M400 versnellingsbak aan elektromotor gemaakt en ingebouwd

De vorige keer dat ik de elektromotor in de auto had gehangen was dit met een standaard M40 bak die ik nog had liggen. Nu wilde ik de M400 eraan hebben. Hoewel ik een M410 uit een 1800E als donor heb, bleken er toch nog wel wat verschillen tussen de M410 en de M400.

M400   versnellingsbak

Zo is de prise as van een M400 dikker. Hierdoor zal ik op zoek moeten naar een koppelingsplaat met een dikke prise as, maar toch de buitenomtrek voor een B20. Door de dikkere prise as paste ook het geleide busje met daarin de keerring uit het binnenste van het koppelingshuis niet. Gelukkig was dit een los deel dus kon ik deze zowel bij het M400/B30 huis als het M410/B20 huis er zo uit tikken en uitwisselen.

geleidebus   M400

Daarop de bak aan de adapterplaat van de Siemens elektromotor gemaakt.

M400   met   B20   huis   aan   Siemens

En het geheel weer in de auto gehesen.

motor   erin   gehangen   met   M400

Hij paste zoals verwacht perfect op de originele baksteun. Ook de aandrijfas paste er zo onder.

baksteun   eronder

Rest nog wel een uitdaging aan de bovenkant. De Siemens motor is iets hoger dan het deel van de carterpan van een B20 wat boven de voortrein komt. Hierdoor ligt de motor circa 2 centimeter hoger terwijl hij dan nog op de voortrein ligt in plaats van er net boven hangt. Gevolg: het koppelingshuis raakt de tunnel.

koppelingshuis   tegen   tunnel

Dit terwijl de motor nog een halve centimeter naar links moet. Overigens lijkt het juist door het gebruik van een B20 koppelingshuis met kabel koppeling niet te passen door het bultje van de bevestiging van de gaffel. Een standaard koppelingshuis met M40 past waarschijnlijk wel net. Er zijn twee mogelijke oplossingen:

  1. Easy fix = tunnel plaatselijk verbreden
  2. Moeilijker = voortrein verlagen zodat de motor kan zakken

Omdat ik de ruimte boven de motor niet nodig heb, ga ik voor optie 1. Een verbreding in de tunnel is zo gemaakt. Dit in tegenstelling tot het uitslijpen van de voortrein en er een nieuw verlaagd “deksel” in lassen.

Update
Inmiddels heb ik de uitsparing in de tunnel gemaakt.

uitsparing   in   tunnel

En begint het vraagstuk van de motorophanging aan de voorkant. Aanvankelijk dacht ik eraan om een dikke plaat te laten lasersnijden voor aan de kopse kant van de motor en daar flapjes aan te (laten) zetten. Als alternatief kan ik de motor ook in een “frame” hangen met de motorsteunen net als bij een B20 aan de zijkant. Doordat de elektromotor breder is, gaan de originele Amazon steunen dan sowieso niet passen.

motorsteun   optie

Wellicht zijn die van een 140 of 240 bruikbaar en anders toch maar iets helemaal op maat.

5 gedachten over “M400 versnellingsbak aan elektromotor gemaakt en ingebouwd”

  1. Ik heb deze posts niet allemaal gelezen dus misschien is de vraag al eens beandwoord, maar waarom een versnellingsbak? Hebben electro motoren toch helemaal niet nodig? Alleen voor achteruit zou nog kunnen als de motor niet leuk vind om de andere Kant op the draaien.

    Beantwoorden
  2. De korte versie: gegeven de overbrengings ratio van de achteras moet je een heel zware motor hebben om nog soepel te kunnen rijden. Dus of dat aanpassen of bak ertussen. Doorgaans zul je inderdaad alleen de twee en soms drie en natuurlijk achteruit gebruiken (al kan dat ook wel met de motor). Daarbij geeft een koppeling een extra veiligheid. Lange uitleg (incl. toerentalberekeningen) op https://www.oudevolvo.nl/2015/03/11/verkenning-ombouwen-volvo-amazon-combi-naar-elektrische-auto/#drive

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate