Nadat ik gestrand was met kortsluiting bij de dynamo op de terugweg van een weekje restauratiecursus heeft de ANWB me weer op weg geholpen. De volgende ochtend toen we op vakantie zouden bleek de accu leeg. Ik heb de accu er weer ingezet die ik er laatst uit had gehaald na startproblemen.
In nam aan dat de lege accu kwam doordat ik de binnenverlichting aan had gelaten in combinatie met dan toch een kapotte zelf ontladende accu na de kortsluiting. Echter de volgende dag op vakantie was ook deze accu weer leeg. Contact opgenomen met de plaatselijke garage en afgesproken dat ze mijn accu zouden opladen en daarna naar de auto zouden kijken zodra ik deze kon brengen.
Gevraagd of ze sowieso de massakabel wilden vernieuwen en ook wilden kijken naar de gesmolten plus kabels achter de dynamo.
Op een gegeven moment kreeg ik het bericht “hij doet het weer” en ben ik hem gaan ophalen. De massakabel was netjes vervangen. Ter plaatse nog even een multimeter geleend en gecontroleerd op de lekstroom. Hmm, 4 ampère, de oorzaak nog niet opgelost dus.
Toch maar meegenomen want de accu was immers weer vol en daar kon ik een heel eind mee komen, zeker als ik bij stilstand de plus pool er netjes afhaalde.
Vier ampère lekstroom zat me echter niet lekker. Dat is wel 50W dus ook de nodige warmte. Timen gebeld of hij nog een nieuwe dynamo voor me had. Die had hij, dus tussendoor toch maar even naar huis gegaan om die ook preventief te vervangen en zelf nog even naar de plus bekabeling te kijken. Met lekkere koffie geserveerd door de huisoppas.
De dynamo bleek echter niet de oorzaak van de lekstroom. Met de nieuwe dynamo eraan was die zelfs 5,5A op een gegeven moment. Daarom verder aan de slag met het open maken van de kabelboom achter de dynamo.
Het bleek / leek alsof een bevestigingspunt van de kabelboom de oorzaak was. Hier leek de draad sluiting te maken met de massa als gevolg van de weggesmolten mantel. Zo goed en ver als ik erbij kon de verkoolde kabel open gemaakt en goed geïsoleerd. Daarna de hele boel weer ingebouwd.
De nog resterende lekstroom was 1 ampère. Nog steeds fors, maar laag genoeg om de vakantie voort te kunnen zetten. De laadspanning is wel beter, 14,2V in plaats van 13,4V dus wellicht dat de spanningsregelaar in de dynamo toch een opdonder heeft gehad.
Bij langere periodes van stilstand voor de zekerheid nog wel even de plus pool van de accu gehaald. Inmiddels thuis voor het laatste deel van de vakantie en nu lijkt die lekstroom geen probleem. De plus kan er gewoon op blijven zitten.
Update
Na nog wat verder sleutelen is het probleem van de lekstroom ook opgelost. Nu loopt er slechts nog een stroom van 0,03.
Voor de mooi zou de kabelboom nog vervangen kunnen worden, maar het hoeft niet. Hij zit nu mooi ingetaped.
Maar is er dan teveel stroom door de kabel gegaan dat de mantel weg gesmolten is?
Ja, ik heb kortsluiting gehad vlak achter de dynamo. Een rubber slang heeft daar de plus en min tegen elkaar gedrukt en de mantel stuk geschuurd. Zie ook onderaan vorige blogpost https://www.oudevolvo.nl/blog/2016/07/22/voortgang-restauratie-combi-en-inzichten/
Ah oké. Mooi werk.
Zoiets qua kabelboom?
https://www.ebay.nl/itm/152200917932
Dank voor de tip, dat is een andere volgens mij (of minder dan ik nodig heb), die gaat naar de accu. Ik zoek het deel achter de dynamo incl. draad voor laadstroomlampje.