Helaas vandaag toch nog geen duidelijkheid en geen voorstel vanuit staatssecretaris Weekers voor de regeling om hobby bezitters van oldtimers te ontzien bij de beoogde afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting.
Blijkbaar bedoelde FEHAC voorzitter Bert Pronk in het interview in BNR Autoshow vorige week vrijdag dat het overleg clubje vandaag een voorstel van Weekers zou krijgen en niet dat er een voorstel publiek gemaakt zou worden.
Via Twitter meldt @BNRautoshow:
Vandaag geen beslissing over oldtimerregeling.´Partijen zijn er niet uitgekomen´, meldt ministerie zojuist aan #BNR
En ook @KNACnl laat via Twitter weten:
Vandaag nog geen plannen over de wijziging van de #MRBvrijstelling Maandag gaat overleg met Weekers verder.
En nu?
Nog langer afwachten dus. Niet voor niets liet Weekers eerder weten naar verwachting in april met een voorstel aan de kamer te komen.
Dit zegt mij een aantal zaken:
- Het feit dat Weekers een slag om de arm hield over wanneer er een voorstel komt zou kunnen duiden op het feit dat hij in het overleg van vandaag wel wat weerstand verwachtte.
- Het feit dat de partijen er niet uit zijn gekomen voorspelt volgens mij niet veel goeds. Dat zou erop kunnen duiden dat het niet in de buurt ligt van de oplossingen waarvan KNAC en FEHAC hadden aangegeven mee in te kunnen stemmen. Zie blogpost Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden? en in het kort, belastingvrij grens opschuiven naar 30 jaar en 35 jaar voor diesels. En wellicht meer in de vorm van een dagenkaart met een administratief systeem zoals Weekers eerder opperde bij Tros Autoshow.
- Het feit dat de partijen (FEHAC, KNAC, Rai Vereniging en Focwa) er niet uit zijn gekomen geeft wel aan dat er serieus geluisterd wordt door het ministerie van financiën naar de feedback van deze gesprekspartners en dan niet het idee er doorheen wordt gedrukt. Maar goed, ze kunnen ook niet echt anders, want de Tweede Kamer en Eerste Kamer moeten ook nog akkoord gaan.
Maandag 15 april vervolg….
Aanstaande maandag wordt het overleg dus voortgezet. Hopelijk wordt er daarna wel iets inhoudelijks naar buiten gebracht. We wachten af. In het ergste geval gaan we terug naar de tekentafel en moet er eerst consensus bereikt worden over de data en aannames in het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving wat aan het hele verhaal ten grondslag ligt. Dat noemde Bert Pronk immers ook al in het interview en ook de kamervragen van Bashir hebben hier betrekking op.
We wachten af (en dat is voor de oldtimerbranche nou niet echt gunstig)……
18:46 Update
Naar aanleiding van @BNRautoshow tweets:
BNR geeft aan dat er absolute radiostilte is bij de betrokken partijen over de toekomst van de oldtimerregeling. Verder twitteren ze dat er volgens het Ministerie van Financiën van staatssecretaris Weekers twee mogelijke scenario’s zijn: 1) de betrokken partijen komen er samen uit of 2) Weekers stuurt de plannen naar de Tweede Kamer.
Dit is aardig in lijn met mijn analyse van hierboven. Het geeft bovendien aan dat het niveau van inspraak van de betrokken partijen slechts een dun lijntje is gezien het feit dat Weekers blijkbaar overweegt zijn eigen plannen naar de kamer te sturen. Voor het verloop zou het denk ik een stuk beter zijn als dit een door de overleg partijen gesteund voorstel is. Anders kon het in/na de Tweede Kamer nog wel eens een lang verhaal worden.
Maandag 15 april update
Er is duidelijkheid, maar wel slecht nieuws. Van de hierboven genoemde scenario’s is het de tweede geworden. Het overleg met de partners is mislukt en Weekers stuurt zijn eigen plannen naar de Tweede Kamer. Zie Voorstel oldtimer regeling wegenbelasting bekend