De Siemens motor die ik ga gebruiken in mijn elektrische combi heeft een koppel van 300 Nm piek van 0 tot 3000 toeren.
Dit kan een standaard M40 versnellingsbak niet (lang) aan en de lagers zullen hierdoor snel slijten. Daarom ga ik een M400 versnellingsbak gebruiken. Deze komt uit een 164 en dit is een van de sterkste versnellingsbakken die Volvo voor de achterwiel aangedreven auto’s heeft gemaakt.
Met hulp van het VolvoKV forum leerde ik dat het deksel met lange pook van een M40 1 op 1 op een M400 past. Het behoudenden van de originele lange pook is voor mij een vereiste. Vandaag een M400 gekocht via Volvo-Lotte en direct getest en het past inderdaad.
Nu is de vervolgvraag: Wat doe ik qua koppelingshuis.
Het mooiste en makkelijkste zou zijn om gewoon het B30 huis te behouden en hierop de adapterplaat voor de Siemens motor pas te laten maken. Anders moet ik bij Huke Basart een koppelingshuis laten lassen waardoor de M400 achter een B20 kan.
Ik had me laten vertellen dat een B30 koppelingshuis niet in de tunnel van een combi zou passen als dit een handgeschakelde auto zou zijn. Nu heb ik dat even gepast en dat lijkt nog heel aardig uit te komen.
Enige wat in de weg zit is de koppelingshandle. Maar ook bij het combineren met een B20 voorkant, zou juist dat achterste deel van het B30 koppelingshuis hergebruikt worden. Nu zag ik in het Volvo 164 onderdelenboek dat er ook een koppelingshuis is met een hydraulische koppeling en dat daarbij die gaffel naar beneden zit (nr 54 op onderstaand plaatje dus onderdeelnummer 679488).
Er zit op mijn koppelingshuis in elk geval een nokje voor een hulp koppelingscilinder net als bij de Amazons t/m 1968. Maar eens kijken of ik zo’n arm/hevel kan vinden.
En eerst maar eens de baksteun aanpassen zodat ik de M400 echt even op de juiste plek eronder kan zetten. Overigens lijkt de totale lengte van de M400 gelijk aan de M40 dus hoef ik m’n aandrijfas niet eens in te laten korten. Hooguit dat ik dan een andere flens moet monteren op de bak of voorste kruiskoppeling.
Ik ben dus op zoek naar een koppelingshevel voor een Volvo 164 met hydraulische koppeling. Heb je er een te koop? Dan houd ik me van harte aanbevolen.
Update: M410 aan B20 koppelingshuis
Inmiddels heb ik besloten om het originele koppelingshuis te gebruiken voor M140 aan B20 die ik in 2009 gekocht heb.
Hierdoor heb ik een M400, lange pook en tevens een B20 aansluiting op de motor en weet ik zeker dat het zondermeer past. De M410 versnellingsbak gaat dan in de verkoop. De 1800E waar de set uitkwam had echter een kabelkoppeling in plaats van hydraulisch. Nu rest dus nog de vraag of ik de auto ombouw naar kabel of het koppelingshuis naar hydraulisch. Hoewel ik persoonlijk een hydraulische koppeling erg prettig vind, neig ik toch naar de eerste optie. Een kabel is makkelijker in onderhoud en erg veel zal ik toch niet schakelen met een elektrische auto.
Er is alleen een klein stukje van het bevestigings oog voor de kabel afgebroken. Maar eens kijken of ik dat kan lijmen of ergens laten lassen.
Andere uitdaging die ik nog had was dat de flens van een M400 een groter is dan die van een M40. Op het VolvoKV forum las ik al dat ook een aandrijfas van een 164 gebruiken geen optie is omdat de kruisstukken niet door de tunnel kunnen. Een optie die ik anderen zag toepassen was sleuven maken van de gaten in de grote flens of nieuwe gaten boren en hier draad in tappen (omdat het moertje anders niet meer past). Dit leken me geen ideale oplossingen. Wat nog zou kunnen is aan de kant van de versnellingsbak een stuk aandrijfas van een 164 te laten zetten en dan uit te laten balanceren. Ik had echter nog een losse flens van een M40 liggen en die op de goede gok maar eens geprobeerd op de M400. Dat paste 1 op 1!
Nu kan dus gewoon de originele aandrijfas van de Amazon erop.
Update: New electric gaat adapters maken
Inmiddels ligt er een M40 bak met koppelingshuis, een zes gats vliegwiel en een koppellingsset bij New Electric en gaan zij aan de slag met het maken van de adapter tussen de Siemens motor en de bak.
Van origine heeft de Siemens 1PV5135 4WS14 AC Motor een uitgaande as met splines.
(bron foto: New Electric)
Doorgaans wordt op de splines as een adapter geplaatst waar dan het vliegwiel op komt. (Bijvoorbeeld zoiets van EV West). Het is van zeer groot belang dat deze passing perfect en 100% spelingsvrij is, anders scheurt de as er binnen de kortste keren af zoals iemand had op het DIY Electric Car forum. De krachten die erop komen zijn enorm, de motor heeft immers een koppel van 300 Nm.
Anne van New Electric pakt het iets anders en in mijn ogen beter aan. Zij laten juist de as afdraaien zodat het deel met de splines eraf is. Vervolgens wordt er een stevige spie in de as gezet en komt er een speciale ‘puck’ omheen als adapter voor het vliegwiel.
Een belangrijk voordeel is dat je nu minder lengte hebt. Enerzijds is dit gunstig voor het overbrengen van de krachten en tegelijkertijd wordt zo de adapter tussen de motor en de bak dunner en dus goedkoper en bovendien neemt de overall inbouw lengte af. Die gewonnen centimeters kunnen net weer uitmaken bij het plaatsen van een batterybox voor de motor.
Achter de motor op de foto zit een versnellingsbak zonder toplager. In geval van de M40 / M400 komt er net als in de originele krukas een toplager waardoor de prise as van de versnellingsbak gesteund wordt.
New electric gaat nu dus twee adapters maken. Eentje voor tussen het koppelingshuis en de motor en eentje voor het vliegwiel.
Update
De motor is inmiddels gedemonteerd en de as is afgedraaid. De maat die we nog vergeten waren was die van de krukas ten opzichte van het aanlegvlag van het koppelingshuis.
Deze bleek 3 mm het koppelingshuis in te komen. Ik had alleen een 8-gats blok liggen, maar met dank aan een dubbelcheck door Ben Flierman van Tinustuning weet ik dat deze maten bij een 6-gats precies hetzelfde zijn.
Wordt vervolgd…
Waarom stop je er geen 5 bak in van een 240 of 960 die heb ik in mijn amazon met b20, moet je alleen de cardanas aanpassen en het tussenlager.
Op zich een goede suggestie. Omdat ik toch een adapterplaat moet laten maken, maakt het dan niet eens uit dat het koppelingshuis een andere oriëntatie heeft dan een B20. Ik heb het nog wel even overwogen, althans een M45 (vierbak) aangezien ik toch geen vijfde versnelling/overdrive nodig heb. Ik wil echter uit originaliteit overwegingen de lange pook behouden. Bij een M45 zou ik daarvoor zelf een aangepast frame moeten maken en bovendien moet dan de tunnel worden aangepast en die houd ik ook graag origineel.
Hallo Lars,
Ik zou voor de kabel gaan als dat uiteindelijk de makkelijkste optie is…..
Ik heb een kabel in m’n 164 en die koppelt echt heel lekker soepel … maar wel een stukje zwaarder dan de hydraulische koppeling van de Amazon. Maar dat hoeft geen probleem te zijn omdat je de koppeling straks veel minder nodig hebt. (zoals je al schreef).
Groeten, Peter
Dankje Peter, goed om te weten dat dat toch ook wel lekker soepel koppelt. Is alweer een tijd geleden dat ik in een Amazon met kabelkoppeling reed. Ze zullen het op een gegeven moment niet voor niets hebben aangepast van hydraulisch naar kabel.
Ik heb een 5bak van een 940 in mijn amazon, was een automaat dus tunnel is zo goed als niet aangepast.
Leuk btw, ben benieuwd hoe het rijdt !
Geen volvo maar mss inspiratie, de 2e is ook nog een nederlander
https://www.youtube.com/watch?v=V3orXopgLNs
https://www.youtube.com/watch?v=sZ4JntBeYQU
Nice, een M90 uit een late 940 zelfs? Of een M47 uit een vroege? Scheelt inderdaad dat de tunnel van een automaat auto al iets groter is. Heb je er dan ook een zwaarder blok in zitten? Of alleen/vooral omgebouwd vanwege de echte 5-de versnelling?
Dank voor de inspiratie. Ik had nog niet echt op Youtube zitten kijken voor voorbeelden, maar daar staat ook echt veel op, leuk!
Hoi Lars,
Die spie moet ik me dat zo voorstellen? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/FeatherKeyUnMounted.png
En is het ook een ‘interference fit’?
Ja, exact, zo’n spie is er op de as van de motor gekomen.
Een paar foto’s van de puck vind je in de blogpost “Puck gedemonteerd”
Aanvullend daarop is er inderdaad ook een ‘interference fit’, of eigenlijk een ‘shrink fit’ waarna de ‘interference’ ontstaat.
Om de puck soepel te kunnen demonteren en monteren moest ik hem iets verwarmen.
Tot slot zit er ook nog een borgboutje.
Dank, nuttige info, ziet er idd steviger uit! Ik ben momenteel e.e.a aan het voorbereiden om adapters voor de Land Rover (R380) bak te laten maken. Ook hier zal een oplossing voor het toplager moeten komen.