Na de succesvolle flowtest van de gecombineerde kachel en airco unit was het een kwestie van afbouwen van de kachel V2. Dus in de eerste plaats de tussen duct tape en karton vervangen door staal.
En ook de bodem erin gezet.
En het vervolgens met TIG netjes af te lassen.
Op het laagste punt heb ik twee buisjes gemaakt om het condenswater van de airco af te kunnen voeren.
En het geheel nog eens passen met de moderne airco verdamper.
Het paste, maar werd wel krap. De aluminium verdamper kwam op een aantal plaatsen in direct contact met de metalen behuizing. Daar zou dus kou gaan lekken. Daarom nog wat meer ruimte gemaakt om rondom te kunnen isoleren.
Om te zorgen dat de blowers optimaal door de verdamper blazen heb ik hiervoor geleiders gemaakt aan de binnenkant.
Aansluiting voorruit ontwaseming
Naast de uitblaas aan de zijkant en de voorkant moet er ook een aansluiting komen voor de voorruit ontwaseming. Deze is namelijk verplicht voor de APK. Mijn idee was om een klep op de behuizing te maken met een splitsing. Daarom een asbus gemaakt op de draaibank.
En deze op de buis gelast.
Ook voor de andere kant een busje gedraaid en met een ruimer precies op maat gemaakt.
Zo paste het asje er precies in. In het asje heb ik een groefje gedraaid voor een borgclip.
Met de freeskolom een vlak kantje aan de as gemaakt om een klep op te kunnen bevestigen.
Zo kan ik de doorgang afsluiten en openen.
Proefpassen onder het dashboard.
De ene ventilatiebuis loopt dan over de kachel en de ander gaat vrij rechtstreeks naar de uitblaas opening.
Om ervoor te zorgen dat de lucht niet de weg van de minste weerstand kiest en altijd aan de voorzijde uitblaast moest er voorin een klep komen.
Met het scharnier aan de bovenkant is de bediening het makkelijkste te maken, maar was helaas toch geen optie. In de open stand werd een groot deel van de airco verdamper geblokkeerd.
De klep moet dus aan de onderkant, maar eerst maar eens een flowtest.
Er bleek zelfs met de zij openingen en voorkant dicht nauwelijks lucht te gaan naar de voorruit ontwaseming. Puur op overdruk werkt dus niet. De voorruit ontwaseming moet echt in de luchtstroom richting zitten. Tijd voor een nieuw plan.
Uitstroom buizen zonder klep, rechtstreeks op de schuine voorkant.
En dus een onderaan scharnierende voorklep. Even wat asbusjes gedraaid, draadeinden erop boutlassen en elektra stekker klemmen hergebruiken.
En daarmee is voorklep V2 ontstaan.
Uit de modelbouw wereld een armpje gevonden voor het maken van de bediening.
Dan bleek de bediening nog vrij zwaar te gaan en het erin krijgen van de kabel was lastig. Daarom een choke mechanische hergebruikt en nog een andere hevel toegepast.
Nu werkt de bediening mooi!
En de flowtest is ook succesvol, nu met voldoende luchtstroom naar de voorruit.
Nu nog even de puntjes op de i.