Lexus L110 of Tesla SDU in mijn Volvo Amazon?

In 2022 publiceerde ik een blogpost waarin ik de Motor opties voor een EV conversie met achterwiel aandrijving onderzocht. Mijn conclusie was dat de ideale oplossing zou zijn om een Tesla Small Drive Unit (SDU) te gebruiken, maar dat was voor deze auto niet haalbaar vanwege de vereiste onafhankelijke achterwielophanging (IRS).

Ik eindigde die blogpost met twee opties om verder te verkennen:

  1. Kijk of de Lexus L110 qua gewicht en ruimte past bij de Volvo Amazon.
  2. Verder werken aan de aanpassing van een kleine Tesla motor om de aandrijfas aan te drijven en de achteras te behouden.

Past een Lexus L110 in een Volvo Amazon?

Laten we beginnen met de makkelijke. Bij het vergelijken van de originele Volvo Amazon M40 versnellingsbak naast de L110 had ik al mijn twijfels.

L110 versus M40 versnellingsbak
L110 en M40 vergeleken

Als ik de flenzen van de cardanas zou uitlijnen, zou de L110 ongeveer 40 cm in de tunnel passen. Dan zou het subframe zijn waar de markeerstift zich op de onderstaande foto bevindt.

Lengte uitgelijnde cardanasflens
Lengte beoordeling L110 in Volvo Amazon

Hij zou dus nog meer ruimte in beslag nemen dan de Siemens motor met originele versnellingsbak. Het gewicht zou op zich OK zijn voor de Volvo Amazon. De L110 zelf weegt ongeveer 128 kg en de omvormer voegt daar nog eens 18 kg aan toe. In totaal is dat dus 146 kg.

De setup met de Siemens 1PV5135 + DMOC645 + versnellingsbak was rond de 155 kg dus dat zou met de L110 iets minder zijn.

Dus hoewel het vermogen van 250 kW aantrekkelijk is, zou ik liever verbeteren in wat betreft gewicht en grootte ten opzichte van mijn vorige setup. Als gevolg hiervan heb ik besloten dat de L110 geen optie voor mij is. De verhouding tussen kW en Euro’s is geweldig. Dus voor een iets grotere auto is dit nog steeds een prima optie. Ik heb een complete set bestaande uit L110, oliepomp + controller, omvormer en connectoren verzameld. Die set is te koop. Neem contact met me op als je geïnteresseerd bent.

Een Tesla SDU aanpassen om de aandrijfas aan te drijven

De Tesla small drive unit (SDU) is een geweldig pakket. Motorvermogen van 220 kW en koppel van 330 Nm. Om de SDU direct te kunnen gebruiken is een onafhankelijke achterwielophanging vereist. Maar wat als we het verschil zouden kunnen elimineren en slechts één reductie zouden kunnen gebruiken?

Dit is wat EVshop biedt met hun Tesla Small Drive Unit Modified pakket. Dat roept de vraag op: “Waarom het wiel opnieuw uitvinden en er niet gewoon een aanschaffen?”

Welnu, ze gebruiken de kleine aandrijfeenheid aan de voorkant van Tesla, omdat die het gemakkelijkst aan te passen is. Verder vervangen ze het originele Tesla logic board door een aftermarket Openinverter exemplaar.

Ik wil graag het originele Tesla logic board behouden en besturen met een geschikte VCU, want dan behoudt men alle Tesla R&D en functionele veiligheidsaspecten. Dit is echter alleen mogelijk met de kleine aandrijfeenheid van Tesla achter. Als gevolg hiervan zou ik ofwel ook een SDU aan de achterkant moeten kopen en het logic board in de EVshop-oplossing moeten plaatsen, of als alternatief een Tesla SDU aan de achterkant moeten aanpassen.

De gele lijnen op de foto van de geopende kleine aandrijfeenheid van Tesla geven aan waar ik de behuizing zou moeten doorsnijden. Bij nader inzien moeten veel uitdagingen worden overwonnen:

  • Er is geen geschikt gezicht / vlak om het weer af te dichten
  • Een van de uitlijn pennen moet worden verplaatst
  • De oliepomp zou niet meer werken/passen
  • Het naar buiten brengen van de as is niet triviaal
  • Door de omvormer te verplaatsen, zou het niet langer gerechtvaardigd zijn om te verwijzen naar ‘afkomstig van een Tesla’ om aan te tonen dat aan de EMC-vereisten wordt voldaan
Tesla SDU geopend

Plus, zelfs na het aanpassen van de SDU, zou het een uitdaging zijn om het in de Amazone te passen. Dus ik heb deze optie ook laten vallen.

In de volgende blogpost ga ik uitgebreid in op wat ik wel heb gekozen: een Engiro motor.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate