Toen de advertentie van de B18 motor op marktplaats verscheen plaatste ik hem meteen als “gespot buitenkansje” op mijn Oudevolvo Facebook pagina en stuurde hem ook even naar m’n vader. De motor werd aangeboden door Olaf Pothoven, een bekende Volvo oldtimer rally rijder uit het team van Brinks Historic Motorsport.
Het betreft een B18 motorblok waarvan het onderblok na revisie 6000 km had gelopen. Het blok is voorzien van een TT4 nokkenas met bijbehorende nokvolgers, stoterstangen en klepveren en een splinternieuwe iets geflowde kop met geharde klepzittingen en iets verhoogde compressie. Dit blok is opgebouwd door Bert Zomer met onderdelen geleverd door Ben Flierman van Tinustuning. Was compleet met dubbele SU carburateurs en heeft een geschat vermogen is 115 tot 120 PK.
M’n vader heeft dit blok gekocht en ik hem hem vandaag opgehaald omdat het bij mij in de buurt was.
Achteraf had ik het blok zelf ook wel willen kopen wellicht. Maar het krijg een mooi plekje in een zo goed als nieuwe Amazon.
Het blok was afkomstig uit de PV544 waar Olaf in 2012 en 2013 de tulpenralley mee heeft gereden. In 2012 won hij zelfs!
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
De reden van verkoop is dat Olaf het oude B20 rallyblok uit zijn FIA Amazon heeft vervangen door een 2.5 liter B20.
Dit oude blok is nu gereviseerd en in de Katterug gebouwd. Zie hieronder een filmpje van het nieuwe blok in de Katterug.
Dat is een 2,2 liter B20, met 40dcoe Weber carburateurs en TT4-nokkenas. Het resultaat 140 PK en 212 Nm koppel.
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]