Weer opladen!
Afgelopen weekend hebben we een elektrische Kia eNiro gehuurd om ons plan af te ronden dat vorig jaar net even anders ging: Legoland bezoeken.
Terwijl de elektrische Volvo Amazon combi, Voltvo, nog steeds op mij wacht om tijd en moed te vinden om eraan te beginnen, huurden we een Kia eNiro in om ons naar Legoland in Denemarken te brengen.
Onze Nissan eNV200 is een fijne auto om korte afstanden mee te rijden (dat doen wij meestal) maar niet geschikt om in één dag 630 km naar Billund te rijden.
Kia eNiro comfort
Met een geschat en realistisch bereik van 380 km hadden we verwacht dat we maar twee keer hoefden op te laden om in de buurt van Legoland te komen. Af en toe wil ik de Volvo 940 vervangen door een elektrische auto en de eNiro stond hoog op de verlanglijst maar is helaas niet betaalbaar genoeg. Dit was een goede gelegenheid om hem te testen. Wat een geweldige auto! Comfortabel, stil en veel mogelijkheden om het rijgedrag aan te passen. De “one pedal plus linker stuur flipper” bediening is echt geweldig.
Verrassend toeval
Terwijl de Kia gewoon doorgaat, hadden we op een gegeven moment het gevoel dat we een pauze nodig hadden en besloten we een eerdere (oplaad)stop te maken dan we aanvankelijk hadden verwacht. Wat een toeval! Het bleek exact hetzelfde laadstation te zijn als een jaar geleden op 7 juni toen we met Voltvo op weg waren naar de boot in Kiel. Het enige verschil was de snellaad aansluiting die we gebruikten, CCS in plaats van CHAdeMO.
Lagere laadsnelheden
Vorig jaar was het met de elektrische Volvo Amazon zowel leuk als uitdagend. Het was de zesde snellaadsessie en de accu’s waren warm en dus werd de laadsnelheid verlaagd. Het was dus een kwestie van een balans vinden tussen genoeg energie hebben om de boot naar Zweden te bereiken en genoeg tijd hebben om daar te komen voordat de gate dicht ging.
Bij de Kia was het pas de tweede laadsessie, dus dat ging met het maximale aantal kW’s dat het laadstation kon leveren. De echt snelladende auto’s laadden trouwens aan de overkant.
Wat een geweldig staaltje techniek deze Porsche Taycan met zijn 800V architectuur (geldt overigens ook voor de Ionic 5).
Op de terugreis was dit echter ook bij de Kia anders. Op zondag moesten we vaker opladen, het was een warmere dag en we reden wat harder. Daardoor laadde de Kia bij onze laatste snellaadstop niet sneller dan 31 kW (ipv 70 kW).
Bedank Legoland!
Legoland was trouwens geweldig. We zijn de hele dag gebleven en hebben vooral genoten van Miniland.