Bijna twee jaar geleden kocht ik een witte Volvo 123GT uit 1969, maar dat is nog een behoorlijk project. De afgelopen periode heb ik keuzes gemaakt en een behoorlijk aantal auto’s verkocht: de Volvo 244GLE, de Volvo 142DL, m’n Volvo 245GLE, het Volvo Amazon casco, een Volvo 1800ES en onze Volkswagen T3 camper. Daarmee werd het aantal toekomstige projecten en auto’s waar je in kunt rijden tot een overzichtelijk aantal gereduceerd.
Toch liep ik nu tegen een auto aan die ik echt niet voorbij kon laten gaan: Een originele 123GT uit 1969 deze keer in de kleur rood
Het betreft een import auto uit Zwitserland (dat was een van de weinige landen waar de 123GT in 1969 nog geleverd werd). En het is een echte met typenummer 133351 (zie ook Hoe herken je een echte 123GT?)
Compleet met vrijwel alle opties eraan: GT stuur, mistlampen voor en mistlamp achter, brede Kronprinz 6134b velgen, GT badge op de achterklep, overdrive, slaapstoelbeslag, toerenteller, etcetera.
Hij heeft een wit interieur met stoelen met hoofdsteunen en deurpanelen zonder opbergvakken (conform klädsel upholst code 430-595 zoals op het typeplaatje staat).
Onder de motorkap zoals het hoort op een 123GT de dubbele SU carburateur en conform modeljaar 1969 het gescheiden remsysteem met geïntegreerde rembekrachtiger. Het enige wat ontbreekt is het lampje onder de motorkap met schakelaar. Als iemand me daar aan kan helpen, tips en aanbiedingen zijn welkom.
Overall ziet de auto er goed uit. Hij zit goed in de lak (behoudens een paar plekjes) en het interieur is netjes met een origineel GT dashboarddekje met geïntegreerd pennebakje.
Het slechte nieuws: de bodem is behoorlijk verrot.
Ik heb hem dan ook zonder APK gekocht. Over de hele bodem lijkt te auto te zijn dichtgesmeerd met kit. Ik hoop dat er op de meeste plekken harde plaat onder zit, maar op een aantal plekken is dit sowieso niet het geval. De kriksteun rechtsvoor en linksachter zijn verbogen, vermoedelijk op de brug bij de APK keuring. Op zich horen ze ook niet met duwkrachten belast te worden (een originele krik trekt aan de kriksteun), maar ze moeten er wel tegen kunnen.
Zo te zien is het dwarsbalkje al niet meer origineel. Er zit een type op voor een P1800 met een steunpunt voor een schaarkrik met bolletje. Aan de linker achterkant is zelfs de hele achterplaat waar de kriksteun aan vast zit verbogen.
Al met al een auto met veel potentie, maar wel een bodem die helemaal kaal moet. Misschien moeten de buitendorpels ook wel af om de achterplaat en binnendorpel goed te kunnen herstellen. Dan moet de Amazon combi die nu op de brug staat er tijdelijk nog maar even af. Deze 123GT is dan een mooi eerstvolgend winterproject.
Nu staan beide rode Volvo Amazon’s samen onder de carport.
Inmiddels bericht terug van het Volvo archief waar je op basis van je chassis nummer meer informatie kunt krijgen over de in Zweden geproduceerde Volvo’s. De details:
Model = Amazon
Chassis no. = 334536
Type no. = 13335
Colors no. = 46 (Red)
Dress no. = 430 (Beige)
District no. = 2040 (missing information but probably Switzerland)
Engine no. = 761
Body no. = 334388
Finished reported = 28/04/1969
Delivery date = 29/04/1969
Ik ben benieuwd of de originele motor er bijvoorbeeld nog in zit. De overige kenmerken komen zoals verwacht overeen.
Hoi Lars, had al een tijdje niet op je site gekeken, maar gefeliciteerd man met de GT, blijf er ook een liefhebber van 🙂 Mooie solide auto zo te zien!