Zojuist gelezen op autoblog.nl: “Oldtimers blijven wegenbelastingvrij!” (mooie Volvo 1800ES als headerfoto die overigens te koop staat voor € 8950)
In de basis goed nieuws dus! Daardoor kan ik mijn verzameling prima aanhouden. (op de Volvo 245 GLE na die sowieso weg gaat). Wel vermelden ze:
er komt wel een onderzoek naar de invoering van milieuzones voor oldtimers
Op zich is dat geen gekke gedachte, zeker gezien de noodzaak tot terugdringen van fijnstof. Wellicht krijgen we dan op termijn net zo’n systeem als in Duitsland en/of moet je je oldtimer gewoon net buiten de stad op een P&R laten. Dat is nog wel te overzien. In de grote steden is reizen per OV toch sowieso prettiger. Voor het hebben van (een verzameling) oldtimers ga je in elk geval geen bergen belasting betalen.
Andere berichten over vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers
Een oldtimer rijdt je sowieso op LPG, dan heb je ook geen fijnstof, eventueel een ongeregelde Cat eropnder en je met het beste jongetje (meisje) van de klas.
Ik heb me inmiddels stickers laten maken met de text “Oldtimerrijden is duurzaam !”
Cradle to cradle, niet dan???
Een echte oldtimer, een Volvo oldtimer t/m circa 1976, rij je inderdaad sowieso op LPG (of op benzine). Er zijn ook veel jaren 80 auto’s die we tegenwoordig ook oldtimer noemen met dieselmotoren waarvan ik me kan voorstellen dat ze die niet in de stad willen hebben.
Maar inderdaad, ik zou de hele levenscyclus analyse berekening wel eens willen zien of het niet toch beter is om langer in een oldtimer te rijden. Een nieuwe auto maken kost ook veel energie. Een ongeregelde katalysator is inderdaad niet eens een gek idee op den duur.