Eerste Tesla Model S batterijen opgehaald en voortgang koelsysteem

Laatst heb ik wat stappen gezet in het uitdenken van het koelsysteem. Inmiddels heb ik de nodige onderdelen besteld om een proefopstelling te kunnen maken. Bij Kapp heb ik een 20 platen Kelvion GBS100 warmtewisselaar gekocht. En bij magneetventielshop een 3-weg kogelkraan met 12V aan/uit actuator.

warmtewisselaar en kogelkraan

Verder na raadplegen van de producent een ESBE VTA322 mengautomaat bij pumpendiscounter.de.

EBSE VTA mengautomaat

Het is even een kwestie van testen of hij toepasbaar is in mijn ontwerp om de uitgaande watertemperatuur van de warmtewisselaar te limiteren omdat normaalgesproken de warmwater input juist leidend is.

Tot slot heb ik een waakhond besteld. Er worden namelijk straks belangrijke functies door de Arduino aangestuurd. Als deze microprocessor vastloopt worden de pompen niet meer aangestuurd en vallen stil. Op zich zullen het BMS en de GEVCU dan wel ingrijpen, maar erg handig is het niet.

watchdog timer

De waakhond (Watchdog timer) monitort of er wel een aansturingspuls wordt gegeven naar de pomp en zo niet, dan forceert hij dit signaal naar 100% en reset hij de Arduino.

Arduino display

Ook heb ik nog wat zitten spelen met een iets groter scherm voor de Arduino. Ik had 16×2 karakters en nu eentje met 20×4 karakters. Zo kan ik naast de temperatuur en het PWM percentage ook de daadwerkelijke flow in het koelsysteem tonen. Even een paar mogelijk indelingen gemaakt.

LCD alles op het scherm
Alles op het scherm. Temperatuur, pomp snelheid en flow met daaronder wel of niet mixen of verwarmen.
LCD temperatuur en flow
Per circuit een rij met alleen temperatuur en flow.
LCD kolommen
Kolom per circuit en dan zowel temperatuur als pomp snelheid en flow.

Die laatste vind ik het meest overzichtelijk. Zonder eenheden prima te interpreteren en welke kolom voor welk circuit is kan prima op een stickertje boven het scherm.

Eerste Tesla Model S batterij modules opgehaald

Laatst heb ik een Tesla batterij module kunnen proefpassen, maar waren ze nog niet klaar. Om met 8 modules op een nominale spanning van 355 V uit te komen, laat ik ze namelijk modificeren. Iedere module bevat 444 individuele  18650 cellen.

Tesla module 444 cellen type 18650

Origineel zijn ze 6s74p geschakeld (dus 6 sets bestaande uit ieder 74 cellen parallel) en is een module nominaal 22,2 V. Dan heb je er zoals Tesla 16 nodig om op 355 V uit te komen. Dat past bij mij niet want dan wegen alleen de modules al 400 kg. Toch wil ik op/rond die 355 V uitkomen. Daartoe laat ik de module aanpassen zodat de configuratie uitkomt op 12s37p en de nominale spanning op 44,4V.

Tesla module 12s modificatie Model tekening2

De capaciteit zakt dan wel van iets van 250 Ah naar circa 118 Ah. Uitgaande van een belasting van 3C continu en 5 a 6 C piek gaat de maximale stroom die de modules kunnen leveren of opnemen wel flink onderuit. Ik kom echter niet in de buurt van de stroom die Tesla uit een module haalt (sowieso tot 900 ampère of zelfs meer).

Omdat een kale module vervoeren wel even wat anders is dat een kistje mandarijnen ophalen, heb ik houten behuizingen gemaakt.

Transportbak Tesla batterij

Ze kunnen dan steunen op de originele bevestigings ribben. Uiteindelijk had ik één bak voor twee modules en twee voor losse modules.

Tesla Model S batterij modules

Tesla Model S batterij modules opgehaald

En dan nu echt aan de slag met de batterijenbakken. Ik zag al dat ik zelfs als ik wat ruimte houd voor het aansluiten van de koelslangen dat ik in de MDF dummy bakken nog ruimte over heb.

Ruimte over in MDF dummy bak

Dat komt wel goed uit voor de plaatsing voorin. Wordt vervolgd.

1 gedachte over “Eerste Tesla Model S batterijen opgehaald en voortgang koelsysteem”

Plaats een reactie

OudeVolvo

OudeVolvo is een klassieke Volvo hobby blog van Lars Rengersen.

Onderwerpen

Elektrisch

Ondersteun herbouw Voltvo

123GT

Amazon cabrio

Contact

lars@oudevolvo.nl

Ook elektrisch?

Wil je jouw auto (Volvo of een ander merk) ook ombouwen naar volledig elektrische aandrijving? Als spin-off van mijn eigen EV conversie project ben ik EVcreate begonnen voor 'Hulp bij ombouw naar elektrisch'

Zie www.evcreate.nl

EVcreate