Laatst had ik de kapotte ruit al verwijderd en het nieuwe ruitje er provisorisch in gezet. Afgelopen week ook de ruitenkit besteld bij Nordicar.
Vandaag weer even het GLE frame wat van buitenaf voor de ruit zit verwijderd en de ruit er netjes ingezet met kit. Hij is iets kleiner dan een echte plakruit, maar met twee houtjes eronder paste ook dit ruitje prima. Hij ligt ruim genoeg op de sponningen en het sluit dus goed genoeg af.
Nu alleen nog de laatste restjes glas uit de auto werken.
Mag ik je vragen hoe je dit achterruitje hebt verwijderd? Ik heb namelijk wat roest in de sponning en wil dit netjes maken, maar hoe krijg ik de ruit eruit? Verder: Hoe krijg ik de chromen sierstrip weer op het rubber (deze had ik er namelijk wel afgekregen, maar niet weer erop).
Groet,
Eddy de Graaff
Kampen
volvo 244 DL 19A model 1979
Verwijderen ging in mijn geval wat anders. Bij mij was het een kwestie van de resten glas weg peuteren uit de kit omdat de ruit was ingeslagen.
In jouw 1979-er zit de ruit denk ik niet gekit, maar gewoon in een rubber.
Bij zo’n rubber is het een kwestie van met spatels het rubber van binnenuit stap voor stap over het randje heen zetten. Zodra je (bijna) rond bent, kun je het raampje er dan zo aan de buitenkant uit pakken.
Om de chromerand er weer in te krijgen, moet het rubber net voldoende open staan. Hiervoor moet je een touwtje van de juiste dikte en soepelheid in de rubber lip drukken zodra die open gaat staan. Dan kun je de chrome strip erin drukken en dan voorzichtig het touwtje eruit trekken. Bij een voorruit van een Amazon gaat het bijvoorbeeld goed met waslijn.
Ik heb eventueel nog wel een rubber met daarin de chrome strip ter overname beschikbaar. Ik had namelijk een compleet raam gekocht, maar heb alleen het glas gebruikt. Zie mijn post ‘Onderdelen gekocht op de Volvo Klassieker Beurs‘ voor een foto.
Mocht je interesse hebben, stuur dan even een e-mail via het contactformulier.