Installatie laders, verdeeldozen en EVCC achterin & ontwerp koelsysteem

In mijn vorige blogpost beschreef ik mijn conclusie om de laders om te draaien. Verder had ik een precies passende behuizing gevonden voor de zekeringhouder voor in de flank.

junction box met fuse holder

Daarop aan de slag gegaan met een steun voor deze behuizing. Eerst even een goede bevestiging gemaakt voor het afdek plaatje in de vloer.

bevestiging afdekplaatje vloer

Daarna steuntjes gemaakt met wat hoeklijn.

begin steun junction

Zodanig dat er maximaal ruimte is voor de kabels en de behuizing met deksel precies achter de bekleding past.

twee steuntjes junction

Dat paste inderdaad precies tot het achterscherm.

past precies tot achterscherm

En ook qua bekleding. Wel moet ik nog even op zoek naar nieuwe achterpanelen omdat er gaten van voormalige speakers in zitten.

past precies achter bekleding

Daarna hetzelfde herhalen voor de andere kant. Dus de lader ophanging maken.

lader rechtsachter

En een steuntje voor de behuizing voor de kabelverbindingen.

junction box steun rechts

Uiteindelijk beide steuntjes ingespoten met zink spray.

steuntjes klaar

Lader ventilatie

Omdat de laders toch 150W per uur aan restwarmte produceren en in een afgesloten ruimte zitten, ga ik er geforceerde en temperatuur gestuurde ventilatie voor maken. Daarvoor een temperatuur controller gekocht.

temp controller

En wat buis en eindstuk om ervoor te zorgen dat er een luchtstroom langs de lader ontstaat.

ventilatie buis

Ik moet alleen nog een geschikte ventilator vinden.

EVCC en 12V lader

Vervolgens een plekje gezocht voor de EVCC (laad controller).

plekje EVCC

En voor de 12V lader.

plek 12v lader

Koelsysteem

Daarna verder gegaan met het koelsysteem. Op zoek naar een geschikte plek voor de pomp. Op aanraden van Mischa van Garage71 komt die voor het batterijen circuit gewoon helemaal voorin. De in/uit van de voorste box passen eigenlijk alleen links. Daarom het koelverdeelblokje herontworpen.

koelverdeelblokje v2

Die is alleen nog niet ideaal dus ik moet nog even een slag ermee maken. Wel ook al de het verwarmingselement gekocht.

battery circuit heater

Tevens dat getekend voor het expansievat.

Na een overlegsessie met m’n vader die ook z’n auto ombouwt tot de conclusie gekomen dat het expansievat niet perse op het hoogste punt hoeft. Ontluchten is toch een eenmalige exercitie en zolang het toegestane vloeistofniveau in het vat maar overeenkomt met het hoogste punt is het goed. Dat biedt mogelijkheden voor een vereenvoudiging.

4 gedachten over “Installatie laders, verdeeldozen en EVCC achterin & ontwerp koelsysteem”

  1. tot de conclusie gekomen dat het expansievat niet perse op het hoogste punt hoeft. Ontluchten is toch een eenmalige exercitie en zolang het toegestane vloeistofniveau in het vat maar overeenkomt met het hoogste punt is het goed.

    Het vloeistofniveau in het vat mag zelfs lager zijn dan het hoogste punt vh koelsysteem. Kijk maar naar de standaard setup. Zo lang de aansluiting van het slangetje maar wel op hoogste punt zit. Zie wederom standaard setup.

    Beantwoorden
    • Dankje Ben! Volgens mij heb ik gewoon een paar gekke gedachtenkronkels in mijn hoofd als het om koeling en lucht gaat. Dit heb je denk ik al eens eerder tegen mij gezegd, maar het kwartje wil nog niet zo vallen. Ik ben denk ik paranoia als het gaat om lucht omdat de batterij modules parallel geschakeld zijn qua flow. Het zou dan zomaar kunnen dat er goede flow lijkt terwijl er eentje geen vloeistof krijgt omdat die vol zit met lucht. Maar de opmerking van mijn vader dat als de lucht er eenmaal uit is je geen zelf ontluchtende flow hoeft te hebben stelde mij gerust.
      De expansie is namelijk te weinig om zoals bij het originele systeem de lucht dan naar het vat te drukken. Maar goed, na eenmalig (onder druk) goed ontluchten is het daarna geen issue meer.
      Het ei is gelegd en het kwartje van vloeistof dynamica begint te vallen 😉 Dank voor je input.

      Beantwoorden
    • Vergelijk het met een CV systeem. Ook eenmaal ontluchten en dan werkt het (in principe) zonder storingen. 🙂 En bij een CV-systeem houdt men zelfs helemaal weinig rekening met de locatie van het expansievat. Zolang je op de hoogte punten (waar eventueel lucht zou kunnen blijven staan) maar wel een onluchtingspuntje maakt. Vergelijkbaar met de ontluchters bovenaan elke radiator in huis. Of zaai ik nu weer verwarring? 😉

      Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate