Kleppenstellen en kop aanpassen Volvo 940

De 940 was net voor een onderhoudsbeurt geweest en begon opeens steeds minder lekker te rijden. Van 60 km/h naar 80 km/h (zeg vanaf 2200 toeren) pakte de motor slecht op. Ook stationair liep hij niet lekker. Daarop de klepspeling gecontroleerd.

Kleppen stellen 940

Helaas was die bij cilinder 1 meteen al slechts 0,25 mm in plaats van de beoogde 0,35 a 0,40 mm. Het klepstelplaatje was al dusdanig dun dat er geen dunnere in kon. Dit wist ik overigens al bij aanschaf.

Ik heb ervoor gekozen om de klepstelen in de laten korten om zo meer speling te creëren. Sommigen zeggen dat dit zondermeer kan, anderen geloven van niet. Ik denk dat het prima kan en de cilinderkop vervangen voor een betere of zelfs gereviseerde kan altijd nog.

Dus een afspraak gemaakt bij Timen Smit in Vaassen.

940 bij Timen

Alle spelingen worden nauwkeurig opgemeten en genoteerd.

werkzaamheden cilinderkop

Vervolgens worden de klepstelen gecontroleerd iets ingekort zonder dat de kop gedemonteerd hoeft te worden.

klepstelen inkorten

Wel bleek dat de distributieriem vermoedelijk niet goed heeft gezeten. Nu staat die weer goed en is ook de spie van de onderste poelie gerepareerd. Nu zitten er weer mooie dikke plaatjes in.

kleppen gesteld plaatjes dik

Hij stotterde vreemd genoeg nog wel wat. Het was wel een wat andere manier van stotteren en het leek na even rijden vanzelf verdwenen. Wellicht wat afgezette roet of een ECU die weer moest inleren nadat de disctributieriem goed was gezet?

3 gedachten over “Kleppenstellen en kop aanpassen Volvo 940”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate