Een van de partijen met wie ik in gesprek ben als samenwerkingspartner voor het ombouwen van mijn Amazon combi naar elektrisch is New Electric. Vandaag had ik een kennismaking met ondermeer Anne Kloppenborg.
Het was een erg leuke en leerzame kennismaking met bovendien een ritje in de door hen omgebouwde Jeep.
Batterij management systeem of niet?
Ik heb het met Anne ondermeer gehad over de te gebruiken batterijen en hij onderschreef mijn berekeningen om uit te gaan van 90 CALB 100 Ah cellen. Verder hebben we het gehad over het wel of niet gebruiken van een Battery Management Systeem (BMS) en top balancing versus bottom balancing. Ik kon me wel vinden in een blogpost van Jack van EVTV: Get rid of those shunt balancing circuits. Hij concludeert daarin:
The problem is, the batteries vary in capacity. While capacity diminishes very gradually with time, there’s really nothing you can do to change the capacity. It is what it is and it is that for each cell.
By very carefully charging each cell to precisely the same 4.000 level, I did indeed “balance” the cells – at least at the top of the charge.
But as I discharged the cells, they reached any arbitrary point on their discharge curve at DIFFERENT times. So at the end of the charge, where the knee of the discharge curve turns sharply down, they became more UNBALANCED at the bottom.
In lijn daarmee stelde Anne voor om niet te gaan voor het individueel monitoren van de cellen in het batterypack maar om een veilige gemiddelde bovengrens aan te houden en periodiek zelf de daadwerkelijke spanningen van de individuele cellen te meten.
Daarbij wordt als ondergrens 2,8V aangehouden en als gemiddelde bovengrens 3,65V. Cellen met een lagere capaciteit zullen bij een bepaalde laadstroom en laadduur die spanning al eerder bereiken en doorschieten. Die 3,65V is echter zodanig gekozen dat er nog ruim voldoende marge zit voordat er schade aan een cel op zal treden.
Aanpassing Siemens motor
De Siemens motor heeft normaalgesproken een as met splines. New Electric kiest er echter voor om deze eraf te draaien en een nok op de as te maken met daarop direct een adapter waar het vliegwiel op komt.
Voordeel is dat dit erg robuust is en dat hierdoor de afstand tussen de motor en het koppelingshuis kleiner wordt.
Overige handige tips en ontwerpkeuzes
Daarnaast merk ik dat het erg prettig is om gebruik te kunnen maken van hun ervaring, in het bijzonder met de keuring bij de RDW. Direct al heb ik veel geleerd over de wijze van monteren van de accubakken, verplichte alarmen, wielophanging, etcetera.
Wielophanging en remmen
Om de wegliggingstest bij de RDW goed te kunnen doorstaan is ene relatief stugge ophanging nodig. Ik ga daarom aan de voorzijde Bilstein schokbrekers plaatsen en aan de achterzijde nivomat schokbrekers uit een 240 die ik beide al heb liggen. Verder adviseerden ze zo weinig mogelijk overige aanpassingen aan de auto door te voeren, dus ik behoud het originele enkele remsysteem en upgrade daarvan alleen naar de Audi rembekrachtiger. Wel vernieuw ik alle componenten en ga ik op zoek naar Mintex M1144 remblokken.
Lader
Verder ben ik op basis van het gesprek tot de conclusie gekomen dat ik ga voor een enkele programmeerbare Brusa NLG513 lader. Hiermee kan ik thuis gewoon met 220V laden en in de toekomst upgraden naar snelladen met Chademo. Ik kies er dus voor om niet op te laden via krachtstroom want dan zou ik drie laders parallel nodig hebben. Thuis is snelladen echter toch niet van groot belang.
En meer…
Daarnaast ook nog veel andere dingen geleerd die ik eerst wat verder ga uitwerken. Na het weekend krijg ik van Anne een voorstel met daarin alle componenten die ik nodig heb om de besproken setup te realiseren.
Tot slot nog een rondje meegereden en gereden in de elektrische Jeep. Wat gaaf! Rijdt wel bijzonder, zoveel koppel vanuit stilstand beschikbaar.
Update 16 april: Inmiddels heb ik ook een goed voorstel ontvangen en gekozen voor New Electric als samenwerkingspartner en leverancier voor de ombouw.