Dat wat begon als een klein gaatje onderaan het binnenscherm als reparatiepunt voor de APK eindigde als een groot gapend gat.
(zie ook vervangen A-paneel en binnenscherm)
Op basis van de tips en foto’s die ik kreeg concludeerde ik dat het het beste was om het reparatieplaatwerk als hulpmiddel te zien en niet als nieuw uitgangspunt omdat de pasvorm toch niet optimaal is. Voor de positionering van het A-paneel kwam ik op de “hoge stand” uit.
Daarbij mist er inderdaad een strip aan de rechterkant. Hiervoor heb ik nog even een stuk 1 mm zincor plaat van 100×50 cm gekocht bij Vocor.
Maar eerst alle randjes herstellen waar het A-paneel tegenaan komt. Naar boven was nog best een kunstig hoekje.
Daarna een strip op maat gemaakt zodat hij tegen de kopse kant van de afdekplaat van de deurstijl aan komt. Hierdoor wordt op die plek dubbele plaat vermeden en zit het een stuk strakker.
Het voordeel van zo’n groot gapend gat is dat ik hem van de buitenkant kon lassen, dus feitelijk aan de achterzijde. Daarna het A-paneel verder positioneren.
En aan de rand iedere 2 cm voorzien van een 5 mm gat voor een proplas (afstand en diameter gat is APK eis).
Met dank aan Rob Baeten voor de tip op het VolvoKV forum om het paneel tijdelijk met schroefjes op z’n plek te houden. Zo heb je geen grote griptangen nodig en is het makkelijker om telkens ook de positionering van het binnenscherm en voorspatbord te checken.
Maar voor het A-paneel erin ging eerst de gaten in de deurstijl dichtgemaakt en daarna het paneel gehecht.
En afgelast. Aan de rechterzijde op de nieuwe strip een volledige las en verder de propjes.
Daarna nog vaker passen en meten of het voorscherm er goed op paste en de deur en motorkap nog mooi aansloten.
Om uiteindelijk ook het nieuwe binnenscherm volledig vast te lassen.
De plaat aan de binnenzijde heb ik wederom zonder overlap gemaakt. Daardoor is pas maken extra veel werk, maar zit het wel mooier. Van onderen gelast met een goede inbranding van de las. Plaatselijk moest van bovenaf ook nog een klein lasje.
Tot slot een klein kronkelig plaatje gemaakt om de aansluiting tussen het binnenscherm en de paravaan te maken zodanig dat eventueel water goed weg kan stromen.
Nu moet ik nog wat lasbobbels weg slijpen her en der al zijn de meeste lassen zo mooi dat ze gewoon zo kunnen blijven zitten.
Ook al even het 5/16 schroefdraad van de moeren in het front opgefrist. Het voorscherm zat daar vast met kleinere boutjes en moeren, maar ik wil het graag weer origineel hebben.
Ook het schroefdraad van de lasmoeren waarmee de koplamppot vastzit in het voorscherm even opnieuw getapt zodat ik M6 RVS boutjes kan gebruiken. Dit waren belangrijke meters, maar er is nog genoeg te doen voordat hij naar de APK kan.
Uiteraard alle gelaste delen behandelen met Owatrol en RX10 en nog wat resterende oppervlakkige roest met RX5. Wel heb ik besloten om de auto zodra hij weer een APK heeft een Fluid Film behandeling te laten geven in de holle ruimtes.
Update: Slijpwerk gedaan en lasnaden behandeld met Owatrol
En de onderkant van het binnenscherm en het A paneel zijn inmiddels behandeld met zwarte RX10.
Voor het deel in de motorkap ga ik nog even RX10 bestellen in de zo goed mogelijk bijpassende RAL kleur.
Het vervolg: RX10 in Volvo kleur 46 rood en Linker voorscherm weer op Volvo 123GT gezet