KNAC petitie regeling oldtimers groot succes, dus?

vrijstellinsgbeschikkingNaar aanleiding van het ongenuanceerde bericht in het regeerakkoord dat de motorrijtuigenbelasting vrijstelling voor zou komen te vervallen is de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club) een digitale petitie gestart. Sindsdien is er al veel gebeurd en zegde de staatssecretaris tijdens het bespreken van het Belastingplan 2013 toe te kijken naar een regeling voor oldtimers en is ook kamerlid Jan Vos van coalitiepartner PvdA voor een regeling voor oldtimers.

Vandaag om 12:00 is de petitie gesloten en werd deze door ruim 63.000 mensen ondertekend. Zoals al vermeld in “Vrijstelling wegenbelasting, hoe nu verder?“, zijn er 40.000 digitale handtekeningen nodig voor een burgerinitiatief, dus het staat nu zeker op de agenda. Mochten ze overigens officieel voor de burgerinitiatief route gaan, moet een bepaald aantal willekeurig geselecteerde mensen een fysieke handtekening zetten.

Maar goed, of het nu wel of geen formeel burgerinitiatief is, het geeft de onderhandelaars van ondermeer de KNAC een goede uitgangspositie. Waar tekenden we ook alweer voor?

Ja, ik begrijp dat maatregelen tegen de milieubelasting noodzakelijk zijn.Maar het is niet fair om klassieke auto’s, ons rijdens erfgoed,daarvoor extra te belasten.Daarom ben ik tegen het opheffen van de MRB-vrijstelling voor klassiekers van 30 jaar en ouder.

In het bericht op de website van de KNAC “Bericht in De Telegraaf over veranderend standpunt staatsecretaris Frans Weekers van Financiën” neemt de KNAC te volgende stelling in ten aanzien van de mogelijke oplossing:

De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto’s en 35 voor diesels. „Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen”, zegt Robert Croll (voorzitter van de KNAC).

Gezien de steun in de rug met de handtekeningen en het feit dat een 30 of 60-dagenkaart meer administratieve rompslomp geeft, denk ik persoonlijk dat de regeling in de richting van het opschuiven van de grens naar 30 jaar zal gaan. Immers volgens de FEHAC was de reden van afschaffing van de 60-dagenkaart in 1994 ondermeer doordat de kaart fraudegevoelig was en kosten van handhaving niet opwogen tegen de opbrengsten. De regeling dat oldtimers pas bij 30 jaar vrijgesteld worden van wegenbelasting hadden we in feite al per 1 januari 2012, maar met een overgangsregeling. Zie het overzicht Vrijstelling wegenbelasting 2012 op de site van de FEHAC.

Overgangsregeling
De vrijstelling is vanaf 1 januari 2012 veranderd:

  • Voertuigen met bouwjaar tot/met 1986 zijn en blijven vrijgesteld.
  • Vrijstelling gaat in 30 jaar na Datum Eerste Toelating.
  • Vrijstelling geldt niet voor brandstoftoeslag van personenauto’s en bestelauto’s.

Zou het dan allemaal storm in een glas water zijn? Of misschien dat de overgangsregeling gewoon komt te vervallen. Het zou ook zomaar nog eens bij het oude kunnen blijven, zeker als je het betoog van de FEHAC volgt waarin wordt aangegeven dat de beoogde fiscale opbrengsten niet gehaald zullen worden. Bovendien bleek uit eerder onderzoek al dat de import van klassieke auto’s in de eerste vijf maanden van 2012 al sterk gedaald is. Dat onderzoek vermeld de volgende getallen:

In de eerste vijf maanden van 2012 daalde de import van klassiekers daardoor met 31,1% ten opzichte van 2011. Dieselklassiekers werden maar liefst 38% minder geïmporteerd, voor benzineauto’s betrof de afname 27%.

Eigenlijk kan op basis daarvan al gesteld worden dat de huidige regeling die per 1 januari 2012 is ingevoerd al erg effectief is en dat nu nog meer maatregelen nemen mosterd na de maaltijd is. Maar goed, het gaat in de praktijk ook om wisselgeld en onderhandelen, dus het zou zo maar eens kunnen dat de overgangsregeling sneuvelt.

Andere berichten over vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers

 

3 gedachten over “KNAC petitie regeling oldtimers groot succes, dus?”

  1. Vers van het Volvolvo forum met via via connecties bij de FEHAC:

    Ik heb vernomen van een volvo specialist uit Enschede, met een connectie binnen het FEHAC dat de oldtimers van voor 1987 belastingvrij blijven en de constructie voor belastingvrij op het benzine gedeelte naar 30 jaar blijft.

    Alleen de diesels gaan naar 35 jaar belasting vrij, maar dan alleen op het basistarief, de diesel opponenten komen erbij.

    Een andere maatregel zou worden dat je klassieker een 2de auto is.

    Goed nieuws dus! Hopelijk is dat bericht waar. Misschien mijn Volvo 245 GLE die te koop staat binnenkort maar weer in prijs omhoog (al heeft snel verkopen ook wel wat). Spijtig voor de dieselaars, maar voor een grote groep een goed bericht. Ligt erg in lijn met mijn gedachtengang in de blogpost hierboven.

    Beantwoorden
  2. Nog een kleine aanvulling. Al in augustus twitterde Helma Nepperus (nu portefeuillehouder over o.a. Rijksbelastingen) “Alleen echt oude auto’s fiscaal vrij” en schreef later dat ze wilde kijken naar wat een echte hobby oldtimer is en wat niet. Op zich kon dat nog wel eens een lastige definitie kwestie worden. Haar punt is dat er teveel oude auto’s dagelijks rijden en met name de nieuwe stroom oude auto’s.
    Nu blijkt dat die stroom door de maatregelen tot nu toe al een stuk kleiner is geworden, zal een goed voorstel best nog eens goed ontvangen kunnen worden.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate