Toen ik in 2015 aan de restauratie van de auto begon, was het oude schuifdak een van de uitdagingen. Het was een niet meer gangbaar in de jaren 70 ingebouwd handbediend Hollandia schuifdak.
Bij het inbouwen hadden ze ervoor gekozen om de riggel in het dak vooraan te laten vervallen.
Het bleek nog een hele uitdaging om een vervangend schuifdak te vinden dat én zo groot was én een stalen dakplaat had. Daken met stalen dakplaten worden sinds 2005 al niet meer gemaakt. Gelukkig vond ik een new old stock dak. Om dat dak erin te kunnen laten bouwen moest het gat iets verkleind worden.
Riggel herstellen
Daarbij heb ik stukken plaat uit een donor dak gehaald om zo te riggel in het dak voorlangs te kunnen herstellen.
Deze heb ik er 8 cm naar achteren geplaatst om wel ruimte te houden voor (het felsen van) het dak.
Na heel veel geduld en af en toe een lasje om niet teveel warmte in te voeren zat de riggel erin.
Daarnaast ook links en rechts een strip ingelast om tot de juiste inbouw ruimte te komen.
Dat was in oktober 2015. Daarna volgde een lange fase van restaureren en de ombouw naar elektrisch voorbereiden.
Strakmaken dak door kloppen en krimpen
Tijdens de restauratie cursus die ik volgde, heb ik samen met Jacco het dak alvast strak gemaakt.
Voorbereiden dak inbouw
Nu in de zomer van 2019 adviseerde Bas van Jansen Restorations me om toch eerst het schuifdak in te laten bouwen en dan pas te komen stralen in verband met de impact van het felsen. Daarom het deel waar daar de schuifdak cassette komt zelf voorbereid. Eerst alle oude dreunplaat verwijderen.
Daarna het hele dak goed schoonmaken en ook alle lijmresten en andere vervuiling weghalen.
Tot slot het dak ontroest met Ranex Rustbuster.
Vervolgens bij Jansen Restorations wat 2K epoxy gehaald met een hoog zinkgehalte.
En de hele binnenkant van het dek ermee behandeld.
Opladen op de trailer
Na vele maanden in de schuur zag de auto eindelijk weer eens daglicht.
En kon hij worden opgeladen op de trailer.
En stond hij klaar voor vertrek.
Gelukkig was het uitstekend weer.
Carroof Service Oisterwijk
De volgende ochtend vroeg vertrokken om om 8:20 bij Carroof Service in Oisterwijk te zijn.
Na het afladen konden ze aan de slag. Allereerst met het positioneren van het dak met behulp van de snijmal voor het op maat maken van het gat.
Om vervolgens het gat op maat te maken zodat het gefelst kan worden.
Daarna ging de felsmal erop. Die mal is de reden dat de riggel naar achteren moet, anders kon die niet vlak op het dak geklemd worden.
En kon het dak gefelst worden.
Een paar uur later zat het dak er perfect in!
Eenmaal thuis met hulp van m’n zonen weer afgeladen.
Hollandia H740 stalen schuifdak erin
Het was een aardige klus alles bij elkaar, maar ik ben erg blij met het resultaat!
Het eerste “ritje” in de auto was voor Sven en Jiri:
Nu de laatste loodjes en dan alsnog naar de straler.
Achteraf had ik de dakinbouw misschien beter in twee stappen kunnen doen. Voor het stralen het felsen en dan na het stralen het daadwerkelijk plaatsen van het dak. Maar goed, eerder wist ik nog niet hoe het proces van het plaatsen van het dak zou aan. Ik dacht dat de felsnaad 180 graden zou zijn, maar dit was slechts 90 graden. Daarnaast had ik me niet gerealiseerd dat je het schuifmechaniek gezien de fijnafstelling niet even demonteert en later weer erin zet.
Nu maar het dak extreem goed inpakken tijdens het stralen.
Donders…… waren er nog meer new old stock op voorraad
Jan Pieter Biesma Volgens mij staat er zo bleek toen ik daar was nóg eentje, dus dat zou dan de allerlaatste H740 zijn. Er waren verder nog wel een paar smallere met stalen dakplaat (de H730 uit m’n hoofd), maar officieel hoort er een H740 in een combi.
Als je ervoor gaat (informeren): doe Chanty de groeten.
doe ik maar waar/wie is chanty? De inbouwer?
Ja. https://www.carroofservice.nl/
Donders mooi Lars!! Best een beetje boel jaloers..????
Driewerf Chapeau!
Hallo Lars,
mega knap en interessant zo’n groot project. bijzonder dat jij zoveel zelf kan doen en gedaan hebt, petje af (2 linkerhanden heb ik 😉
Ik ben niet zo heel erg Volvo minded, al heeft de Volvol van mijn ouders zo’n 40 jaar geleden wel ons leven gered, kop-staart-kettingbotsing in die veilige Volvo. Dat was echt minder goed afgelopen als we in een gewone auto hadden gereden. Op zich Volvo’s nog altijd mooie wagen. Van Kattenrug tot mooie stijlvolle combi’s in de 21ste eeuw, al is nu bijna alles ge-SUV-t. Ook mooi, wel zware wagens. Jammer dat het nu Chinees is. De laatste post is van 2019, is je Groene Volvo al bij het RDW op bezoek geweest? en…en…en…hoe is dat gegaan? Ik zie een paar grote verschuivingen, een daarvan is over op Tesla batterypacks. Hoe je het wend of keert, de 18650 is en blijft (nog even) toonaangevend.
Ik hoor graag van je, ben ook benieuwd of je heel toevallig mij zou willen helpen met een ombouw van ICE naar EV. Het zou gaan om een Mazda RX-8 (ja,ja, ik weet het, meneer wankel draait zich om in zijn graf…….)
BVD+ en zonnige groet,
Willem-Jan
Mooi werk Lars. Ik ken het project van een andere pionier met een Volvo 240. Maar de Amazone is zeker nog nostalgischer. Benieuwd naar vervolgstappen
Bouwen jullie opendak ook in een mercedes E250 coupe uit 2012.
Mvg J.Rupp
Nee, dit is en was echt een eenmalig hobby project.