Frontpanelen en radiatorbalk aangepakt

Het linker binnenscherm en rechter binnenscherm had ik inmiddels beter vast gelast en afgewerkt. Helemaal vooraan bij de bevestiging van het front zaten nog wat delen die aangepakt moesten worden. Zo zat er nog wat roest bij de naad met dubbel plaatwerk van het linker frontpaneel.

roest   dubbele   naad   frontpaneel

En na het weghalen van de roest en een grote hoeveelheid kit aan de binnenkant zat er uiteindelijk toch weer een aardig gat.

naad   ontdaan   van   kit

En ook onderaan bij de radiatorbalk zat nog wat dubbele plaat. Ook de voorkant van de radiatorbalk zelf heb ik maar losgehaald. Dit zat niet meer origineel en op basis van mijn ervaringen met eerder laswerk door vorige eigenaren wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.

radiatorbalk   openmaken

Verrassend genoeg bleek het achterste deel van de radiatorbalk nog erg goed op wat plekjes aan de uiteindes na. De radiatorbalk bleek goed vol vet te zitten.

binnenzijde   radiatorbalk   vol   vet

Dat geeft goede hoop voor het conserverend vermogen van het Mike Sander Fett. De resten van de originele voorkant zaten er nog dus die heb ik even helemaal weggehaald.

restanten   originele   voorkant   radiatorbalk

Gelukkig kon Nordicar de voorkant van de radiatorbalk (onderdeelnummer 653309) als origineel Volvo plaatwerk leveren.

nieuwe   voorkant   radiatorbalk   en   binnenwielbak

Tegelijk werden ook de linker binnenwielbak (nummer 653269) en rechter binnenwielbak (nummer 653270) geleverd. Dit is de Premium versie van de linker en rechter binnenwielbak in hun webshop. Iets duurder, maar wel een betere pasvorm.

Ook rechts zat de naad tussen het binnenscherm en de radiatorplaat helemaal vol met kit.

rechts   ook   vol   met   kit

Gelukkig viel het aan die kant mee en is het een kwestie van een paar gaatjes dichtlassen en een nieuw plaatje erin zetten bij de bevestiging van de voorbumper.

bevestiging   voorbumper

De linkerkant ook voorzien van een precies passend plaatje in de zijkant en nog net iets om het hoekje.

plaatje   linksvoor   erin   gelast

En de radiatorbalk hersteld zodat het dekseltje er al bijna weer in kan.

radiatorbalk   en   zijkant   gerepareerd

Uiteraard inmiddels ook alle lassen afgeslepen. Nog even bellen met Mike Sander wat hij adviseert als onderlaag onder het vet. Een primer erop? Of gewoon het vet z’n werk laten doen op het open metaal. Afhankelijk van het antwoord eerst nog even behandelen of meteen het dekseltje erin lassen.

Update: gebeld met Mike Sander

Inmiddels even gesproken met Mike Sander. Hij adviseert om geen primer of iets dergelijks toe te passen. Een dergelijke tussenlaag voorkomt dat het vet goed in kan trekken en daarmee vermindert juist de werking. Dus gewoon lekker blank metaal laten en zorgen dat er goed dik vet op gaat. Hij had nog wel als tip om voordat je holle ruimtes afsluit alvast met een kwast goed dik vet aan te brengen zolang je er nog bij kunt. Zo weet je zeker dat alles goed bedekt raakt. Natuurlijk wel goed oppassen met lassen al zullen eventuele vlammen in de holle ruimtes op zich wel uitdoven.

Wordt vervolgd.

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate