Indeling motorruimte en afstandbediening via iPhone

Nu ik de eerste Tesla model S batterij modules binnen heb, kan ik verder met de definitieve indeling van de motorruimte. Daartoe heb ik eerst van hout nog een nieuw prototype voor de batterijenbox gemaakt. Deze is een fractie hoger en iets korter.

batterybox v2

Er is nu nog iets meer ruimte tussen de modules, ook op de plekken waar nu de nieuwe busbars zitten.

Tesla modules gestapeld

In de batterijenbox wil ik wel ook al meteen ruimte maken voor de Lithium Balance BMS integration boards, een hoofdzekering, koelwater verdeling en de hoogspannings doorvoer.

Eigenlijk ligt de basis indeling van de motorruimte nu wel vast. De batterijen en controller komen naast elkaar in de lengte. Daarom heb ik een eerste prototype gemaakt voor de ophanging van de controller. Hiervoor kon ik precies de bevestigingspunten van de voormalige gasstang hergebruiken.

prototype ophanging controller

De bovenste ophangpunten van de controller wil ik aan de batterijenbox vastmaken.

Nu verder met de steun aan de voorkant. Die dient zowel voor de ondersteuning van de batterijen als de controller. Deze stang moet wel uitneembaar zijn om de motor makkelijker te kunnen monteren.

voorbereiden bevestigingsstang voorlangs

Vergt nog wel aardig wat passen en meten. Nu komen de bodyplaatjes die ik laten lasersnijden eindelijk van pas.

New Electric op Discovery

Op 14 maart was eindelijk de uitzending op Discovery van de poging van Anne van New Electric om het kanaal over te steken in een elektrische boot. Zie ook Gamechangers: Inventing the World op de Discovery website.

New Electric op Discovery

Mooie documentaire met naast een item over de oversteek ook een item over een elektrisch vliegtuig met batterijen van Kreissel Electric (één van de weinige met een nog hogere energiedichtheid dan die van een Tesla Model S).

Helaas heb ik nog geen ‘uitzending gemist’ link gevonden om hem online nog een keer terug te kunnen kijken.

Afstandbediening via iPhone

De aansturing van het koelsysteem doe ik met Arduino, maar daar kan nog veel meer mee. Ik heb een GSM/GRPS/GPS Adafruit Fona 808 module gekocht.

Adafruit Fona 808 GPRS GPS

Hiermee kan ik door gebruik te maken van Blynk een App inrichten om zo de Arduino op afstand uit te lezen en te bedienen.

Blynk is a Platform with iOS and Android apps to control Arduino, Raspberry Pi and the likes over the Internet.

Hoewel de Adafruit Fona 808 module in de lijst van de ondersteunde hardware stond, heeft het me dagen gekost voordat het werkte. Met de Adafruit Fona library en rechtstreeks via USB werkte het prima, maar met de TinyGSM library waar Blynk gebruik van maakt niet.

Het eerste deel van de oplossing was dat de RX en TX pinnen omgewisseld moesten worden, deze stonden verkeerd om in de documentatie. Daarna lukte het verbinden.

Baud rate 11500 OK scramble

Er kwamen nog wel wat rare tekens door, maar dat kwam doordat baud rate 115200 met software serial niet helemaal stabiel is. Dit was op te lossen door terug te schakelen naar 9600.

Vervolgens bleef de module nog altijd haken op “Cannot init”.

Cannot Init error

De diagnostics gedraaid en die deed het wel.

Diagnostics PASS OK

Door wat code te combineren uit de diagnose sketch ontdekte ik dat de library het commando “AT&FZE0” stuurde terwijl dit voor mijn module “AT&F0 moest zijn. Nadat ik dit had aangepast kwam de module online.

Daarop een test opstelling gemaakt met een ledje.

Test setup Fona met led

Hierbij is het ledje aangesloten op pin33 van de Arduino (groene draad). Vervolgens een test knop gemaakt in de Blynk App op mijn telefoon.

Blynk test button

En zo kan ik het ledje aanzetten door de knop ingedrukt te houden.

2 gedachten over “Indeling motorruimte en afstandbediening via iPhone”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate