Kartonnen dummy’s voor motor, inverter en batterijen

Nu de auto leeg is, kan de grote puzzel beginnen waar welke elektrische componenten moeten komen. Op basis van de weging kwam ik tot de conclusie dat ik misschien wel beter 40 in plaats van 25 cellen voorin kon plaatsen. De vraag is echter, past dat wel. De volumineuze componenten zijn de Siemens motor en de DMOC 645 inverter. De afmetingen:

Motor = 45cm diep (koppelingshuis/voorkant), 31cm hoog en 31cm breed
DMOC = 58,5cm lang, 26cm breed en 31cm hoog
De Siemens motor komt min of meer op dezelfde plek als de oude B20 en ik kan voor het frame zelfs de originele motorsteunen hergebruiken. Grootste vraagstuk is waar ik de relatief grote inverter laat. Tijd voor kartonnen mallen.
Siemens   motor   dummy   van   karton
De motor komt mooi laag te liggen. Helaas past de DMOC er net niet voor doordat het stuurhuis en de radiatorbalk in de weg zitten. Meest voor de hand liggende optie is om bijna in het front een batterijenbox te maken en de DMOC in de lengte bovenop de motor te leggen. Dan kan aan de rechterkant daarvan nog een hoeveelheid batterijen.
Motor   DMOC   in   de   lengte   batterijen   voorin
Ik moet dan wel een deel van de tussenschotten waar voorheen de radiator aan vast zat weghalen, maar voorin kan ik dan 10 batterijen kwijt in de huidige dummy box plus nog drie extra richting de motor. Voor die batterijenbox in het front is dan ruimte voor twee kleine radiatoren voor de koeling van de motor en de inverter.
In het overgebleven gat boven de motor naast de DMOC kan ik dan 16 batterijen kwijt.
Als alternatief kan ik de DMOC overdwars leggen.
DMOC645   in   de   breedte
Op die manier heb ik net iets meer ruimte, namelijk 60 bij 30 cm en dat biedt ruimte aan 18 batterijen.
Wel moet er ook nog een rembekrachtiger in, een DC/DC converter, een vacuümpomp en een afgeschermde schakelbox.
Conclusie is dus dat het al een hele uitdaging wordt om 29 a 30 batterijen voorin te plaatsen.
Laten uitlijnen van de auto zal hoe dan ook een uitdaging worden van in vrijwel alle gevallen worden de bovenste draagarm bouten lastig toegankelijk.
Ik ga dus toch maar uit van 30 batterijen voorin en 60 achterin. Daarmee neemt het gewicht voorin niet of nauwelijks toe wat op zich ook wel weer gunstig is.
Update
Inmiddels heb ik ook de originele kachel gedemonteerd en lijkt de DMOC daar ook aardig te passen. Ik moet nog even exact meten omdat karton natuurlijk makkelijk indeukt en de DMOC niet.
DMOC   op   plek   kachel
Op die manier kan ik voor de DMOC boven de motor ook nog een batterijenbox voor 10 cellen kwijt en dan rechts van de DMOC als het goed is de overige 7.
Ook ben ik nog aan het verkennen in hoeverre de ruimte onder de achterbank te benutten is.
Update (2)
Navraag bij New Electric leverde op dat de batterijen niet perse rechtop geplaatst hoeven te worden. Ze mogen ook op de zijkant, maar dan alleen rechtop, dus op de korte kant staan. Dat biedt wel meer mogelijkheden. Boven een batterij moet 3 cm ruimte blijven en bovendien is het van belang om middels deksels in de batteryboxen toegang te houden tot de polen voor service en meet doeleinden.
Daarmee wordt de indeling weer interessant waarbij ik de DMOC voorin overdwars leg.
ruimte   achter   DMOC
Ik zou hier dan 8 cellen op hun kant kunnen leggen. Daarbovenop kunnen er dan 14 staan. Totaal passen daar dan dus 22 batterijen plus nog de 10 voorin. Dat zou ik dan nog terug kunnen brengen naar 8 als de box dan makkelijker erin te passen is.
Eigenlijk moet eerst de motor erin en de DMOC zodat ik kan opmeten hoeveel ruimte ik daadwerkelijk overhoud.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate