Identiteitsonderzoek RDW chassisnummer combi’s

identiteitsonderzoek RDWAl langer liep ik met het idee om mijn combi te laten schouwen door de RDW. Dit om eventuele problemen bij de keuring voor ombouw naar elektrisch te voorkomen. De RDW adviseert zelf ook om voor een restauratie een vooronderzoek te laten doen. Het belang werd nog eens extra onderstreept door Ad Koenders van IDtech die mij adviseerde om dit traject te doorlopen. Omdat mijn schuurvondst een heringeslagen nummer had, leek me dat ook voor die auto wel handig.

Identiteitsonderzoek op locatie

Wat me toe nu toe echter weerhield was de noodzaak om dan naar een RDW keuringsstation te gaan. Tijdens het sparren met Carrosseriebouw Jansen vertelde Bas mij echter dat dit tegen een meerprijs van voorrijkosten ook op locatie kan.

Daarop het algemene nummer van de RDW gebeld om hiervoor een afspraak te maken. Toen werd mij echter, zelfs na intern navragen, verteld dat dit toch alleen op een keuringsstation kan. Gelukkig bleek dit niet waar te zijn en heb ik via Bas Jansen toch een afspraak voor een keuring op locatie kunnen regelen.

Controle chassisnummer combi

Het chassisnummer werd gecontroleerd en goed bevonden.

identificatie   door   RDW

Waarop de auto een tag kreeg zo dicht mogelijk bij het chassisnummer.

identificatie   tag   RDW   combi

Heringeslagen nummer OK

Ook de blauwe combi werd onderworpen aan een inspectie. De combinatie van het nog deels leesbare originele chassisnummer en het typenummer leidde tot de conclusie dat ook deze auto authentiek is.

identificatie   schuurvondst   door   RDW

Dus ook deze werd voorzien van een tag.

tag   identiteit   auto   RDW

 

Het heringeslagen nummer volstaat echter in principe ook prima en de auto kan gewoon APK gekeurd worden. Ik zou als ik dat wil het nummer nog eens in z’n geheel opnieuw kunnen laten inslaan.

Het was leuk om zo’n keuring een keer meegemaakt te hebben. Bovendien erg leerzaam omdat ik nog wat tips heb gehad over hoe je gerommel met chassisnummer kunt herkennen. Een iets scheef ingeslagen nummer hoeft trouwens niet per se verdacht te zijn zoals ik dacht. De keurmeester gaf aan dat bij hem het beeld is ontstaan dat ze in de jaren 60 vaak auto’s eerst voorzaken van het typenummer op de band en dan later het serienummer erbij zetten.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate