Met dank aan Peter van Oldtimer Service Overmars is het laswerk aan de combi bijna klaar. Zelf was ik een weekje op vakantie op Schiermonnikoog en de bussen zijn daar 100% elektrisch.
Met nog weer een leuke cue op de achterkant.
Ondertussen is Peter verder gegaan met het afronden van een aantal zaken die al ver voorbereid waren waaronder het vastzetten van het complete rechter achterscherm.
Aan de onderkant was de strip aan het scherm te kort afgeslepen dus deze moest eerst worden verbreedt om goed te kunnen proplassen.
Daarna heeft Peter eerst het schelpje erop gezet. Op die manier kun je de uitlijning beter voor elkaar krijgen én zijn de lassen makkelijker af te werken.
Daarna is het scherm in z’n geheel afgelast.
Om de lijn helemaal goed te krijgen, moest het geheel op het laatst nog iets gericht worden.
De naad die origineel tussen het voorste en achterste deel van de wielrand zit is volgelast met koper-silicium (CuSi). Eigenlijk is dit MIG hardsolderen. Op deze manier kan er geen vocht meer in de naad komen. De naad is er daarna uiteraard wel weer in gemaakt.
Ook ontdekte Peter nog een verstopte slechte plek bij het dak die inmiddels dus ook dicht zit.
Tevens is de A-stijl links nu af/dicht.
En is een oude reparatie aan de kokerbalk ongedaan gemaakt en zitten er weer originele moeren ingelast voor de bevestiging van de stoprubbers.
Ook is de hoek links achteraan nu dicht.
Een lastig stukje, met name het binnenste deel omdat dat van bol naar hol loopt. Daar was ik al mee begonnen om daar een stuk plaatwerk voor te maken en Peter heeft dat afgerond. Zit er netjes in!
Nalopen bodem / onderkant
Vandaag ben ik zelf weer verder gegaan met de onderkant om te kijken of er nog plekken waren.
In de achterste dwarsbalk zat nog een slechte plek.
En ook de baksteun heb ik toch nog een stuk uitgehaald. Beide zijn nu klaar om erin gezet te worden.
Zodra de onderkant klaar is kan hij weer op de mover en kan ik al het plaatwerk zoals de neus en achterkleppen monteren om de passing te perfectioneren en de CHAdeMO laadsocket te maken.
Update 21 december
Inmiddels zelf nog weer een slag kunnen maken. Het dekseltje erin gehecht.
Peter heeft een T3 Gys lasapparaat op krachtstroom met 0,8mm draad erin. Dat last lekker krachtig. Ik ga zelf thuis ook overstappen op 0,8 mm. Met de stroom vrij hoog krijg je erg mooie inbranding en nauwelijks slijpwerk, ook na aflassen. Nb. Het flapje van het bakje van de handrem is er na afwerken ook aangezet.
Daar waar de plaat dubbel komt te liggen is deze schoongemaakt en zijn beide delen ingespoten met Zinc Coat. Idem met het dekseltje voor de baksteun.
Achterin zat nog een gek plekje waar ik een nieuw stuk in heb gezet en nog wat overbodige gaten dicht gelast.
Ook de afwateringsgaten voor het dompelbad in de fabriek even vlak getikt. Die ga ik nog dichtlassen.
Verder samen met Peter even de vloerplaten nageklopt om de deukjes die er her en der nog in zaten eruit te halen. De hoek tussen de vloerplaat en de chassisbalk ga ik ook nog dichtmaken. Origineel hangt daar een paneeltje voor, maar ik ga er gewoon een dichte hoek inlassen. Dat maakt hem steviger en er kan geen vuil ophopen en water langs.
Wordt vervolgd.
Fantastisch mooi werk, Lars! En super dat het einde van het bijna uitzichtloze laswerk nu in zicht komt, fijn dat je goede hulp hebt gevonden om dit samen voor elkaar te boksen! En hierna wordt het werk alleen maar leuker lijkt me. Succes verder met dit inspirerende project.
De vraag is nu: waar gaat de snelkaadsocket komen?
Dank!
Hierbij een tipje van de sluier.
Ins en outs van de keuze en natuurlijk de plaatsing zelf volgen na de vakantie.