Laswerk Volvo Amazon combi bijna klaar

Met dank aan Peter van Oldtimer Service Overmars is het laswerk aan de combi bijna klaar. Zelf was ik een weekje op vakantie op Schiermonnikoog en de bussen zijn daar 100% elektrisch.

Bus schiermonnikoog elektrisch

Met nog weer een leuke cue op de achterkant.

Bus schiermonnikoog elektrisch build your dreams

Ondertussen is Peter verder gegaan met het afronden van een aantal zaken die al ver voorbereid waren waaronder het vastzetten van het complete rechter achterscherm.

Aan de onderkant was de strip aan het scherm te kort afgeslepen dus deze moest eerst worden verbreedt om goed te kunnen proplassen.

bredere strip achterscherm rechts

Daarna heeft Peter eerst het schelpje erop gezet. Op die manier kun je de uitlijning beter voor elkaar krijgen én zijn de lassen makkelijker af te werken.

schelpje aan scherm rechtsachter

Daarna is het scherm in z’n geheel afgelast.

achterscherm rechts erin gelast

Om de lijn helemaal goed te krijgen, moest het geheel op het laatst nog iets gericht worden.

uitlijning scherm rechtsachter pers

De naad die origineel tussen het voorste en achterste deel van de wielrand zit is volgelast met koper-silicium (CuSi). Eigenlijk is dit MIG hardsolderen. Op deze manier kan er geen vocht meer in de naad komen. De naad is er daarna uiteraard wel weer in gemaakt.

naad wielrand rechts

Ook ontdekte Peter nog een verstopte slechte plek bij het dak die inmiddels dus ook dicht zit.

slechte plek goot achteraan

Tevens is de A-stijl links nu af/dicht.

A stijl linksvoor

En is een oude reparatie aan de kokerbalk ongedaan gemaakt en zitten er weer originele moeren ingelast voor de bevestiging van de stoprubbers.

bevestigingspunten stootrubber

Ook is de hoek links achteraan nu dicht.

hoek scherm linksachter dicht

Een lastig stukje, met name het binnenste deel omdat dat van bol naar hol loopt. Daar was ik al mee begonnen om daar een stuk plaatwerk voor te maken en Peter heeft dat afgerond. Zit er netjes in!

hoek scherm linksachter

Nalopen bodem / onderkant

Vandaag ben ik zelf weer verder gegaan met de onderkant om te kijken of er nog plekken waren.

nalopen onderkant

In de achterste dwarsbalk zat nog een slechte plek.

slechte plek dwarsbalk achteraan

En ook de baksteun heb ik toch nog een stuk uitgehaald. Beide zijn nu klaar om erin gezet te worden.

dwarsbalk en baksteun klaar om te lassen

Zodra de onderkant klaar is kan hij weer op de mover en kan ik al het plaatwerk zoals de neus en achterkleppen monteren om de passing te perfectioneren en de CHAdeMO laadsocket te maken.

Update 21 december

Inmiddels zelf nog weer een slag kunnen maken. Het dekseltje erin gehecht.

plaatje balkje achter erin gehecht

Peter heeft een T3 Gys lasapparaat op krachtstroom met 0,8mm draad erin. Dat last lekker krachtig. Ik ga zelf thuis ook overstappen op 0,8 mm. Met de stroom vrij hoog krijg je erg mooie inbranding en nauwelijks slijpwerk, ook na aflassen. Nb. Het flapje van het bakje van de handrem is er na afwerken ook aangezet.

plaatje balkje achter afgelast

Daar waar de plaat dubbel komt te liggen is deze schoongemaakt en zijn beide delen ingespoten met Zinc Coat. Idem met het dekseltje voor de baksteun.

plaatje uiteinde baksteun erin gehecht

Achterin zat nog een gek plekje waar ik een nieuw stuk in heb gezet en nog wat overbodige gaten dicht gelast.

plekje bodem achter gelast

 

Ook de afwateringsgaten voor het dompelbad in de fabriek even vlak getikt. Die ga ik nog dichtlassen.

afwateringsgaatjes dompelbad fabriek vlak getikt

Verder samen met Peter even de vloerplaten nageklopt om de deukjes die er her en der nog in zaten eruit te halen. De hoek tussen de vloerplaat en de chassisbalk ga ik ook nog dichtmaken. Origineel hangt daar een paneeltje voor, maar ik ga er gewoon een dichte hoek inlassen. Dat maakt hem steviger en er kan geen vuil ophopen en water langs.

deukjes uit vloerplaten en lasnaden geklopt

Wordt vervolgd.

2 gedachten over “Laswerk Volvo Amazon combi bijna klaar”

  1. Fantastisch mooi werk, Lars! En super dat het einde van het bijna uitzichtloze laswerk nu in zicht komt, fijn dat je goede hulp hebt gevonden om dit samen voor elkaar te boksen! En hierna wordt het werk alleen maar leuker lijkt me. Succes verder met dit inspirerende project.
    De vraag is nu: waar gaat de snelkaadsocket komen?

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate