De sleuteldag van Regio Oost was dit jaar niet in Elburg, maar bij Volvo Nieuwenhuijse in Zwolle. Een mooie gelegenheid om even wat onderhoud de plegen aan onze Amazon. Volgens mij ben ik er bijna.
De sleuteldag begon om 10:00 en toen ik om 10:05 aankwam waren bijna alle bruggen (een stuk of 8 a 10) al bezet. Een goede opkomst dus. Gelukkig was er nog een brug beschikbaar. Een vierkoloms zelfs en dat vind ik wel fijn werken.
We hebben nu ongeveerĀ een ton gereden sinds de restauratie in 2004 en dat is hem wel af te zien helaas. De meeste opmerkingen kreeg ik over mijn rechterdeur met flinke roestgaten en de glimmende uitlaat.
Eerst maar eens olie verversen. De teller staat inmiddels bijna op 28.000. Dat is bijna 10.000 na de vorige verversing. De hoogste tijd dus want ik doe het liever iedere 5.000 km.
Uiteraard ook een nieuw oliefilter geplaatst en een nieuwe koperen ring onder de afdicht plug en ook maar eens de magnetische plug erin gezet die ik nog had liggen.
Remmen
Vervolgens aan de slag gegaan met de remmen. Bij nat weer en hard remmen kreeg het linker achterwiel de neiging om te blokkeren. Iets bijstellen had al wel wat geholpen, maar toch was het even tijd voor een inspectie. De Panasonic EY7549LS2S accu multi slagmachine die ik laatst gekocht had kwam heerlijk van pas.
Door de echte slagmoer functie gaat alles zo los, zelfs de grote moer. En zelfs de remtrommel die aardig vast zat ging er in combinatie met de originele Volvo trommeltrekker uiteindelijk gewoon af.
Enige opvallende was dat aan de rechterkant geen remschoenen op zaten met een aanloop, maar verder zag het het allemaal nog prima uit. Even de remstelnok rechts eruit gehaald en goed gangbaar gemaakt en ingevet omdat die wat zwaar ging. Verder alles schoongemaakt en de boel weer dichtgemaakt en goed afgesteld.
Koppeling
Heel soms had de koppeling de neiging om te blijven hangen. Als je hem intrapte bleef een zuiger onderin steken. Ik dacht als eerste aan de hulpcilinder dus heb die er even afgehaald met het idee om hem te reviseren.
Daar bleek echter niets mee aan de hand, een prima wand en ook nog een goed rubbertje. Dus daar heb ik niet veel meer aan gedaan dan schoonmaken en de veer iets meer op spanning zetten.
Toen ik de hoofdcilinder opendraaide zag die er iets minder fris uit. Ik kreeg de wartel echter niet los en om te voorkomen dat de leiding zou scheuren heb ik die maar laten zitten en zo goed mogelijk schoongemaakt. Vervolgens lekker doorgespoeld. Ik had m’n eigen easybleed setje mee, maar bij de garage hadden ze een nog veel mooier apparaat.
Helaas was ik het opzetpotje voor m’n remmen vergeten en hadden ze voor de originele enkele Amazon hoofdremcilinder geen aansluitdopje anders had ik m’n remmen ook doorgespoeld. Dat een volgende keer dan maar.
Tot slot nog even de banden opgepompt en toen was het ook alweer 15:00 en was de dag om.
Leuk nog wat mensen ontmoet en kort gesproken. Volvo Nieuwenhuijse en VKV Regio Oost bedankt!
Hij remt en koppelt weer uitstekend!
Ik had graag komen kijken. Woon tenslotte om de hoek, maar ja.. drukte
De link werkt bij mij niet krijg 404
Dank voor de melding Jan! Inmiddels gefixt. Ik had hem eerst op vandaag gepubliceerd en later aangepast naar gisteren (de dag van de sleuteldag), daardoor deed de link het niet meer.
Hallo laat ik mij even voor stellen mijn naam is Gerard Nijland woon in Lichtenvoorde ik ben in het bezit van een Volvo 121 automaat uit 1964 reeds19 jaar in mijn bezit ik heb veel vernieuwd dorpels binnen schermen voorspatbord randen en nog wat dingen het lijkt mij leuk om eens een keer aanwezig te zijn bij zoon sleutel dag ik ben geen lid van de club maar wil dit wel worden als ik adres heb ik lid kan worden
Dat kan op de website van de Volvo Klassieker Vereniging, http://www.volvokv.nl onder ‘Lid worden‘.