Eerste stappen vooruit
Hoewel het zeker niet voelt alsof de wederopbouw is begonnen, zijn er kleine en motiverende stappen in de goede richting. Toen Ecumaster hoorde wat er met mijn auto was gebeurd en de Advanced Display Unit (ADU) het had overleefd maar beschadigd was, namen ze contact met me op om me te helpen.
Display in de elektrische Volvo
Eerst een korte samenvatting van wat ik heb gebruikt en hoe ik het heb geïmplementeerd. De ADU is een CAN-display en wordt veel gebruikt in de autosport. Ik heb de bedieningselementen van de verwarming naar de zijkant verplaatst en het scherm in het midden van het dashboard ingebouwd. Ik heb een verende twee positie draaischakelaar aangepast met een originele Volvo Amazon stijl knop om naar de volgende en vorige pagina te navigeren met behulp van twee ingangen op de ADU. Ook de rangemodus (standaard/lang) was een originele knop in Amazon-stijl met een ‘Räckvidd’ rand die een visueel element liet zien/bijwerken.
De software omgeving die bij de ADU geleverd wordt is zeer gebruiksvriendelijk en heeft veel mogelijkheden. Uiteindelijk heb ik het hele thermisch management op één pagina gevisualiseerd en vele andere pagina’s gemaakt.
Niet alleen handmatig kun je door pagina’s heen gaan, ook CAN-triggers zijn mogelijk. Als de auto naar CHAdeMO DC snelladen ging, werd die pagina automatisch geselecteerd om de details van het laadproces weer te geven.
Een andere functie die ik erg leuk vind aan de ADU is de mogelijkheid om overlays te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het tonen van waarschuwingen. Ik heb hem ook gebruikt tijdens het opladen. Tijdens het opladen staat de auto een soort van ‘aan’. Echter, zolang het contact uit was en de deur gesloten was (dwz de auto stond geparkeerd), toonde de ADU een zwart scherm (overlay) met slechts een klein SOC-percentage in de hoek. Wanneer de deur werd geopend en/of het contact was ingeschakeld, verdween de overlay en werd het (AC) laadscherm weergegeven. Natuurlijk moeten de signalen aanwezig zijn (ofwel als digitale ingangen en/of via CAN), maar de logica kan allemaal in de ADU worden geïmplementeerd.
Verdere details over de ADU zijn overigens te vinden op de website van Ecumaster (Engelstalig).
Het scherm opknappen
De brand verwoestte bijna alles. Veel onderdelen, ook in het interieur, hebben het niet overleefd. Ik wilde graag de ADU eruit te halen en testen. Via de verse luchtinlaat kwam de warmte iets naar rechts binnen. De ADU was in het midden gemonteerd, dus het kon zijn dat deze niet was geraakt. Na het verwijderen van het dashboard bleek dat de connectoren en de draden bij de ADU niet waren gesmolten.
Dus het goede nieuws is dat hij niet warm was geweest. Anderzijds was er wel de impact van water en zeer corrosief bluspoeder. Maar na hem eruit te hebben gehaald en op de werkbank aan te zetten, bleek hij nog steeds te werken!
Zoals je kunt zien is het aluminium gecorrodeerd en had het scherm zelf een grijze film van de rook.
Herbouw ondersteuning van Ecumaster
Ecumaster heeft mij geheel kosteloos een nieuwe behuizing toegestuurd. Bedankt!!
Ik heb de eerste generatie ADU. Momenteel is de Gen2 IP65 en heeft een stuk glas voor het scherm. Het goede nieuws is dat dat gewoon uitwisselbaar is.
Het demonteren van de ADU was vrij eenvoudig. Het is me gelukt om de TFT volledig schoon te maken met wat alcohol en een speciale schermreiniger. Dus nu is de ADU weer gereed voor gebruik. Nogmaals bedankt Ecumaster!
Steun en doneer
Dus het goede nieuws is dat ik geen nieuwe ADU hoef te kopen en zelfs de onderdelen heb gekregen om hem te repareren. De meeste andere componenten zijn echter vergaan en ik moet vele nieuwe onderdelen kopen. Je steun is zeer welkom.
Het is nog een lange weg te gaan. Blijf op de hoogte voor verdere updates.