Ontwerpen achterste batterijen bak

Inmiddels ben ik een heel eind met het ontwerp van de voorste batterijen bak dus werd het tijd om met de achterste bak verder te gaan. Ik had eerder al een prototype en ontwerp opzet gemaakt en in een verdere uitwerking van de achterste bak wist ik dat de modules pasten in de beschikbare ruimte. Alleen de trekhaak zou een knelpunt kunnen worden. De andere trekhaak die ik op de Volvobeurs kocht bood helaas niet meer ruimte. Ik heb dat maar even losgelaten, ik kan altijd nog een trekhaak aanpassen.

Er moeten achterin 5 batterij modules, een stapel van 3 en een stapel van 2 en die wegen tezamen 125 kg.

5 modules achter

De bak had ik al geschetst, maar nog niet de ophanging van de modules. De bak is vrij groot dus om deze zelfdragend te maken kon het wel eens zwaar worden. Ik ben daarom conceptueel aan de slag gegaan met een dragend frame.

battery frames

In de voorste en achterste liggers zit een sleuf waar de bevestigingsrand van de module in zou moeten passen. Ze delen dan de middelste ligger en worden hierop gelegd en geklemd. Even wat 15x15x2 koker gehaald en met m’n frees een sleuf erin gemaakt.

sleuf frezen

sleuf erin

Dat schuift mooi strak op de module.

draagstang op module

Even kunnen meten hoe ver hij erop schuift en vervolgens weer digitaal verder. De modules ingevoegd. Nu maar hopen dat de module er in het echt ook in wil schuiven. Anders moeten de frames nog iets verder uit elkaar. Op de module een opvulstripje getekend voor een mooi vlak pasvlak.

frames met 1 module

Daar bovenop komt dan een aluminium koker van 40x15x2 en vormt zo het aanlegvlak voor de achterste module.

frame met bevestigingsbuis

Even hoekjes toegevoegd aan de frames die de aluminium koker opsluiten in de zijwaartse richting zodanig dat de koker en nog precies van bovenaf tussen te schuiven is en bovendien een schoor vormen voor meer stijfheid. Vervolgens de volgende module erop, dan weer een opvulstrip en een top montagestrip.

montagebevestigingsstrips

Vastschroeven is nog even een vraagstuk. Idee is nu om onderin sowieso M6 draad en een lasmoer te gebruiken.

lasmoeren

De lengte die nodig is om door de koker over te komen is groter dan de ruimte boven de koker. Ik zie twee opties:

1. Inbusbout
In de bovenliggende ligger een gat maken dat groot genoeg is om er een inbuskop doorheen te doen en een inbusbout gebruiken. Dan in combinatie met een open lasmoer. Nadeel: het gat is dan 10 mm dus wordt de koker verzwakt.

10mm gat

NB. het rechter gat is 6 mm met lasmoer voor de laag erboven. Het linker gat is dan het doorvoer gat voor de laag eronder.

2. Draadeind gebruiken
In de bovenliggende ligger een 6 mm gat maken voor een draadeind wat dan met twee hulpmoeren wordt vastgezet in de dichte lasmoer. Voordeel is minder verzwakking van de koker. Nadeel is meer schroefverbindingen en risico op laten vallen van moertjes.

boutgaten 6mm

Suggesties voor wat de beste optie is of ideeën over andere mogelijkheden zijn welkom in een reactie. Ik neig naar de tweede optie.

Update: het wordt optie 2

Het is even wat beter opletten en met moertjes prutsen met monteren, maar de koker blijft wel sterker.

draadeind oplossing

Als het eenmaal goed zit is dat het sterkste. De volgepakte situatie uiteindelijk als volgt.

gevuld met modules

Daarna gebruikmakend van de ‘sheet metal’ functie de buitenbak getekend.

sheet metal skin

Dit zijn technisch gezien drie losse delen en ieder deel wordt opgebouwd door te zetten. Ik kan dan eenvoudig een uitslag tekening genereren en de platen laten lasersnijden.

drawing sheet metal part

De drie delen zijn zodanig gekozen dat ik ze zelf kan zetten op mijn zetbank.

Daarna het geheel in context met de auto en trekhaak gezet. Lijkt allemaal toch precies mooi uit te komen met de lange trekhaak die ik al had.

incontext trekhaak en auto

De bak weegt gemaakt uit 1 mm staal en dus met het frame in totaal 20 kg.

gewicht achterste

Ik weet nog niet helemaal wat ik wil qua buitenbak. RVS is qua thermische resistentie de beste optie, maar dat is ook het duurste en meest lastig qua productie. Gewoon staal is misschien wel zo makkelijk en volstaat ook goed. Dan kan ik er ook mooi één geheel van lassen qua frame en bak.

En meteen maar even een begin gemaakt met het frame.

lassen middenframe

Zie het vervolg: Prototype batterijen frame achter en vervolg ontwerp.

2 gedachten over “Ontwerpen achterste batterijen bak”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate