Installatie achterste batterijen bak

In februari kwam het Jongerenregister van de Volvo Klassieker Vereniging op bezoek uit interesse voor mijn elektrische ombouw project. In de aanloop had ik naast het testen van de presentatie met m’n kinderen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens goed op te ruimen zodat iedereen kon zitten.

Presentatie Jongerenregister VKV voorbereiden

Het was overigens een leuke bijeenkomst met mooie uitwisselingen en lekkere pizza achteraf uit onze hout gestookte pizzaoven. Bijkomend voordeel was dat er nu opeens zoveel ruimte was in de schuur om de auto om te draaien en aan de achterkant aan de slag te gaan.

Installatie achterbak achter beginnen IMG 5644

Dus het frame wat afgelopen zomer al in elkaar was gelast erbij gepakt.

Frame installatie achterbak IMG 5645

Er moest nog iets meer van de oude reservewiel bak af, maar daarna paste hij perfect. Conform tekening op hoogte gezet en een Tesla batterij module passen.

Tesla module passen IMG 5692

Kwam precies goed uit dus het frame vastgezet aan de kokerbalken van de auto.

Frame gemonteerd IMG 5715

Hierbij heb ik in de kokerbalk buisjes gelast om te voorkomen dat deze platgedrukt wordt bij het vastzetten.

verstevigingsbusjes

Het past bovenaan echt precies op de millimeter!

boven past op de mm

Geheel conform tekening.

pst boven conform tekening

Vervolgens de buitenbak er overheen geschoven en de trekhaak eronder gezet. Ook die past precies.

trekhaak past ook precies

En ook exact conform tekening met precies de beoogde speling tussen de buitenbak en de trekhaak in de bocht dus dat is dan wel weer fijn.

trekhaak past conform tekening

De reservewiel bak liep een beetje taps toe dus daar moesten nieuwe zijkanten in om aan te sluiten op de buitenbak.

zijkanten batterijenbak

En de voorste rand had een ronding waar de benzinetank in viel dus die moest ook worden aangepast.

nieuwe voorrand

Met een rechte rand sluit hij nu precies aan op de buitenbak.

nieuwe voorrand erin

De randen om de buitenbak aan de auto vast te maken had ik nog niet aan de buitenbak vast getekend. De koker liep namelijk niet vlak genoeg bij de nieuw geplaatste bumpersteun houder. Dus ik had alleen de strips zelf ontworpen en wel op maat laten snijden en kanten.

tekening ophangstrip zijkant

Deze kon ik dan mooi in het werk op de juiste hoogte aan de bak maken.

ophangstrip zijkant

Dus de bevestigingsstrip voorzien van gaten en de koker van blinkklinkmoeren om de strip zo op de juiste plek te kunnen maken.

zijkant afdichtstrips

Idem voor de voorste rand. Tevens heb ik bouten vast gelast om de trekhaak te kunnen monteren zonder deze aan de binnenkant tegen te hoeven houden.

voorkant afdichtstrips

Kabeldoorvoer en wartels

Helaas had ik bij het tekenen een aantal zaken over het hoofd gezien dus moest ik zelf nog even aan de slag met een pons en boor om wat doorvoer gaten te maken. Zowel in de bevestigingsstrip als in de bak zelf.

strips ponsen

Rechts was ik de uitgaande wartel van de hoogspanningskabel en voeding van de rechter lader vergeten.

uitgang charger cable

De invoer had ik wel ingetekend en die passen samen precies in de oranje ribbelbuis.

charger en 220v kabel

Na het hechten van alle drie ophang randen op de juiste plek en hoogte kon de bak er onderuit.

ophangranden gehecht

En het geheel TIG lassen. Ondanks dat het RVS is, toch maar zelf een poging gewaagd.

TIG lassen RVS randen

Dat viel nog best tegen en ondanks een lage stroom trok het behoorlijk. Daarom even goed gefixeerd met een stalen koker en toen bleek het netjes recht.

Zijrand ingeklemd

Bij het lassen van de voorste rand uit voorzorg een stalen koker geplaatst voor het fixeren.

voorrand ingeklemd

De hoeklijn zelf bleef goed strak, de naar onderen stekende vrij rand echter niet 🙁

losse rand getrokken

Daardoor paste de bak er niet meer onder. Die rand moet namelijk precies tussen het frame en de nieuwe voorrand van de reservewiel bak glijden.

past niet meer ertussen

Met wat tips van Mischa en m’n vriend Eckold de krimper aan de slag gegaan.

Eckold krimper

Daarmee heb ik het weer een heel stuk strakker gekregen.

Rand een stuk rechter

De bak past er weer tussen en is nu klaar om eronder geschroefd te worden.

achterbak eronder

Alleen nog wat afdichtings puntjes op de i aan de achterkant.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate