In februari kwam het Jongerenregister van de Volvo Klassieker Vereniging op bezoek uit interesse voor mijn elektrische ombouw project. In de aanloop had ik naast het testen van de presentatie met m’n kinderen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens goed op te ruimen zodat iedereen kon zitten.
Het was overigens een leuke bijeenkomst met mooie uitwisselingen en lekkere pizza achteraf uit onze hout gestookte pizzaoven. Bijkomend voordeel was dat er nu opeens zoveel ruimte was in de schuur om de auto om te draaien en aan de achterkant aan de slag te gaan.
Dus het frame wat afgelopen zomer al in elkaar was gelast erbij gepakt.
Er moest nog iets meer van de oude reservewiel bak af, maar daarna paste hij perfect. Conform tekening op hoogte gezet en een Tesla batterij module passen.
Kwam precies goed uit dus het frame vastgezet aan de kokerbalken van de auto.
Hierbij heb ik in de kokerbalk buisjes gelast om te voorkomen dat deze platgedrukt wordt bij het vastzetten.
Het past bovenaan echt precies op de millimeter!
Geheel conform tekening.
Vervolgens de buitenbak er overheen geschoven en de trekhaak eronder gezet. Ook die past precies.
En ook exact conform tekening met precies de beoogde speling tussen de buitenbak en de trekhaak in de bocht dus dat is dan wel weer fijn.
De reservewiel bak liep een beetje taps toe dus daar moesten nieuwe zijkanten in om aan te sluiten op de buitenbak.
En de voorste rand had een ronding waar de benzinetank in viel dus die moest ook worden aangepast.
Met een rechte rand sluit hij nu precies aan op de buitenbak.
De randen om de buitenbak aan de auto vast te maken had ik nog niet aan de buitenbak vast getekend. De koker liep namelijk niet vlak genoeg bij de nieuw geplaatste bumpersteun houder. Dus ik had alleen de strips zelf ontworpen en wel op maat laten snijden en kanten.
Deze kon ik dan mooi in het werk op de juiste hoogte aan de bak maken.
Dus de bevestigingsstrip voorzien van gaten en de koker van blinkklinkmoeren om de strip zo op de juiste plek te kunnen maken.
Idem voor de voorste rand. Tevens heb ik bouten vast gelast om de trekhaak te kunnen monteren zonder deze aan de binnenkant tegen te hoeven houden.
Kabeldoorvoer en wartels
Helaas had ik bij het tekenen een aantal zaken over het hoofd gezien dus moest ik zelf nog even aan de slag met een pons en boor om wat doorvoer gaten te maken. Zowel in de bevestigingsstrip als in de bak zelf.
Rechts was ik de uitgaande wartel van de hoogspanningskabel en voeding van de rechter lader vergeten.
De invoer had ik wel ingetekend en die passen samen precies in de oranje ribbelbuis.
Na het hechten van alle drie ophang randen op de juiste plek en hoogte kon de bak er onderuit.
En het geheel TIG lassen. Ondanks dat het RVS is, toch maar zelf een poging gewaagd.
Dat viel nog best tegen en ondanks een lage stroom trok het behoorlijk. Daarom even goed gefixeerd met een stalen koker en toen bleek het netjes recht.
Bij het lassen van de voorste rand uit voorzorg een stalen koker geplaatst voor het fixeren.
De hoeklijn zelf bleef goed strak, de naar onderen stekende vrij rand echter niet 🙁
Daardoor paste de bak er niet meer onder. Die rand moet namelijk precies tussen het frame en de nieuwe voorrand van de reservewiel bak glijden.
Met wat tips van Mischa en m’n vriend Eckold de krimper aan de slag gegaan.
Daarmee heb ik het weer een heel stuk strakker gekregen.
De bak past er weer tussen en is nu klaar om eronder geschroefd te worden.
Alleen nog wat afdichtings puntjes op de i aan de achterkant.