Nog voor ik mijn plannen voor conversie naar elektrisch had, had ik via Marktplaats een getunde en gereviseerde B20 cilinderkop met geharde klepzittingen gekocht. Inmiddels heb ik deze binnen.
In het boek Maak uw auto sneller van Gert Hack beschrijft hij
De basis voor een optimale vermogenswinst is en blijft een goed nabewerkte cilinderkop.
Daar voldoet deze kop ruimschoots aan. Zo zijn de inlaatkanalen vergroot naar 45mm (standaard B30 heeft 39mm) en zijn de oneffenheden weggehaald.
Daarnaast zijn er grotere kleppen gemonteerd. Inlaatkleppen van maar liefst 46 mm. Een standaard kop heeft een inlaatklep van 42 mm en de latere B20 koppen (waaronder de B20E en B20F) hadden inlaatkleppen van 44 mm.
Ook de uitlaatklep is groter, 36,5 mm in plaats van de standaard 35 mm.
Tot slot is de kop ook fors gevlakt en heeft hij nu een hoogte van 82,25 mm. Ter vergelijking, een B20E kop heeft een hoogte van 84,9 mm. Die 82,25 mm lijkt dus wel aan de lage kan al kan een verruimde verbrandingskamer dit weer compenseren. De compressieverhouding moet zo rond de 10:1 a maximaal 11:1 uitkomen. Hierbij kan een dikkere koppakking of nog meer materiaal wegnemen uit de verbrandingskamer een uitkomst bieden mocht het nodig zijn.
Ben Flierman van Tinus Tuning schatte hem in als stevig aangepast en gaf hem op het oog een Stage 4 a 5 indicatie. Binnenkort ga ik bij hem langs voor een verdere inspectie. Het zou kunnen dat deze kop voor mijn doeleinden te heftig is aangepast. Volgens de Volvo Competition Service catalogus heb je het bij Stage IV over 185 PK en om dat te halen heb je denk ik al best wat moeten inleveren aan comfortabel rijden (koppel op lage toeren), etcetera.
Naast de kop heb ik ook een setje HD stoterstangen gekocht om te gebruiken in combinatie met de beoogde TT nokkenas en HD nokvolgers.
Maar goed, het zou kunnen dat alle B20 tuningsdelen voorlopig op de plank komen te liggen omdat mijn plannen voor ombouw naar elektrisch steeds concreter worden.
En, Lars? Gaat de kop weer in de verkoop? Je weet me te vinden 😉
Voorlopig houd ik alle tuningsdelen die ik zo langzamerhand heb verzameld.