Vandaag meteen maar even aan de slag gegaan met de verbeter puntjes van onze nieuwe 940. Het leren stuur heb ik uit de oude gehaald en het goede kunststoffen stuur wat ik op de beurs kocht daarin gezet. Het oude stuur uit de Nordic is te koop (voor wie er eventueel nog wat mee kan). Door de airbag is overzetten niet helemaal triviaal. Hier even een stappenplan met foto’s (met dank aan Timen Smit voor de tips op de beurs). Uiteraard voor eigen risico. Werken aan de airbag is niet zonder gevaar. Het is sowieso aan te raden om er niet midden voor te blijven zitten als je ermee bezig bent.
Allereerst de accu loskoppelen en de plus kabel even tegen de massa houden om het hele systeem goed te ontladen.
Aan de achterkant van het stuur zitten twee torx-30 bouten die je met een lange sleutel los kunt maken om de airbag los te krijgen.
Dan zie je de airbag connector die je voorzichtig met een platte schroevendraaier eruit kunt wippen.
Nadat je die los hebt gehaald zie je een boutje achter een oranje lintje. Deze moet je in de SRS contact ring draaien om deze te borgen. Anders gaat die stuk op het moment dat je het stuur eraf haalt (en die ring is duur).
Nu is de contact ring geborgd en kun je de stuurmoer (maat 18) loshalen. Het stuur dan niet meer draaien! Dus het helpt als je hem dan in stuurslot zet.
Dan het oude stuur eraf en het nieuwe stuur erop en even goed de oriëntatie checken. De moer hoort vastgezet te worden met 33 Nm.
Daarna kan het borg boutje er weer uit en kun je die weer “parkeren”.
Daarna de airbag weer aansluiten en erop zetten en daarna de proef op de som. Bij mij is de operatie geslaagd en ging het SRS lampje netjes uit.
Het leren stuur zit nu dus in de nieuwe 940 Nordic.
Daarnaast ook nog het hondenrek en de bagage rolhoes overgezet.
Verder ook de manual boost controller (MBC) maar overgezet. Wordt hij toch net wat vlotter van zonder dat hij direct veel meer verbruikt. Die zorgt ervoor dat de turbodruk omhoog gaat naar 0,6 bar in plaats van de 0,3 zoals standaard is bij een LPT.
Tot slot nog even gekeken naar de stoelverwarming. Deze lijkt goed aangesloten te zitten. Het groene relais onder de stoel klikt in elk geval.
Het kan dus zijn dat het verwarmingsmatje stuk is, of dat het warmer is dan 15 graden. In dat laatste geval zorgt het relais ervoor dat de verwarming niet aangaat.
Nog even nader naar kijken als het wat kouder is dus. Hopelijk doet hij het dan wel.