In deze blogpost een samenvatting van de werkzaamheden van de afgelopen tijd. Ik zal iets minder vaak een blogpost schrijven en in plaats daarvan meer foto’s op Instagram en mijn OudeVolvo Facebook pagina plaatsen. Volg mij dus op Instagram: @oudevolvo en/of like mijn OudeVolvo Pagina op Facebook. Ook komen deze foto’s voorbij op mijn voorpagina.
Laswerk achterrand
In het ontwerp van mijn achterste batterijen bak moest ik nog een goede aansluiting op de auto maken. Bij mijn auto was dat deel helemaal verrot. Bij de auto van m’n vader zag ik dat er een profiel in zit dus om ervoor te zorgen dat de bak ook bij hem past moet ik daar even rekening mee houden.
Gelukkig had ik precies dat deel uit mijn plaatwerk donor combi bewaard.
Dus netjes pas gemaakt en in de zinkprimer gezet.
En daarna erin gelast.
Gereviseerde 3.99 achteras
Verder heb ik een combi achteras met 3.99 overbrenging gekocht. Deze is sinds een totaalrevisie 8000 km gebruikt dus zeker weten nog goed.
Omdat ik mijn combi in niet rijdende staat heb gekocht weet ik niet of die achteras überhaupt goed is. Bijkomend voordeel is de andere overbrenging, 1:3.99 in plaats van 1:4.56.
Expansievat koelsysteem batterijen
In mijn blogpost over de dimensionering van het koelsysteem schreef ik al dat ik een mooi compact expansievat uit een V70 had gevonden. Die was echter niet compact genoeg om hem op het hoogste punt in koelcircuit van de batterijen te kunnen plaatsen. Dus ben ik verder gaan zoeken op Internet en op de plaatselijke sloop.
In de kou heel wat kappen open had, maar veel waren of al leeg of een te groot en dan voornamelijk te hoog expansievat. Interessant was de Alfa Romeo 145, maar de beste opties leken een expansievat uit een Volvo 440.
Of een stuurbekrachtiging olie reservoir uit een Daewoo Matiz.
Maar ik had op dat moment niet voldoende zicht op de exact beschikbare hoogte dus maar weer terug om goed te meten en een dummy te maken.
Daarmee op een nog koudere dag weer terug gegaan naar de sloop.
Nog een paar kappen open gehad, waaronder die van een Volvo 940, maar uiteindelijk leken die twee die ik al gezien had de beste. Dus zowel het reservoir uit de Volvo 440 gehaald.
Als uit de Daewoo Matiz.
En die van de Volvo 440 past perfect na het verwijderen van de originele bevestiging aan de onderkant.
Dankwoord aan Ben van Tinustuning voor het meedenken over het ontwerp van het koelsysteem an sich en optimale plek en configuratie (overflow vs expansie en wel/niet hoogste punt of met ontluchter). En ook voor het kachel en blower vraagstuk had hij goede tips.
Kachel en blower indeling
In mijn vorige bericht had ik de steun van de DC-DC converter er net weer uit geslepen omdat ik niet uitkwam met de kachel. Nieuwste idee was om de DC-DC converter onderop te doen dus dat ben ik verder uit gaan werken.
Belangrijkste vraag werd dan: Waar moet de blower dan?
En een optie die wat lastiger te proberen was maar even getekend.
Het nadeel van die optie is dat je de frisse lucht hoog aanzuigt en dus in de zomer relatief warm kan zijn. Daarnaast is het erg krap. Tegelijkertijd is dat qua luchtstroom en plaatsing wel het mooiste. Dus eerst maar eens kijken hoe het dan qua verdere componenten uitkwam dus een kachelbehuizing gezet.
En in elkaar gezet en dat pakte best goed uit.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en de slijptol gepakt. Ik moest nog wel wat meer weghalen dan gehoopt, maar de blower zit er mooi in.
Voordeel van die plek blijkt nu ook dat ik een recirculatie klep erin kan zetten.
Dus vanuit daar het gat in het schutbord dichtmaken en zorgen voor een montageplek voor de blower.
En dan kun je de blower niet meer van onderaf in het holletje drukken dus moest ik nog net iets meer weghalen boven de blower. Maar om dat randje weg te werken en de originele uitstraling terug te brengen hergebruik ik een deel van de oude kachel als afdekkap.
Inspiratiebezoek New Electric
Tot slot nog even langs geweest bij New Electric voor nog weer wat afstemming en overleg en meteen weer veel inspiratie en ideeën op gedaan.
Volgend jaar weer met frisse energie verder! Prettige feestdagen en een goede jaarwisseling gewenst.
Hallo Lars,
Volgens mij is de tandwielverhouding van de nieuwe achteras slechter ipv beter. De elektromotor heeft een beter rendement bij een hoger toerental.
mvg,
Henk Reins
Hoi Henk,
Dank voor je reactie. Ja, in zekere zin is het minder gunstig omdat de reductie groter wordt. Na mijn bezoek aan jou ben ik eens gaan kijken naar de efficiëntie grafiek van mijn motor. Rond de 5000 rpm heeft hij zijn hoogste rendement van iets van 92% en bij lagere toerentallen is dat minder inderdaad.
Voordat ik de as kocht, heb ik nog wel wat zitten rekenen aan de overbrengingsverhoudingen.
Met de nieuwe as wordt de 4-de versnelling overbodig.
Met de oude as was het iets meer dan 4000 RPM in z’n 4 = 110 km/h (in z’n 3 zou dat bijna 6000 RPM zijn)
Met de nieuwe as wordt dat 5000 RPM in z’n 3 = 110 km/h
Bij een kruissnelheid van 100 km/h in z’n 3 doe ik met de nieuwe as 4500 RPM terwijl dat met de oude as 5100 RPM was, dus qua motor rendement is dat met de oude inderdaad wat beter.
Bij een kruissnelheid van 80 km/h in z’n twee doet de oude as 6000 RPM en in z’n 3 iets meer dan 4100 RPM
Bij een kruissnelheid van 80 km/h in z’n twee doet de nieuwe as 5300 RPM
Wel wordt hij met de nieuwe as iets langzamer van 0-100.
Of hij in de praktijk nou echt slechter of beter is gaat een beetje afhangen van wat een fijne kruissnelheid is.
Naar mijn idee wordt het nut van de 3-de versnelling met de nieuwe as wat groter.
Hoi, helemaal super, mijn complimenten als je ooit met me mee wi l t denken hoe een eensgezinswoning klimaat n eu t raal krijgen met max. 10.000 euro of goedkoper dan kunnen we wat ????
Groet en succes verder
Ron