Gezien het feit dat het LPG systeem al wat ouder is, was ik sowieso al van plan om delen te vervangen, maar nu de ombouw naar elektrisch van de combi doorgaat, heb ik het zeker niet meer nodig.
Daarom heb ik het complete LPG onderbouw systeem bestaande uit gastank, verkleinde benzinetank, opengeslepen benzinetank, verdamper, carburateur met vacuümsysteem voor de gasnaald en de afsluiters verkocht.
Demonteren van de oude tank met nog een handmatige afsluiter was even tricky omdat het leek dat de kraan niet goed meer afsloot. Aanvankelijk dacht ik even dat hij misschien andersom werkte, maar na wat tips op het VolvoKV forum bleek dit inderdaad niet het geval te zijn. Op de knop staat een O van ‘Open’ of ‘Ouvert’ en geen nul van dicht. Er zit dus blijkbaar toch nog behoorlijk wat gas in zo’n leiding van achter naar voor.
Achteraf had ik de opengeslepen benzinetank wellicht nog kunnen gebruiken als batterijenbox met een originele uitstraling aan de onderkant, maar ik had hem al verkocht.
Een nieuwe precies passende batterijenbak is eigenlijk ook wel zo mooi. De combi biedt zo best wat ruimte achterin. Globaal gemeten heb ik in de hoogte 27 tot 32 cm ruimte en misschien nog wel wat meer afhankelijk van de eisen aan bodemspeling / laagste punt.
De CALB 100 aH cellen hebben een hoogte van 21,5 cm dus dan houd ik onder de reservewielplek zelfs nog wat opbergruimte over.