Bij aankoop stond er 445K op de teller en er was bij 425K een nieuwe kop op gekomen. Er was na montage van de nieuwe kop al wel een keer kleppen gesteld. Toch was het nu bij 482.000 kilometer hoog tijd om eens kleppen te stellen.
De onderste poelie op 0 graden gezet zodanig dat de nokken van de eerste cilinder omhoog wijzen. Met een voelermaat de speling gemeten. Volgens Haynes moet die als volgt zijn:
Checking value
cold engine: 0.30 – 0.40
warm engine: 0.35 – 0.45Setting value
cold engine: 0.35 – 0.40
warm engine: 0.40 – 0.45
Met het juiste gereedschap is het wisselen van de plaatjes heel makkelijk. Ik heb zelf een klepstelset met een voorraad plaatjes.
Ik kwam op het volgende uit:
- -10
- OK
- -5
- OK
- OK
- OK
- – 5 (plaatje van 3,75 nodig en die had ik niet)
- OK
Cilinder 1 had dus een speling van 0,30 en daar heb ik een ander plaatje ingedaan van 10 dunner zodat hij weer netjes 0,40 is. Idem met cilinder 3 maar dan met een plaatje van 5 dunner. Met de speciale tang vis je de plaatjes er zo uit (zonder is een crime omdat ze door de olie nog behoorlijk vastgeplakt kunnen zitten).
Bij cilinder 7 is de huidige klepspeling dus 0,35 en dat is nog net binnen de marge. Die neem ik dan de volgende keer wel mee. Misschien even mijn plaatjes assortiment wat uitbreiden of wat dikkere plaatjes alvast omruilen.
Ook meteen maar even de olie ververst want dat was ook alweer hoognodig aangezien de vorige keer alweer 20K geleden was. Mooie tellerstand trouwens.