Toen ik mijn assen had gedemonteerd ontdekte is dat er laswerk nodig was aan mijn subframe. Op zich niets wat niet te herstellen was, maar een kant en klare die al gestraald en in kleur gespoten is, scheelt veel tijd. Ik vond een gereviseerd exemplaar wat daarna nooit gemonteerd is geweest.
De enige plekken die nog even aandacht behoeven qua conservering zijn de verstevigingsribben van de onderste draagarm bussen aan de achterzijde. Hier ga ik nog wat RX5 in laten lopen en afwateringsgaatjes boren.
Tevens heb ik een gebruiksklare voortrein gekocht. Deze is als nieuw gereviseerd en daarna zes jaar gebruikt. Die komt onder mijn cabrio omdat die is afgekeurd op de vooras.
Hij moet wel weer even nagelopen worden en ik ga de veren vervangen voor verlagingsveren, maar verder is hij prima bruikbaar.
New old stock (NOS) deuren gevonden
Bij dezelfde verkoper heb ik ook vier supergoede combi deuren gekocht. De twee voordeuren zijn zelfs splinternieuw en hebben alleen wat vliegroest.
Alle randjes zijn precies zoals het hoort en er is nog nooit aan gelast.
De vliegroest ga ik eraf laten stralen en daarna laat ik ze in de epoxyprimer spuiten.
Vervolgens is het een kwestie van behouden met Mike Sanders fett.
De achterdeuren zijn in nog mooiere staat, want die zijn zelfs al gespoten. Ook dit waren new old stock deuren en hebben daarna maar kort gemonteerd gezeten.
Ook hier afwateringsgaatjes en hoeken zoals ze uit de Volvo fabriek kwamen destijds.
Nu is alleen de vraag of ik op dit niveau doorga en ook nieuwe voorschermen en een nieuw front ga monteren. Mijn huidige voorschermen zijn op zich goed en ogen helemaal roestvrij. De rechter heeft alleen wat opslag schade. Ik denk dat ik die maar behoud. Qua front is een andere denk ik wel raadzaam omdat er steunen voor mistlampen in gemaakt zijn. Goede achterkleppen heb ik al, maar die laat ik wel ook stralen.
Waar zitten precies de verstevigings ribben van de draagarm bussen?
Daarmee bedoel ik deze:
En daar kan vuil zich ophopen en zelfs water in blijven staan en dan krijg je dit:
Dus wil ik zowel links als rechts op het laagste punt in de versteviging een gat boren zodat in elk geval het water weg kan.
Dat is ook wel een mooie oplossing. Dan kan er én geen rommel in en het geheel wordt stijver. Ga ik bij dit subframe niet meer doen omdat die al gecoat is, maar wel een handige om in het achterhoofd te houden, dank!
Hallo Lars,
ik heb nog verlagingsveren liggen maar ik weet niet of ze van voor of achter zijn.
Groet, Alfred.
Dank voor je reactie. Ik heb al heel lang een setje liggen wat ik gekocht had voor een auto die ik inmiddels ga slopen.
Zie ook blogpost: Verlagingsveren Amazon binnen
Dat zijn deze K.A.W. Tieferlegungsfedern met TUV keur en verlagen aan de voorzijde 40 mm en aan de achterzijde 30 mm.