Voor de vakantie was het laswerk bijna klaar en vandaag verklaar ik het voor nu klaar!
Inmiddels de hoeken tussen de vloer en chassis balk dicht gemaakt. Van origine zweeft daar een paneeltje voor wat tegen de vloer gepuntlast zit.
Ik heb gekozen om er een stuk plaat in te lassen. Dit heeft als voordeel dat het beter afdicht, er geen vuil tussen kan ophopen en bijdraagt aan een betere stijfheid.
Uiteraard aan beide zijden en de lassen nog mooi afgeslepen.
Die moeten nog een heel klein beetje nabewerkt worden. Verder de uitstroom gaatjes van het verfbad in de fabriek dichtgelast en nog een hoek in de rechter bodemplaat vervangen.
Er zit nog wel een klein beetje laswerk aan, maar dat kan in een later stadium. Zo moet er nog een aantal rubber gootjes weer worden geplaatst.
Nu kan hij weer op de mover om hem helemaal op te bouwen qua plaatwerk. Dan kan de uitlijning van de naden nagelopen worden en de snellaad socket erin.
Ombouw naar elektrisch inspiratie
Parallel aan het laswerk ben ik met veel uitzoek en rekenwerk bezig als het gaat om de daadwerkelijke ombouw naar elektrisch. Vooral het thermisch management van de Tesla modules is een complex vraagstuk van verwarmen en koelen. Met dank aan een ochtend sparren met Martijn die eerder zijn Volvo 240 ombouwde heb ik inmiddels een aantal ontwerp keuzes kunnen maken. Ook heb ik nieuwe inzichten opgedaan dankzij zijn gebruikservaring.
Ook op het web is veel informatie en inspiratie te vinden. Ondermeer op www.diyelectriccar.com, maar ook op Youtube. Ed Clausen heeft zijn BMW 320i omgebouwd en naast zijn ElectricBMW320i site met foto’s heeft hij ook veel video’s op Youtube staan.
Ed gebruikt dezelfde motor en controller dus zijn implementatie is erg relevant. In episode 18 geeft hij een inkijkje in het aanleggen van de bedrading.
En in episode 19 ook, erg leerzaam!
Leuk om binnenkort met deze fase te beginnen. Ik ga denk ik de nieuwe kabelboom in de auto in het werk maken, om hem er daarna weer uit te halen om de mantels aan te brengen. Zoals Ed aan het eind van zijn video aangeeft:
Well, there you see, that is quite a lot of wiring going on. The 12V wiring is just like doing a whole new wiring harness. Twelve new circuits and that is a lot of wires. You know, the high voltage wire is pretty simple compared to that.
Het hoogvoltage schema had ik al aardig uitgewerkt met al wel wat interacties met het 12V systeem, maar dat behoeft sowieso een nadere uitwerking.