swirl pot was niet mooi, dus dan maar binnendoor.
Verplaatsen controller swirl pot
In dat geval zou de slang na de batterijen swirl pot een knik moeten maken, of kon de controller swirl pot niet op het hoekje blijven staan. Ik koos voor het maken van een nieuw en korter tussenpijpje. Hierbij liet ik de AN8 adapter vervallen en maakte ik zelf het juiste buitendraad.
Eerst op de draaibank een stukje aluminium buis afgedraaid tot de juiste buitendiameter en dan met de snijplaat draad gesneden. Juist voor dit draad heb ik de wisselwielen niet om het met de draaibank te kunnen maken. Maar goed, zo kan het ook.
Het pijpje in elleboog gedraaid en in die juiste oriëntatie passend gemaakt op de buitenwand van de swirl pot. Analoog hieraan ook meteen een uitgaand pijpje gemaakt.
De slang die daarop komt moet dan aan de bovenaansluiting van de radiator. Die lag echter nog niet in hetzelfde vlak.
Wederom uit aluminium even een zig-zag verloopje gemaakt wat door de motorkapvang heen steekt.
En op die manier zorgt voor een verplaatsing naar voren en beneden en zo precies aansluit.
Ingaande verdeelblok voorste batterijen bak
Het ingaande verdeelblok van de voorste batterijen bak is iets eenvoudiger. Deze komt gewoon direct tegen de bak aan. Hier kan ik dan dezelfde aansluitingen op maken als die op de batterij modules zitten.
Dus eerst het zeshoekige aluminium maar eens uitgeboord op de draaibank.
En daarna de gaten erin maken conform tekening.
Hmmm, maar wacht eens. Dat is wel erg weinig ruimte naast het gat. Dat wordt lastig afdichten. Even een nieuw blokje aluminium gepakt. Meteen ook even een buisje gemaakt op de draaibank wat er dan onderin geschroefd wordt voor de aanvoer.
Wel het hoekje onderaan afgeschuind zodat hij met een 45 graden siliconen slang precies bij de pomp uitkomt.
Naast de afsplitsing naar de drie modules voor, moet er ook een aftakking naar achteren voor de batterij modules aldaar. Direct op het pijpje wordt alleen wat krap.
Dus een aansluiting gemaakt op het verdeelblok zelf. Omdat achter 5 modules zitten en het helemaal naar achteren moet, wilde ik die aansluiting goed in de stroomrichting maken.
Dat ziet er alleen niet zo fraai uit. Na even sparren met Ben (Tinustuning) gaf hij aan dat het bij de stroomsnelheden waarmee ik te maken heb niet heel veel uitmaakt. Dus toch maar gekozen voor een haakse aansluiting.
Het gat bovenaan wat ik heb gemaakt om te kunnen uitboren gebruik ik om een temperatuursensor te plaatsen. Het verdeelblok an sich was daarvoor iets te kort dus heb ik even een adaptertje gemaakt.
Dat begin al wat te worden. Nu alleen nog gaten maken en draad tappen voor de ‘quick connect’ aansluitingen.
Nieuwe dekseltjes expansievaten
Nu ik wat meer ervaring had gekregen in het werken met aluminium was ik toch niet meer zo tevreden over het eerste dekseltje wat ik maakte voor de swirl pot. Dus nog even een nieuwe poging gedaan. Stap 1: een rondje aftekenen en maken.
Deze keer heb ik een wat groter rondje genomen.
Dat is moeilijker om te maken omdat er dan meer materiaal moet krimpen om de bocht om te kunnen, maar het geeft wel een mooier resultaat (al zeg ik het zelf).
Nu is er weer een aanzienlijk puzzelstukje klaar. Daar wil zeggen, voorbereid om te laten lassen.