Laatst heb ik wat stappen gezet in het uitdenken van het koelsysteem. Inmiddels heb ik de nodige onderdelen besteld om een proefopstelling te kunnen maken. Bij Kapp heb ik een 20 platen Kelvion GBS100 warmtewisselaar gekocht. En bij magneetventielshop een 3-weg kogelkraan met 12V aan/uit actuator.
Verder na raadplegen van de producent een ESBE VTA322 mengautomaat bij pumpendiscounter.de.
Het is even een kwestie van testen of hij toepasbaar is in mijn ontwerp om de uitgaande watertemperatuur van de warmtewisselaar te limiteren omdat normaalgesproken de warmwater input juist leidend is.
Tot slot heb ik een waakhond besteld. Er worden namelijk straks belangrijke functies door de Arduino aangestuurd. Als deze microprocessor vastloopt worden de pompen niet meer aangestuurd en vallen stil. Op zich zullen het BMS en de GEVCU dan wel ingrijpen, maar erg handig is het niet.
De waakhond (Watchdog timer) monitort of er wel een aansturingspuls wordt gegeven naar de pomp en zo niet, dan forceert hij dit signaal naar 100% en reset hij de Arduino.
Arduino display
Ook heb ik nog wat zitten spelen met een iets groter scherm voor de Arduino. Ik had 16×2 karakters en nu eentje met 20×4 karakters. Zo kan ik naast de temperatuur en het PWM percentage ook de daadwerkelijke flow in het koelsysteem tonen. Even een paar mogelijk indelingen gemaakt.
Die laatste vind ik het meest overzichtelijk. Zonder eenheden prima te interpreteren en welke kolom voor welk circuit is kan prima op een stickertje boven het scherm.
Eerste Tesla Model S batterij modules opgehaald
Laatst heb ik een Tesla batterij module kunnen proefpassen, maar waren ze nog niet klaar. Om met 8 modules op een nominale spanning van 355 V uit te komen, laat ik ze namelijk modificeren. Iedere module bevat 444 individuele 18650 cellen.
Origineel zijn ze 6s74p geschakeld (dus 6 sets bestaande uit ieder 74 cellen parallel) en is een module nominaal 22,2 V. Dan heb je er zoals Tesla 16 nodig om op 355 V uit te komen. Dat past bij mij niet want dan wegen alleen de modules al 400 kg. Toch wil ik op/rond die 355 V uitkomen. Daartoe laat ik de module aanpassen zodat de configuratie uitkomt op 12s37p en de nominale spanning op 44,4V.
De capaciteit zakt dan wel van iets van 250 Ah naar circa 118 Ah. Uitgaande van een belasting van 3C continu en 5 a 6 C piek gaat de maximale stroom die de modules kunnen leveren of opnemen wel flink onderuit. Ik kom echter niet in de buurt van de stroom die Tesla uit een module haalt (sowieso tot 900 ampère of zelfs meer).
Omdat een kale module vervoeren wel even wat anders is dat een kistje mandarijnen ophalen, heb ik houten behuizingen gemaakt.
Ze kunnen dan steunen op de originele bevestigings ribben. Uiteindelijk had ik één bak voor twee modules en twee voor losse modules.
En dan nu echt aan de slag met de batterijenbakken. Ik zag al dat ik zelfs als ik wat ruimte houd voor het aansluiten van de koelslangen dat ik in de MDF dummy bakken nog ruimte over heb.
Dat komt wel goed uit voor de plaatsing voorin. Wordt vervolgd.
Succes Lars! Wat een geweldig project.