Op basis van mijn CAD tekening voor de bumpersteun houders heb ik plaatwerk laten snijden. Na wat research en testen van diverse “online lasersnijden” aanbieders ben ik uitgekomen bij Plaatwerk365.nl. Hun systeem herkende de Onshape DXF files goed en werkte ook in Safari op de Mac. Vandaag is de bestelling geleverd.
De delen zijn mooi geworden en passen goed. Onder de auto komt de steun goed overeen.
De bumpersteun die ik onlangs nieuw had besteld is echter een stuk dunner dan de uitsparing onder de auto en de roestige exemplaren die ik eerst had.
De vraag is echter, waarom heeft Volvo dan gekozen voor een afstand van 10 mm tussen de platen? Dan worden die naar elkaar toe gedrukt om de steun te klemmen. Met mijn tussenstuk zal dat nog lastig worden omdat de houder maar 5 mm dik is.
Nu ik de originele bumpersteunen nogmaals bekijk, blijken deze een opliggende ring te hebben waardoor ze 8 mm dik zijn. Nieuw is dit misschien nog wat meer geweest.
Hoe nu verder?
Ik zou een nieuw tussenstuk kunnen bestellen van 6 mm in plaats van 10 mm of een dikke ring op de nieuwe bumpersteunen kunnen lassen. Een dunner tussenstuk zou denk ik het mooiste zijn omdat de constructie dan ook lichter wordt. Tegelijkertijd is dat ook weer prijzig. Ik ga denk ik toch maar voor het oplassen van een ring op de steunen. Dan passen de origineel Volvo bumpersteunen tenminste ook gewoon.
Ook bodyplaatjes besteld
Naast de bumpersteun houders had ik ook wat bodyplaatjes besteld. Deze zijn bedoeld om de bevestigingsbalken van de accubakken aan de auto vast te maken. Dit wil ik net zo doen als bij rolkooien in rallye auto’s. Ik las een vierkant plaatje op de body en een vierkant plaatje op de koker. In een van beide tap ik dan alvast schroefdraad. Dan draai ik er een boutje in en borg ik die nog eens extra met een moertje. De gaten heb ik alvast zo getekend dat ze precies de juiste diameter hebben om er Engelse draad 5/16 in te kunnen tappen.
Op deze manier zitten de accubakken goed gefixeerd aan de body en zijn ze toch demontabel.
Mooi