De 940 was net voor een onderhoudsbeurt geweest en begon opeens steeds minder lekker te rijden. Van 60 km/h naar 80 km/h (zeg vanaf 2200 toeren) pakte de motor slecht op. Ook stationair liep hij niet lekker. Daarop de klepspeling gecontroleerd.
Helaas was die bij cilinder 1 meteen al slechts 0,25 mm in plaats van de beoogde 0,35 a 0,40 mm. Het klepstelplaatje was al dusdanig dun dat er geen dunnere in kon. Dit wist ik overigens al bij aanschaf.
Ik heb ervoor gekozen om de klepstelen in de laten korten om zo meer speling te creëren. Sommigen zeggen dat dit zondermeer kan, anderen geloven van niet. Ik denk dat het prima kan en de cilinderkop vervangen voor een betere of zelfs gereviseerde kan altijd nog.
Dus een afspraak gemaakt bij Timen Smit in Vaassen.
Alle spelingen worden nauwkeurig opgemeten en genoteerd.
Vervolgens worden de klepstelen gecontroleerd iets ingekort zonder dat de kop gedemonteerd hoeft te worden.
Wel bleek dat de distributieriem vermoedelijk niet goed heeft gezeten. Nu staat die weer goed en is ook de spie van de onderste poelie gerepareerd. Nu zitten er weer mooie dikke plaatjes in.
Hij stotterde vreemd genoeg nog wel wat. Het was wel een wat andere manier van stotteren en het leek na even rijden vanzelf verdwenen. Wellicht wat afgezette roet of een ECU die weer moest inleren nadat de disctributieriem goed was gezet?
Been there done that!
En we zijn alweer 80.000 km verder.
Ik zeg ‘proven technology’ 😉
Interessant,
Hoe kort je de klep stelen in zonder de kop te demonteren?
Weet iemand dat of is dat het geheim van de smit?
Jan940