Na een eerdere puzzel met kartonnen dummy’s en al even globaal passen, heb ik inmiddels de definitieve indeling bepaald. Aanvankelijk dacht ik nog dat de controller (DMOC) zo dicht mogelijk tegen het schutbord moest komen. Dan kwam ik echter vooraan niet uit met de hoogte van de batterijen en zouden het twee batterijenboxen moeten worden. Uiteindelijk past de controller het beste voorin min of meer op de plek van de oorspronkelijke radiator, naast het stuurhuis.
Er is voor de controller in het front dan nog voldoende ruimte voor twee radiatoren (eentje voor het koelsysteem voor de motor en de andere voor het circuit van de controller). Bovendien lijkt er dan nog genoeg ruimte tussen deze radiatoren en de controller voor een goede luchtdoorstroming.
De bekabeling van de controller naar de motor past op deze manier precies.
De controller zou nog 1 centimeter naar de motor toe kunnen, maar de rest van de ruimte heb ik echt nodig voor de accubox.
Er komen dan vier cellen in de lengte achter elkaar aan de kant van het schutbord.
Dan een rij van acht cellen in de breedte tot de hoofdremcilinder en daarvoor nog twee rijen van ieder negen cellen, maakt 30 in totaal.
Update
Inmiddels toch even de proef op de som genomen en de kortste kabel van de controller daadwerkelijk op de motor aangesloten en de wartel gemonteerd.
Om te zorgen dat dat past met voldoende speling in de kabel heb ik de DMOC nog wat hoger moeten plaatsen.
Nu eerst de motorsteun laten maken zodat de motor op z’n exacte en definitieve positie hangt. Daarna kan ik de ophanging voor de controller maken.
Update 2: minder batterijen voorin
Nu blijkt dat het voor de indeling achter juist makkelijker is om 66 batterijen te plaatsen in plaats van 60 worden het er voorin slechts 24. Gewoon drie rijen van acht.
Dit levert voorin een aantal voordelen op:
- De controller past qua kabellengte veel makkelijker
- De batterijbak is rechthoekig dus makkelijker te maken
- Alle batterijen staan gelijk qua oriëntatie waardoor ze makkelijker te borgen en door te lussen zijn.
- Het zwaartepunt komt lager te liggen (batterijbak voor wordt hoger geplaatst dan die van achter)
Er kleeft echter ook een nadeel aan: achter neemt het gewicht verder toe terwijl hier juist aan de vooraan wel ruimte voor was.