De laatste tijd ben ik zo druk en met zoveel verschillende dingen bezig dat een nieuwe blogpost er bij in was geschoten. Wel kun je wat updates volgen via Instagram. Bij deze alsnog een blog update over de kachel en DC/DC converter.
In december had ik al een begin gemaakt met het schutbord en de blower een plek gegeven. Daarna was het tijd om de behuizing van de blower af te maken. Het is best krap bij de ruitenwisser motor. Verder plaats ik een Y-klep waardoor ik kan kiezen voor recirculatie of niet om zo de auto snel op te kunnen warmen.
Het geheel wordt van binnenuit gemonteerd.
Nadat ik de basis flenzen gehecht had, nog weer een stukje TIG lassen.
En daarmee was een eerste fase voor de behuizing van de blower gereed.
Volgende vraagstuk hoe dan het PTC verwarmingselement moest komen.
Ik wilde de DC/DC converter onder de kachel plaatsen dus daardoor was er weinig ruimte.
Ondanks dat ik al heel vaak gekeken had naar andere indelingen op die plek en andere lage plekken tussen de wielen voor de DC/DC converter toch nog eens naar alternatieven gekeken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen voorin aan de radiator balk.
Nieuwe plek voor DC/DC converter
Aanvankelijk had die plek niet mijn voorkeur. Hoe meer gewicht tussen de wielen hoe beter. Maar ja, qua indeling komt het mooi uit en de oude radiator zal vol minstens zoveel wegen.
Na het weghalen van het steunje van de originele radiator een mooi beugeltje gemaakt. En ook twee beugels naar de draagstang van de controller en batterijen bak.
En na aflassen hangt de DC/DC dan mooi op z’n plek.
En na heel veel zoeken en mailen heb ik uiteindelijk een passende connector gevonden en weten aan te schaffen voor de control pinnen.
Tijdens het sparren met Mischa van Garage 71 (inmiddels ‘engineering partner‘ van mijn project) tot de conclusie gekomen dat het versterken van de balk waar de batterijen bak op dus wel verstandig is. Daarom twee schoren eraan gezet die precies in steuntjes aan de chassis balk vallen.
Op deze manier past de schoor langs de flens aan de chassis balk en blijft hij demontabel. Weer eens een gevalletje van ‘it fits if we can get it in’.
Vervolg kachel op maat
Nu de DC-DC converter definitief een plek voorin heeft gevonden ontstond er veel meer ruimte voor de kachel. Zoiets zou het dan ongeveer moeten worden.
Zou het onderste deel van de originele kachel passen?
Maar ja, hoe past het verwarmingselement daarin?
Misschien vanaf de voorzijde erin schuiven?
Kwestie van slijpen en proberen.
Wordt wel lastig om een mooi doosje van te maken. Overdwars misschien?
Ook even proberen met een proefstukje van de kachel die ik eerder maakte.
Na heel wat puzzelen en proberen toch maar besloten om een kachel op maat te maken met het element in de breedte.
En daarbij de voorklep van de originele kachel te hergebruiken.
Maar wel in een aantal iteraties een steeds kleiner stukje om ervoor te zorgen dat de klep voldoende naar binnen viel om in de luchtstroom terecht te komen.
En na heel wat passen, meten, lassen en slijpen paste de kachel uiteindelijk mooi.
Volgende stap was het afmaken / dichtmaken van het schutbord. Eerst op de werkbank de bevestiging voor de kachel afgemaakt.
En daarna de plaat voor het schutbord erin gezet.
Uiteraard moesten de ventilatiebuizen ook nog aan de behuizing. Uitstroom naar de uitblaas voor de achterpassagiers komt aan de onderkant en die anderen aan de zijkant.
Het bleek dat er een Simons uitlaatbuis was met precies de juiste diameter. Toch twee stukjes uitlaat in een elektrische auto dus.
Het bovendeel van de oude kachel nog even aangepast zodat het kan dienen als afdekkap voor de blower.
En na het aansluiten van de bediening voor de voorste klep en de recirculatie klep begon het er al aardig op te lijken.