2024 update!
Er is een optie voor legale LED H4 lampen in combinatie met speciale nieuwe reflectoren. Lees meer…
In mijn elektrische combi geldt “alle beetjes helpen” als het gaat om reduceren van stroomgebruik. Ook de 12V gebruikers draaien via de DC/DC converter op het accupakket. Hoe minder stroomverbruik van rand componenten, hoe beter. Daarom is het al gebruikelijk om alle lampen te vervangen voor LED in het kader van meer licht, minder stroom.
LED koplampen regelgeving
Voor koplampen is het vinden van geschikte lampen nog wel een uitdaging. Enerzijds omdat ik het belangrijk vind om goede lampen te monteren die andere weggebruikers niet hinderen. Anderzijds heeft dit te maken met de wetgeving ofwel ‘Regeling voertuigen’. Daarin staat in artikel 4.2:
Het is verboden een nieuw onderdeel dat of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van de voertuigcategorieën, genoemd in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen, indien dat onderdeel of die technische eenheid:
- a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante EU-richtlijnen en EU-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage I van verordening (EU) 167/2013, en bijlage II en V tot en met VIII van verordening (EU) 168/2013, of de relevante VN/ECE-reglementen; of
- b. niet is voorzien van het krachtens de relevante EU-richtlijn of EU-verordening, of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.
Er moet dus een ECE typegoedkeuring op zitten. De mooiste en makkelijkste manier om naar LED te upgraden zou het gebruiken LED lampen met H4 fitting zijn. Maar eens gekeken bij een gerenommeerde fabrikant als Philips en hun X-tremeUltinon LED [~H4]. Maar op die pagina staat:
Niet voor gebruik op de openbare weg in Europa
Belangrijk: in de EU en enkele andere gebieden is LED-verlichting gereserveerd voor het interieur en voor gebruik buiten de openbare weg. LED-koplampen, -mistlampen en -knipperlichten zijn momenteel niet ECE-gehomologeerd en zijn niet bestemd voor gebruik op de openbare weg. Wanneer u LED-koplampen, -mistlampen en -knipperlichten op openbare wegen gebruikt, loopt u het risico uw rijbewijs en uw autoverzekering te verliezen en een boete te krijgen. Philips LED-verlichting is niet in alle landen beschikbaar.
Na nog wat verder zoeken blijken bleken H4 LED-lampen met ECE keurmerk ‘by design’ niet te kunnen. De meeste H4 LED lampjes die je kunt kopen en in alle gevallen in combinatie met originele oude reflectoren zijn illegaal voor gebruik op de weg. De H4 lampen vallen namelijk onder de Europese regelgeving ECE-R20 terwijl voor LED-lampen de ECE-R-112 van toepassing is.
Toch APK goedkeur met een verkeerde set?
Verrassend genoeg kan je auto met dergelijke H4 LED lampen wel gewoon APK goedgekeurd worden. Dit heeft te maken met het feit dat de APK maar op een deel van de onderliggende wegenverkeerswet toetst. In Nederland gaat dit relatief soepel op het aspect van verlichting. Er hoeft alleen op lichtbeeld gecontroleerd te worden. Zolang dit goed is, is het goed qua APK, maar daarmee nog niet legaal. In Duitsland kom je er bijvoorbeeld überhaupt niet mee weg.
LED koplampen met ECE typegoedkeuring
Daarvoor mijn anno 2024 tegenwoordig twee opties:
- Speciale H4 LED lampen in combinatie met daartoe goedgekeurde reflectoren
- Complete 7-inch LED lamp units
Optie twee heeft als nadeel dat ze er niet zo mooi en authentiek uitzien. Dus ik heb een voorkeur voor optie 1. Die heb ik al wel in huis gehaald, maar nog niet ingebouwd of getest dus praktijkervaring volgt later nog.
1. Speciale H4 LED lampen i.c.m goedgekeurde reflectoren
De reden dat H4 LED lampen ‘by design’ niet konden is omdat de oude en originele Amazon reflectoren waar je ze in plaats niet getest en goedgekeurd waren voor LED. Er zijn nu in twee generaties nieuwe mogelijkheden bij gekomen.
Gen1 = H4 LED icm specifiek nieuw armatuur
Gen2 = H4 LED icm specifieke oudere armaturen
Dit is nu vooral gebaseerd op de H4 Night Breaker serie van Osram, maar er zijn meerdere aanbieders.
Van de Osram website “With NIGHT BREAKER H4-LED, OSRAM’s first street legal1) LED replacement lamp is now on the market.” Daar staat dus wel een voetnoot bij.
1) Approved LED light source – only applies to the respective countries in which there is approval or to which an equivalent approval applies and the vehicle models and light functions currently listed in the compatibility list.
Osram heeft dus een nieuwe typegoedkeuring laten doen waardoor deze optie er nu is. Lees volledige ‘National Type Approval for specific technical parts‘ van hun website.
Gen1 Osram nachtbreker H4-LED
Dit is Osram artikel 64193DWNB ofwel EAN 4062172284691.
Deze heeft alleen een typegoedkeuring in combinatie met reflector E11 0035. Dit nummer moet dus in het glas staan anders mag je dit type lamp hier niet legaal in toepassen.
‘By design’ hebben oude reflectoren dit niet. Na wat zoeken bleken dat de Wipac H4 lamp unit (alleen voor LHD) te zijn.
Ik heb ze gekocht bij Limora. Ze schrijven:
“Alleen deze koplampen zijn goedgekeurd voor gebruik met Osram LED H4 (bestelnr. 548445)!”
Maar dat zijn dus de Osram night breakers van hierboven.
Gen2 Osram nachtbreker H4-LED SM
De officiële naam van de nieuwe generatie is de Night Breaker LED Smart. Dit is Osram artikel 64193DWNBSM ofwel EAN 4062172398138.
Dit is de versie die je tegenkomt als je gaat zoeken in de totale lijst van landen in de lijst voor Nederland “Toepassingslijst voor auto’s, motoren en speciale voertuigen” met daarbinnen specifiek voor o.a. auto’s.
Dan op pagina 25 begint de lijst met Volvo (oa de 140) en op 26 staat o.a. de Amazon. Dit is het totaaloverzicht.
Deze nieuwe H4-LED Smart generatie mag dus in geval van de Amazon en aanverwanten worden toegepast in combinatie met armatuur E4 12.
En het goede nieuws: dat lijken gewoon de oudere H4 halogeen reflectoren te zijn!
Skandix heeft ook wel handig leesvoer voor de LED lampen “LED bulbs with ABE for classic Volvo” al is dat meer gericht op de Volvo 240.
Praktijkervaring volgt! Idealiter wil ik een vergelijking plaatsen tussen de Osram Gen1 en Osram Smart ieder in de daarvoor bedoelde armaturen.
2. Complete 7-inch LED lamp units
Een andere optie is complete 7-inch LED lamp units met ECE keur. Je kunt voor een paar tientjes per stuk een zeven inch LED koplamp unit kopen uit China. Deze hebben echter alleen een E-keur, vaak E9. Nog los van de vraag of dit authentiek is, is dit niet afdoende. Uiteindelijk heb ik slechts twee complete lamp units kunnen vinden op de markt met de benodigde ECE typegoedkeuringen.
JW Speaker 8700 Evolution 2 (ECE)
Details vind je op hun website.
Deze lamp heeft wat mij betreft twee nadelen: 1) Ik vind hem niet mooi. 2) De prijs, de kosten ongeveer 400 euro per stuk.
Truck Lite 27290C
Details vind je op hun website.
Deze lamp is al wat vriendelijker geprijsd en minder lelijk. Na het lezen van een aantal reviews heb ik besloten deze lamp te kopen. Dimlicht trekt per lamp 1,5 Ampère en grootlicht 2,7 Ampère. Ter vergelijking, H4 halogeen trekt 4,5 Ampère en grootlicht 5 Ampère.
LED koplampen op Volvo Amazon
Ik heb de lampen besteld bij Bowers in de UK. De bouw voelt solide aan en de lamp is inderdaad voorzien van de betreffende keurmerken.
Vergelijking H4 halogeen versus LED koplampen
Het duurt nog wel even voordat de elektrische combi rijdt, dus ik heb de lampen bij wijze van test al even op onze gewone rijdende Amazon gezet.
Daarna de lampen erin gezet. Dat was zelfs half in het donker echt een fluitje van een cent. Blijkbaar was het toch geen fluitje van een cent want in het donker had ik wat draden verwisseld waardoor de lamp ging flikkeren op grootlicht en links op dimlicht stand ook grootlicht scheen. Dat is inmiddels opgelost.
Ik twijfel nog wel of ik ze niet te modern vind staan. Meteen even gekeken naar het verschil. Het LED licht is stukken witter en daarmee helderder en duidelijker.
Beduidend meer licht dan de H4 halogeen lampen. (Sorry voor de slechte focus.)
De afstelling lijkt me echter nog niet optimaal. Ik heb het idee dat ze wat hoger mogen. Al kan het zijn dat ik ook met wat anders op het hobbelige pad stond dat met de H4 halogeen foto.
En hieronder een korte rij impressie.
De komende tijd laat ik de lampen lekker even op onze rode Amazon zitten om te kijken hoe het bevalt. Bovendien komende week naar de APK als proef op de som en controle van het lichtbeeld.
Update APK
Inmiddels ben ik bij de APK geweest. Complimenten van de keurmeester, de lampen hebben een erg goed lichtbeeld.
Qua afstelling mochten ze inderdaad wat hoger, voornamelijk de linker. Nu eens kijken hoe het in de praktijk bevalt. De auto is overigens goedgekeurd dus weer APK tot 2020.
Ben benieuwd naar je ervaring na een aantal weken Lars!
Volgend…. passen deze ook in de 140?
Ja, dat past. Normale koplamp van Amazon en 140 zijn uitwisselbaar (zelfs nog met meer modellen).
Thx! Toch maar even aankijken waar het probleem zit met jouw led, voorlopig is m’n 142 toch nog niet klaar…
Het is wel meer licht maar niet duidelijker, kijk maar naar de reflectie in de verte daar staat iets met naar het lijkt twee koplampen waar de spiegeling van de H4 duidelijker is naar mijn idee.
Daar is een weg, ik denk dat er op dat moment net toevallig een auto onze kant op reed. Ik zal vanavond nog eens kijken.
In het donker toch verkeerd aangesloten aan één kant. Massa bleek niet in het midden.
Nu goed! Zowel dimlicht als grootlicht.
Bijgewerkte foto’s in het donker volgen.
Super mooi beschreven. Eindelijk iemand die weet hoe het zit en het serieus uitzoekt.
Bij een ongeval waar de verlichting niet gekeurd is en deze een rol speelt, zal ongeveer 75% van de verzekeringsmaatschappijen de schade gaan verhalen op de eigenaar van de auto.