Het was te verwachten, ik achtte de kans dat het na de Tweede Kamer nog zou veranderen uiteindelijk maar 0,1%. Zie ook uitvoerige updates in mijn meest recente blogpost “Gaat de oldtimer regeling door? Ja of Nee?“. Zojuist heeft de Eerste Kamer het Belastingplan 2014 aangenomen en de motie Van Strien (PVV) c.s. over een overgangsregeling voor oldtimers die rijden op diesel en lpg en aangeschaft zijn vóór 1 november 2013 is verworpen. Daarmee is de nieuwe regeling voor wegenbelasting voor oldtimers zoals tot stand gekomen tussen de Alliantie en Weekers een feit. Dus helaas:
Ja, de nieuwe regeling vrijstelling wegenbelasting oldtimers gaat door.
Dit houdt concreet in dat vanaf 1 januari 2014 alleen auto’s die dan ouder dan 40 jaar zijn volledig vrijgesteld zijn van wegenbelasting (MRB). Voor auto’s op benzine die op 1-1-2014 van 26 tot 40 jaar zijn is er een kwarttarief als keuze met een maximum van 120 euro per jaar en mogen dan in december, januari en februari niet de weg op met een uitzondering voor januari en februari 2014 waarin er nog wel gewoon gereden mag worden. In de periode dat je niet de weg op mag hoef je niet te schorsen, maar gelden wel dezelfde regels als met een schorsing. Je mag dus geen gebruik maken van de openbare weg en er dus ook niet geparkeerd staan. Weekers heeft in een debat een keer genoemd dat als je APK in een van de wintermaanden valt dat je dan wel naar de APK mag rijden mits je hiervoor een afspraak gemaakt hebt.
Nog tijdig LPG uitbouwen?
Voor auto’s op diesel is er nauwelijks een keuze, want een benzinemotor inbouwen doe je niet even. Voor auto’s van 26 tot 40 jaar die op LPG rijden, kun je ervoor kiezen om de LPG installatie uit te bouwen. Ik vermoed echter dat alle slots bij de RDW voor een keuring nu wel volgeboekt zijn. Bovendien moet je rekening houden met een administratieve verwerkingstijd bij de RDW van 5 dagen, dus om nog voor 1-1-2014 benzine op kenteken te hebben als er nu gas staat moet je snel zijn.
Ik heb me laten vertellen (maar niet terug kunnen vinden in officiële documenten van de overheid) dat als je in het eerste tijdvak voor jouw auto LPG uitbouwt, dat je dan alsnog in aanmerking kunt komen voor de overgangsregeling. Dan betaal je dus alleen in het eerste tijdvak tot uitbouw de volle mep. Ook schijn je als je je auto nu geschorst hebt (of dit voor 1-1-2014 doet) met LPG op kenteken en je laat hem omkeren en ontschorst dan pas en hij komt dus als benzineauto uit de schorsing dat je dan ook gebruik zou mogen maken van de overgangsregeling.
De trots van Weekers
In de wrap-up post in mei ging ik al in op de vraag of dit het best haalbare was. Toen concludeerde ik dat dat vermoedelijk het geval was. Het is helaas gebleken dat dit zo is. Ondanks de inspanningen van Wouter van Embden en zijn team van Vrijstelling Oldtimer. Ik heb respect en waardering voor het werk wat ze verzet hebben. Dit was echter een onmogelijke opgave. Weekers die zich als staatssecretaris als een pitbull heeft vastgebeten in deze specifieke invulling, hoe onrealistisch ook. Niets wist hem op andere gedachten te brengen, zelfs niet de mededeling van Omtzicht (CDA) in de Tweede Kamer dat hij kamervragen zal gaan stellen als de beoogde opbrengsten niet gehaald worden. We weten allemaal dat de beoogde 120 miljoen niet opgehaald zal worden. Het gedragseffect van schorsen en slopen wordt door financiën zwaar onderschat. Ik heb tijdig mijn verlies genomen en een aantal auto’s uit mijn verzameling verkocht. Hopelijk blijft voor veel mensen de hobby toch nog betaalbaar.
De betrouwbaarheid van de overheid is in mijn ogen aanzienlijk gedaald. Op 1 maart 2012 stond Weekers nog op NOS.nl met: “Weekers: voordeel oude auto blijft” en inmiddels anderhalf jaar later weten we wel beter. Zie ook totaaloverzicht betrouwbare overheid.
En nu?
Zoals ik ook al schreef in mijn conclusie naar aanleiding van het akkoord in april. Ik ga weer lekker verder met sleutelen ondermeer aan mijn recent aangeschafte zeldzame Volvo 123 GT uit 1969 en het werk wat ik doe als creator/innovator. Het was interessant en leerzaam om de politiek een tijd op de voet te volgen. Wel is mijn vertrouwen in de overheid hierdoor gedaald. Politiek bestaat blijkbaar uit “wie het hardst roept op het juiste moment heeft gelijk”: Nepperus (VVD) heeft in een commissie vergadering voor de neus weg eens geroepen hoeveel een regeling mocht kosten en vanaf toen bleek dit in beton gegoten en ging het alleen maar over dekking. Verder bestaat politiek blijkbaar uit gewoon geen antwoord geven op gestelde vragen of er met zo’n grote boog omheen draaien dat het er alleen onduidelijker op wordt.
Plan B Vrijstelling Oldtimer
Stichting Autobelangen werkt aan een plan B. Vermoedelijk is dit een langdurig juridisch traject. Dit kon best nog eens kansrijk zijn, maar gaat wel heel lang duren. Dan is de schade aan de branche al aangericht en zijn de oldtimers die nu opeens weer belastingplichtig zijn al in grote getale gesloopt of geëxporteerd vermoedelijk.
Inmiddels een nieuwsbrief van hen ontvangen met daarin:
Naar de rechter!
Politiek mag onze rol dan uitgespeeld zijn, juridisch niet! Stichting Autobelangen is voornemens de Staat voor de rechter te dagen en heeft daarvoor uw steun nodig.De gehele maatregel berust op foutieve informatie. Grote groepen mensen zijn hierdoor zwaar gedupeerd. U kreeg toch een brief dat u voortaan geen wegenbelasting meer zou hoeven betalen? Laten we dat nou eens aan de rechter voorleggen!
Wij verzoeken iedereen een toezegging van minimaal € 50 te doen, zodat wij bij voldoende donateurs de rechtszaak kunnen laten starten door onze advocaat prof. mr. Barkhuysen. Met onderstaand formulier kunt u ons machtigen om eenmalig een bedrag bij u af te schrijven.
Alleen indien er op 20 januari 2014 voldoende donateurs zijn starten wij de zaak en wordt de donatie bij u afgeschreven. U betaalt dus alleen indien er voldoende donateurs zijn om de rechtszaak te kunnen voeren.
De nieuwsbrief en website vermelden alleen niet hoeveel geld er nodig is om de rechtszaak te kunnen voeren. Wouter liet mij hierover via Facebook weten:
Wij doen er nog geen uitspraak over. Maar reken erop dat wij minimaal duizenden toezeggingen nodig hebben om het eerste jaar door te te komen. Dit is alleen voor de rechtbank procedure. Hoger beroep en Cassatie duurt langer.
Wat de uitkomst hiervan ook moge zijn, ik denk dat we de nieuwe regeling als status quo mogen zien. Deze zaak is qua proces namelijk nu vergelijkbaar met die van de afschaffing van het grijze kenteken door particulieren in 1994. De stichting die zich daarvoor inzet voor compensatie heeft ook pas afgelopen zomer duidelijkheid gekregen (en aan het kortste eind getrokken). Overigens denk ik wel dat in de casus oldtimers de uitgangspositie beter is en dus de kans van slagen groter. Persoonlijk denk ik echter dat bij de rechtszaak alleen het team van uitvoerders waaronder de advocaat zal winnen ongeacht de uitkomst.
Groeten Lars
(www.larsrengersen.nl)
Om er dan maar het beste van te maken, Weekers heeft me zojuist een restauratie tijd van 5 jaar geschonken.
Even Omdenken. In de BNR Autoshow zei Wouter van den Embden van Stichting Autobelangen dat een rechtszaak al snel “een paar ton” kost en dat de kans op succes 50:50 is.
Wat nu als je niet gaat procederen, maar met het opgehaalde geld een steunfonds maakt voor schrijnende gevallen? Dan compenseer je misschien minder mensen maar is de kans op succes wel 100%.